پنجشنبه 21 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر: تداوم بازداشت خودسرانه ده ها نفر از مدافعان حقوق بشر در ايران، محکوم است

بيانيه مطبوعاتی
ايران: محکوميت، آزار و اذيت قضايی و بازداشت خودسرانه مدافعان حقوق بشر

پاريس ـ ژنو، ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ . برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، برنامه مشترک «فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT شروع موج گسترده تازه ای از اختناق و سرکوب عليه مدافعان حقوق بشر را محکوم و نگرانی عميق خود را از دستگيری های خودسرانه، محکوميت و آزار و اذيت قضايی وکلا، روزنامه نگاران و ديگر مدافعان حقوق بشر در جمهوری اسلامی ايران ابراز می دارد. برنامه نظارت تداوم بازداشت خودسرانه ده ها نفر از مدافعان حقوق بشر ايرانی را که صرفا به قصد سرکوب فعاليت قانونی آنها در جريان حمله کنونی به جامعه مدنی ايران است محکوم می نمايد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برنامه نظارت به ويژه بازداشت خانم فاطمه مسجدی، مدافع حقوق بشر و عضو «کمپين يک ميليون امضا» را که در تاريخ ۸ بهمن ۱۳۸۹ در راه سفر از قم به تهران دستگير شد، محکوم می نمايد. علاوه بر اين، بيم آن می رود که خانم مريم بيدگلی، مدافع حقوق بشر و عضو ديگر «کمپين يک ميليون امضا» نيز هر آن دستگير شود. خانم فاطمه مسجدی و خانم مريم بيدگلی در ارديبهشت ۱۳۸۸ دستگير و به اتهام «تبليغ عليه نظام» محکوم شدند و محکوميت ايشان به ۶ ماه زندان در تاريخ ۱۶ آذر ۱۳۸۹ در دادگاه تجديد نظر استان قم تاييد شد.
بنا به اطلاع موثق که برنامه نظارت در روز ۱۳ بهمن ۱۳۸۹ دريافت کرده است، خليل بهراميان، وکيل حقوق بشری، به اتهام «تبليغ عليه نظام» و «توهين به رييس قوه قضاييه» در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۸ ماه زندان و محروميت از وکالت به مدت ۱۰ سال محکوم شده است. آقای بهراميان به اين حکم اعتراض کرده است.
به علاوه، مدافع حقوق زنان، خانم هاله سحابی، در تاريخ ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ برای گذراندن حکم ۲ سال حبس که شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی صادر کرده بود، روانه زندان شد. خانم سحابی در تاريخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ با ضرب و شتم در بهارستان دستگير شد و ۱۳ روز در بازداشت به سر برد. او دوباره در ۷ دی ۱۳۸۸ دستگير شده بود. دادگاه تجديد نظر حکم خانم سحابی را، که عضو گروه مادران صلح است، به اتهام «تبليغ عليه نظام» و «اخلال در نظم عمومی»تاييد کرده است.
کاوه قاسمی کرمانشاهی عضو هيات اجرايی سازمان حقوق‌ بشر کردستان و عضو «کمپين يک ميليون امضا برای پايان دادن به قوانين تبعيض آميز»و نيز عضو بزرگترين سازمان دانشجويی به نام دفتر تحکيم وحدت در تاريخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ در شعبه‌ اول دادگاه انقلاب اسلامی کرمانشاه به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی از طريق عضويت در سازمان حقوق بشر کردستان»، «تبليغ عليه نظام از طريق انتشار اخبار و گزارش ها» و «تماس با خانواده های زندانيان و زندانيان سياسی اعدام شده» به تحمل ۵ سال حبس تعزيری در زندان ديزل‌آباد اين شهر محکوم شده است. او عليه اين حکم اعتراض کرده است. آقای قاسمی کرمانشاهی در تاريخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ دستگير شدو پس از گذراندان ۱۱۰ روز (شامل ۸۰ روز در سلول انفرادی) در خرداد ۱۳۸۹ با وثيقه ۱۰۰ ميليون تومان آزاد شد.[۱]
به علاوه، بنا به اطلاعات موثق در تاريخ ۳ بهمن ۱۳۸۹، آقايان فرشيد يداللهی و امير اسلامی، اعضای کميسيون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری ايران و وکلای دراويش گنابادی، به اتهام «جعل عنوان وکيل، اقدام عليه امنيت ملی، اشاعه اکاذيب و تشويش اذهان عمومی»در دادگاه بدوی در جزيره کيش هر يک به شش ماه زندان محکوم شدند. حکم ۷ ماه زندان يکی ديگر از وکلای دراويش گنابادی، به نام مصطفی دانشجو، در دادگاه تجديد نظر نکا در استان شمالی مازندران به اتهام «اشاعه اکاذيب و تشويش اذهان عمومی» تاييد شد. احتمال دارد او هر آن روانه زندانی شود. آقای دانشجو و آقای اميد بهروزی، يکی ديگر از وکلای دراويش گنابادی، از وکالت محروم شده اند.
آقای نويد خانجانی، عضو کميته گزارشگران حقوق بشر و يکی از فعالان حق تحصيل به اتهام «نشر اکاذيب»، «تشويش اذهان و تبليغ عليه نظام به واسطه ... مصاحبه با رسانه های بيگانه» و «عضويت در کميته گزارشگران حقوق بشر» در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۲ سال زندان و جريمه نقدی محکوم شد.آقای خانجانی در اسفند ۱۳۸۸ در اصفهان دستگير شد و پيش از آزادی با وثيقه ای به مبلغ صد ميليون تومان، ۶۵ روز در زندان اوين در بازداشت بود. آقای خانجانی که قبلا به خاطر اعتقاد به آيين بهايی از ادامه آموزش عالی محروم شده، با اتهام «تشکيل گروه محرومين از تحصيل» نيز روبرو بوده و در حکم قبلی از سفر به خارج محروم شده است. او به اين حکم اعتراض کرده است.
خانم محبوبه کرمی، فعال حقوق بشر و عضو «کمپين يک ميليون امضا» در شعبه ۵۴ دادگاه تجديد نظر به سه سال زندان محکوم شد و احتمالا به زودی روانه زندان خواهد شد. او قبلا به اتهام «عضويت در مجموعه فعالان حقوق بشر»، «تبليغ عليه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم عليه امنيت ملی» و «اشاعه اکاذيب» به ۴ سال زندان محکوم شده بود، اما از اتهام آخر تبرئه شد. خانم کرمی پيشتر ۲ بار در تير ۱۳۷۸، ۷۰ روز در خرداد ۱۳۸۷، و ۱۳ روز در فروردين ۱۳۸۸ دستگير و هر بار تبرئه شده است. او آخرين بار در اسفند ۱۳۸۸ دستگير و پس از گذراندن ۱۷۰ روز در بازداشت در مرداد ۱۳۸۹ آزاد شده است. [۲]

برنامه نظارت به تاکيد از دولتمردان ايرانی می خواهد که فورا و بدون قيد وشرط تمام مدافعان حقوق بشر را که در حال حاضر در بازداشت هستند آزاد کند و در هر شرايطی سلامت جسمانی و روانی آنها را تضمين نمايد و به بيانيه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر، اعلاميه جهانی حقوق بشر و معاهده های بين المللی حقوق بشر را که ايران عضو آنهاست احترام بگذارد.
تماس برای اطلاعات بيشتر:

• FIDH: Karine Appy: + ۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۲۵ ۱۸
• OMCT: Seynabou Benga : + ۴۱ ۲۲ ۸۰۹ ۴۹ ۳۹
_________________________________

[۱] نگاه کنيد به درخواست فوری برنامه نظارت به شماره IRN 002/0210/OBS 015
[۲] نگاه کنيد به بيانيه مطبوعاتی برنامه نظارت در تاريخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۸

http://www.fidh.org/IMG/pdf/Iran_080211__Persian_.pdf


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016