پنجشنبه 21 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قاليباف: جمهوری ايرانی و مکتب ايرانی نوعی تحجر و انفعال است، مهر

قم - خبرگزاری مهر: شهردار تهران مطرح کردن جمهوری ايران و مکتب ايرانی را همانند دو لبه قيچی تحجر و انفعال دانست که اگر به حرکت درآيند رابطه حکومت دينی و مردم را از هم قطع می کنند.
به گزارش خبرنگار مهر در قم، محمدباقر قاليباف شامگاه چهارشنبه در مراسم گراميداشت سی و دومين سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی که از سوی جبهه پيروان خط امام و رهبری و مجمع هماهنگی پيروان امام و رهبری استان قم در مسجد امام زين العابدين(ع) برگزار شد، تحجر و انفعال را دو آسيب جدی نظام جمهوری اسلامی برشمرد و تاکيد کرد: تحجر و انفعال دو لبه يک قيچی هستند که اگر به حرکت در آيند رابطه ارزشها و جامعه، حکومت دينی و مردم را قطح می کنند.

وی تاکيد کرد: بزرگترين خطری که متوجه ماست اين است که اگر تحجر و انفعال بر جامعه غلبه پيدا کنند حتما موجب توقف پيشرفت و توسعه عقلانيت دينی و به حاشيه رفتن ارزشها می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شهردار تهران دروغ و افراط و تفريط را نوعی منکر دانست و با ذکر برخی معروفها تصريح کرد: اعتدال و کارآمدی نوعی معروف است.

قاليباف خاطرنشان کرد: بعضی اوقات از همين منظر تحجر و انفعال حرفهايی مطرح می شود و صداهايی می شنويم که البته تازگی ندارد و اگر مقداری دقت داشته باشيم و به گذشته برگرديم همين حرفها را از حلقوم افراد ديگری با ادبيات ديگری می‌شنويم.

وی با بيان اينکه امام راحل در رابطه با تحجر و انفعال سخنان ارزشمندی بيان کردند، اظهار داشت: امام خيلی از روشهای غرب زدگی و از دست دادن فرصتها و پشيمانی را متذکر می شدند ولی خطر تحجر خطری است که دين را از مدار جامعه خارج می کند و افراد متحجر بر اين باور هستند که نبايد جامعه در مدار دين باشد.

وی اضافه کرد: شهيد مطهری قبل از پيروزی انقلاب به امام که در نجف بودند نامه ای نوشتند و در آن نامه خطراتی از تحجر ذکر شده که متحجران می خواستند انقلاب اسلامی را بر روی ريل ديگری که جوهره آن اصيل نيست قرار دهند.

آنهايی که مکتب ايرانی و جمهوری ايرانی می خواهند دچار تحجر و انفعال هستند

وی در اين بخش از سخنان خود بدون اينکه در سخنرانی خود به نام کسی اشاره کند، مطرح کردن شعار جمهوری ايرانی و همچنين مکتب ايرانی را نمونه ای از وجود تحجر و انفعال در جامعه دانست و تاکيد کرد: آنهايی که جمهوری ايرانی، مکتب ايرانی و فرهنگ ايرانی می خواهند بخشی از همين دو لبه يک قيچی(تحجر و انفعال) هستند.

شهردار تهران با بيان اينکه ما به ايرانی بودن خودمان افتخار می کنيم و افتخار ما اين است که اين در اين کشور در طول تاريخ وحدانيت و توحيد بوده است. کشورمان را دوست داريم و برای حفظ وطن جنگيديم و در سايه اسلام از سرزمين کشورمان دفاع کرديم ولی بايد توجه داشت که مسير انقلاب اسلامی در حوزه مکتب ايرانی نيست.

وی تاکيد کرد: جوهره و مسير انقلاب اسلامی ريشه در سنت نبوی و حکومت علوی و نهضت امام حسين(ع) دارد، از اين رو بر اساس باوری که نسبت به انقلابمان داريم می توانيم بگوئيم که جمهوری ايرانی و مکتب ايرانی و فهم ايرانی همان دو لبه قيچی هستند.

قاليباف جمهوری اسلامی ايران را متعلق به مکتب اسلام و اهل بيت(ع) دانست و افزود: هر گونه حرکت و کار در جمهوری اسلامی بايد در اين مدار و مسير باشد وگرنه در راستای اهداف انقلاب اسلامی نيستيم.

شرايط سياسی جامعه در فرايند تحجر و انفعال است

وی با بيان اينکه اگر اين انقلاب در برخی کشورهای ديگری اتفاق می افتاد آمريکا احساس خطر نمی کرد، اظهار داشت: آمريکا از اسلام اصيل و انقلابی که عَلَمش در اختيار روحانيت و ولايت باشد و ريشه در فقه جعفری و فرهنگ عاشورا و سنت نبوی و امامت دارد نگران است.

شهردار تهران اضافه کرد: جامعه کنونی و شرايط سياسی امروز ما در اين فرايند تحجر و انفعال است و بايد با صداقت و صدق گرايی و همچنين با آگاهی و بصيرت اجتماعی به جنگ با اين توطئه برويم.

حرفهای تندزدن انقلابی بودن نيست

بر اساس اين گزارش، قاليباف به خطر گروهی که حرفهای تندی مطرح می کنند اشاره کرد و يادآور شد: برخی ها حرفهای تند می زنند و فکر می کنند حرفهای تندزدن نشانه انقلابی بودن است، در صورتی که اين طور نيست؛ اعتدال در مکتب علی(ع) ارزش است.

قاليباف با اشاره به نامگذاری دهه پيش روی به نام دهه پيشرفت و اعتدال توسط مقام معظم رهبری اظهار داشت: امروز در دهه چهارم انقلاب اسلامی، دهه پيشرفت و عدالت هستيم و ما بايد در اين دهه به دنبال تحول اجتماعی، تحول سياسی و... باشيم ولی حواسمان باشد که همه اينها بايد بر مدار اعتقادات و فرهنگ و اخلاقی که در مسير اسلام ناب است، باشد.

شهردار تهران با بيان اينکه جامعه بايد به سمت رفاهی برود که بر مدار عدالت اجتماعی باشد، تصريح کرد: عدالت يکی از موضوعاتی است که مورد دغدغه اسلام بوده و هست و اين مقوله در جمهوری اسلامی ايران هم مورد دغدغه مسئولان نظام است ولی بايد بدانيم که اهميت معنويت کمتر از عدالت نيست، به همين خاطر عدالت در بستر معنويت ظهور می کند.

وی خاطرنشان کرد:دشمنان می خواهند نگذارند اين دو بازو با هم حرکت کنند و حرفهايی مطرح می کنند که اگر شما تحول می خواهيد، اين مقوله زمانی محقق می شود که دست از جوهره اصلی برداريد.

قاليباف تاکيد کرد: آنهايی که دغدغه پيروی از آرمانهای امام خمينی(ره) و شهيدان و سربازی ولايت را دارند بايد در اين سمت که خيلی دشوار است حرکت کنند و اگر در اين مسير حرکت کنيم نصرت الهی نصيب ما می شود.

التزام عملی و شعورگرا به ولايت فقيه داشته باشيم

شهردار تهران با تاکيد بر لزوم التزام عملی به ولايت فقيه تصريح کرد: مهمترين نکته ای که می تواند ما را در مسير تحقق آرمانهای امام راحل و شهيدان قرار دهد و ما را کنار هم جمع و دشمن را در داخل و خارج نااميد کند، التزام عملی و شعورگرا به ولايت فقيه است، چون ولايت فقيه فقط از موضوعات گفتنی نيست بلکه بايد در موضع عمل اتفاق بيفتد.

وی ادامه داد: دشمن هم اين عمود خيمه را خوب شناخت و با هر بهانه ای به دنبال تضعيف اين خيمه است، به همين دليل امام فرمودند که اگر بخواهيد آسيبی به نظام نرسد پشتيبان ولايت فقيه باشيد.

پرده دری و آبروريزی نکنيم

وی ادامه داد: به جای اينکه پرده دری و آبروريزی کنيم، در همان مسير اخلاق حرکت کنيم ولی متاسفانه عادت کرديم که در جلوی کسی به او بگوئيم که بهتر از تو کسی نيست ولی در غياب او پرده دری کنيم.

قاليباف سياست بازی را نوعی پرده دری و دروغ دانست و تاکيد کرد: اگر بر مدار سياست بازی حرکت کرديم هرگز در مدار اصلی اسلام و انقلاب اسلامی قرار نمی گيريم.

تحجر و انفعال می خواهند انقلاب را از مسيرش منحرف کنند

وی با اشاره به خطر تحريف اسلام در طول تاريخ اظهار داشت: در طول تاريخ به خصوص در حادثه عظيم عاشورا خطر تحريف همواره بوده است ولی عاشورا تا امروز باقی مانده و شما مطمئن باشيد که تحجر و انفعال حتما به دنبال اين است که بخواهد انقلاب را از مسيرش خارج کند ولی چون اين انقلاب ريشه در سنت نبوی و مهدويت، امامت و ولايت دارد دشمنان بدانند به فضل الهی اين انقلاب از بين رفتنی نيست.

وی همچنين دهه فجر انقلاب اسلامی فرصت مناسبی برای تجديد بيعت با آرمانهای امام راحل و شهدای گرانقدر دانست و تاکيد کرد: در اين شب و روزهايی که خداوند به ما منت نهاد و عمر ما را در اين مقطع قرار دارد که در سايه اسلام در انقلاب اسلامی باشيم، شکر اين ايام اين است که بيعتی مجدد با امام و شهدا ببنديم و متعهد شويم که آرمانهای امام عظيم الشان انقلاب و شهدای گرانقدر را تحت رهبری مقام معظم رهبری پيش ببريم.

انقلاب اسلامی باعث احيای مجدد اسلام شد

وی با بيان اينکه انقلاب اسلامی صبح صادقی بود که دميد و مردم را صدها سال از ظلمت و تاريکی نجات داد، اظهار داشت: شکی نداريم که انقلاب اسلامی در راستای تحقق شعارهای اسلام عزيز به ثمر رسيده است و همه کسانی که در راه اين انقلاب مجاهدت کردند و به شهادت رسيدند بدون شک منتظران واقعی بودند.

وی ادامه داد: امروز بيش از هر زمان ديگری شاهد عزت مسلمين در دنيا هستيم و بدون شک انقلاب اسلامی باعث احيای مجدد اسلام در اين مقطع از زمان شد.

قاليباف گفت: دنيا هر طوری که می خواهد تحليل کند، مهم نيست. واقعيت اين است که امروز بيداری قابل توجهی که در همه کشورهای اسلامی و غيراسلامی وجود دارد ريشه در انقلاب اسلامی ايران و حرکت عميقانه امام خمينی(ره) و مجاهدتهای شهيدان گرانقدر دارد.

شهردار تهران ثمرات و برکات اين مجاهدتها را بسيار عميق دانست و اظهار داشت: همه آنهايی که ترور را در اين کشور رسم کردند و اقدامات ضدانقلابی و خشونت آميزی انجام دادند، نتيجه ای جز افزايش نفوذ انقلاب اسلامی به برکت خون شهيدان و مجاهدتهای امام راحل نگرفتند.

وی با اشاره به وضعيت عراق و عاقبت وحشی گری های رژيم بعثی تصريح کرد: در حوادث اخير سياسی عراق همه وهابيت و آمريکا تلاش کردند که به هر قيمتی که شده حکومت عراق به نفع شيعه نباشد ولی حرکات آنها ثمربخش نبوده و نيست.

قاليباف اظهار داشت: دشمنان ما در افغانستان توطئه های زيادی انجام دادند و در درون کشور ما نيز توطئه هايی برای حکومت اهل بيت(ع) کردند ولی نتيجه آنها آتشی است که به دامان خودشان افتاده است.

بی انصافی نکنيم

شهردار تهران با بيان اينکه همه کشورهای اسلامی ريشه در انقلاب اسلامی و بيداری اسلامی دارد، افزود: استقلال، آزادی، عزت و حتی توسعه ابعاد مادی زندگی مردم از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی است. ممکن است در عرصه های اقتصادی گله مند باشيم ولی نبايد بی انصافی کنيم.

وی خاطرنشان کرد: هر چند که توقع و انتظار زياد است اما تلاشهايی که در کشور انجام شده و اتفاقاتی که رخ داده، قابل دفاع است.

ساده انديشی نکنيم؛ دشمنان در کمين نشسته‌اند

شهردار تهران با اشاره به اظهارنظر برخی از سياستمداران آمريکايی در مورد جمهوری اسلامی و اتخاذ سياستهای مداخله جويانه اين کشور گفت: ما نبايد ساده انديشی کنيم، به خاطر اينکه دشمنان ما در کمين نشسته اند.

قاليباف ادامه داد: برخی از شخصيتهای به نام آمريکا وقتی درباره انقلاب اسلامی حرف می زنند می گويند پيروزی انقلاب آنچنان دولتمردان آمريکا را تحقير کرده و اين حقارت همچنان ادامه داشته و باعث شده که مسئولان آمريکا از لحاظ روانی به ايران نگاه کنند.

وی تاکيد کرد: آنها می بينند که آثار انقلاب اسلامی در کشورهای اسلامی يکی پس از ديگری منافع و منابع مستکبران را قطع می کند، بنابراين با جمهوری اسلامی مخالفت می کنند.

وی با آسيب شناسی انقلاب اسلامی ايران تصريح کرد: بايد مواظب بود که خدای ناکرده دشمنان قسم خورده اين انقلاب در داخل و خارج فرصت پيدا نکنند که انقلاب را از مسير اصلی خودش منحرف کنند.

شهردار تهران تصريح کرد: اول بايد مبانی اصيل انقلاب و اهداف و جوهره انقلاب را خوب بدانيم و اگر خوب نشناسيم ممکن است در شرايط سخت که فضا کدر می شود در تشخيص دچار مشکل شويم.

قاليباف تاکيد کرد: جوهر انقلاب اسلامی ريشه در سنت نبوی و حکومت علوی دارد. سر منشا انقلاب و وابستگی و عمق انقلاب اسلامی درس گرفته از فرهنگ و نهضت امام حسين(ع) است.

وی ادامه داد: ما امروز متکی بر فقه سنتی و پويای جعفری و با باورهای انتظار و مهدويت در حرکت هستيم و در انقلاب اسلامی افراد جامعه را صالح مصلح می شناسيم و انقلاب را در اين مسير می دانيم.

شهردار تهران تحول در اعتقادات و فرهنگ را از مهمترين اهداف انقلاب اسلامی برشمرد و تاکيد کرد: انقلاب اسلامی ايران يک انقلاب فرهنگی است و ما می خواستيم در فرهنگ تحول ايجاد کنيم.

ولايت فقيه ستون خيمه نظام است

وی افزود: ما برای اخلاق و اخلاق مداری انقلاب کرديم. البته طبيعی است که ما در سايه اين مبانی به دنبال تحول در عرصه اقتصادی، اجتماعی، سياسی و مردم سالاری دينی و نقش دادن مردم در همه شئونات زندگی اشان هستيم ولی بايد حواسمان باشد که تحول بايد بر مدار اعتقادات و فرهنگ اسلامی و اخلاق در اسلام حرکت کند و اگر اينها در اين مسير نبودند ما در مسير انقلاب حرکت نکرديم.

قاليباف ستون خيمه نظام اسلامی و ولايی را ولايت فقيه و ولی امر مسلمين دانست و اظهار داشت: بايد دقت کافی داشته باشيم که چه چيزی می تواند به اين نظام آسيب برساند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016