یکشنبه 24 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بیانیه مطبوعاتی خانه حقوق بشر ایران؛ حکومت ارعاب و بازداشت‌ها را متوقف کرده و حق راه‌پیمایی معترضان را به رسمیت بشناسد

خانه حقوق بشر ایران امروز بیست و سوم بهمن ماه خواستار آزادی فعالین سیاسی و مطبوعاتی و توقف بازداشت‌هایی شد که به قصد ارعاب شهروندان و به منظور جلوگیری از راه‌پیمایی مسالمت‌آمیز روز ۲۵ بهمن در همبستگی با جنبش آزادیخواهی کشورهای منطقه صورت گرفته است.

خانه حقوق بشر ایران بازداشت مخالفان دولت و نزدیکان مهدی کروبی و میرحسین موسوی را به شدت محکوم کرده و خواستار رفع محدودیت‌های شدیدی شد که در قبال آنان در چند روز اخیر انجام گرفته است.

مهدی کروبی در طی روزهای گذشته «حصر خانگی» شده و از ارتباط او حتا با فرزندانش توسط نهادهای امنیتی جلوگیری می‌شود. اشخاص و نهادهای دولتی به طور مرتب از رسانه‌های فراگیر دولتی علیه معترضان سخن می‌گویند و آن‌ها را به برخوردهای شدید تهدید می‌کنند. سرتیپ حسین همدانی، فرمانده سپاه تهران، گفته است که با هرگونه تحرک معترضان «به شدت» برخورد خواهد شد.

محمد مصطفایی سخنگوی خانه حقوق بشر گفت: «با توجه به اتفاقات صورت گرفته در کشور مصر و نیز تحولات روی داده در منطقه، سران حکومت جمهوری اسلامی، در تلاشند تا با اقدامات غیرقانونی از جمله بازداشت‌های خودسرانه و اعمال شکنجه و حبس‌های برخلاف موازین حقوقی و قانونی و ایجاد هر چه بیش‌تر فضای رعب و وحشت، بار دیگر از حضور معترضان در خیابان‌ها و اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی جلوگیری کنند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اصل ۲۷ قانون اساسی راهپیمایی و تجمعات را به شرط آن‌که برخلاف اسلام نبوده و راهپیمایان و متجمعین اسلحه نداشه باشند آزاد اعلام کرده است؛ این درحالی است که درخواست راهپیمایی‌هایی که از طرف میر حسین موسوی و مهدی کروبی به وزرات کشور داده می‌شود، می‌بایست مورد اجابت قرار گیرد و رد درخواست‌ها، زیر پا نهادن اصول قانون اساسی و حقوق شهروندان ایرانی است و اگر هم درخواستی ارائه نشود حق احزاب، گروه‌ها و شهروندان ایرانی است که از این حق استفاده کنند و قانوناً مانعی نباید در راهپیمایی‌ها و تجمعات وجود داشته باشد.

از روز چهارشنبه هفته گذشته، بیستم بهمن تا کنون دست کم ۲۰ فعال سیاسی، مدنی، روزنامه‌نگار بازداشت و بسیاری دیگری از فعالین مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

محمد حسین شریف زادگان وزیر دولت اصلاحات و از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، امید محدث، روزنامه نگار و وبلاگ‌نویس، میثم محمدی نویسنده و پژوهشگر، تقی رحمانی، مشاور مهدی کروبی و از فعالان ملی – مذهبی، فریبا ابتهاج منشی و مسئول دفتر معصومه ابتکار، صدرالدین بهشتی فرزند علیرضا بهشتی، مشاور میرحسین موسوی، مصطفی میراحمدی‌زاده استاد حقوق عمومی دانشگاه مفید قم، عضو بنیاد باران و از شاگردان مرحوم آیت الله منتظریو همچنین صالح نقره کار، دبیر کمیته حقوق میرحسین موسوی نیز، پیمان عارف و کورش زعیم از اعضای جبهه ملی ایران،‌ مازیار خسروی روزنامه‌نگار، نزهت امیرآبادی روزنامه‌نگار، غلامحسین محمودی، عباس شجاعی، عبدالناصر مهیمنی رییس خانه مطبوعات استان گلستان، زهرا شریف و هرا افتخاری از فعال دانشجویی دانشگاه تهران، مجتبی شایسته و یدالله اسلامی دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس از جمله بازداشت شدگان در روزهای اخیر هستند که خانه حقوق بشر از آن‌ها اطلاع یافته است.

دسترسی به اینترنت برای کاربران ایران بار دیگر مشکل شده است و مردم در ایران با فیلترینگ سایت‌ها روبه‌رو هستند؛ از دیگر سوی حمله به سایت‌های مخالفان حکومت تشدید شده و محدودیت‌های بسیاری در امر اطلاع‌رسانی به وجود آمده است.

خانه حقوق بشر ایران از حاکمان جمهوری اسلامی می‌خواهد که به تمامی اقدامات ناقض حقوق بشر پایان داده و حق معترضان ایرانی را برای راهپیمایی در روز ۲۵ بهمن ماه به رسمیت بشناسد.

خانه حقوق بشر ایران

۲۳ بهمن ماه ۱۳۸۹


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016