دوشنبه 25 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش بی سابقه فشار بر زندانيان سياسی زندان رجايی شهر کرج، کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی

کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی: بنا بر اخبار رسيده از زندان رجايی شهر کرج (گوهردشت) مسئولان اين زندان با همکاری و هماهنگی مسئولان امنيتی و قضايی جمهوری اسلامی به منظور اخذ اعترافات تلويزيونی، طی روزهای اخير فشار بی سابقه‌ای را به زندانيان سياسی زندان رجايی شهر کرج وارد می‌کنند.

به گزارش کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی، بنا بر اخبار دريافتی، علی حاج کاظم رياست زندان رجايی شهر و به ويژه نبی الله فرجی نژاد معاونت حفاظت اين زندان که در اعمال اين فشارها نقش مستقيمی دارند، با بکار بستن شيوه‌هايی غيرانسانی از جمله تهديد زندانيان سياسی سالن ۱۲ بند ۴ اين زندان معروف به بند امنيتی ويژه، سعی در کسب موافقت زندانيان اين بند برای حضور در اعترافات تلويزيونی و همچنين جلوگيری از درز اخبار به بيرون از زندان به منظور امکان اعمال فشار مضاعف بر زندانيان دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نبی الله فرجی نژاد معاونت حراست اين زندان که از شکنجه گران سابق و به نام زندان اوين، و مجری اصلی شکنجه‌ها و همچنين اعمال شنيع صورت گرفته در اين زندان می‌باشد، طی روزهای اخير و با احضار مکرر زندانيان سياسی رجايی شهر، با تهديد ايشان به انتقال به سلول‌های انفرادی سعی در کسب موافقت زندانيان اين بند برای حضور در اعترافات تلويزيونی دارد.

ضرب و شتم، محدوديت ملاقات حضوری، قطع کامل تماس‌های تلفنی، تهديد به اعدام‌های مخفيانه، تهديد به انتقال به سلول‌های انفرادی، عدم ارائه خدمات مناسب درمانی و حتی تهديد به تجاوز جنسی از جمله اقداماتی است که مسئولان اين زندان با هماهنگی کامل مقامات امنيتی و قضايی برای اعمال فشار بيشتر و وادار به سکوت کردن زندانيان از آن طی روزهای گذشته به طور آشکارا استفاده کرده‌اند.

با توجه به وضعيت وخيم جسمانی تعدادی از زندانيان سياسی اين زندان، و محدوديت‌های درمانی اعمال شده از جانب مسئولين زندان رجايی شهر، بيم آن می‌رود که مقامات امنيتی و قضايی جمهوری اسلامی سعی در حذف غيرمستقيم فيزيکی زندانيان سياسی اين زندان داشته باشند که با توجه به پيشينه اين مسأله، چندان نيز دور از ذهن نمی‌باشد. در ده روز گذشته سيدمهدی محموديان و منصور اسانلو دو زندانی سياسی بند امنيتی ويژه اين زندان دچار عارضه قلبی شدند که اين مسأله با عدم واکنش به موقع و مناسب مسئولين اين زندان مواجه شد. تعداد ديگری از زندانيان بند امنيتی ويژه زندان رجايی شهر از جمله عيسی سحرخيز، داوود سليمانی، خالد حردانی، حسين شهرياری، حسن طفاح، رضا شريفی بوکانی، محسن دگمه چی، عليرضا کرمی خيرآبادی، ماشاءالله حائری و منصور رادپور نيز از مشکلات عديده جسمی رنج می‌برند که مسئولان اين زندان از ارائه خدمات مناسب درمانی و يا اعطای مرخصی استعلاجی به آن‌ها و حتی ارسال داروهای مورد نياز ايشان از جانب خانواده‌هايشان جلوگيری می‌کنند.

همچنين طی ده روز اخير گزارش‌های هولناکی از شکنجه گاه رجايی شهر به گوش می‌رسد. بنا به اخبار رسيده از زندان رجايی شهر کرج، مسئولان اين زندان طی روزهای اخير و «در حضور تعدادی از زندانيان سياسی بند امنيتی ويژه» اين زندان، و با هدف تخريب روحيه اين افراد و همچنين ارعاب ايشان «اقدام به استعمال باتوم به تعدادی از زندانيان جرايم غيرسياسی» و نهايتاً، تهديد برخی از زندانيان سياسی به انجام اقدامات مشابهی با ايشان نموده‌اند.

هفته گذشته نيز دو تن از زندانيان بند امنيتی وِيژه (سالن ۱۲ بند ۴) رجايی شهر، به دستور مستقيم علی حاج کاظم و نبی الله فرجی نژاد، رئيس زندان رجايی شهر و معاونت حفاظت اين زندان مورد شکنجه‌های جسمی و روحی و ضرب و شتم شديد قرار گرفته، و بازجويان اين زندان با برهنه کردن اين دو زندانی و زدن دستبند و پابند، اقدام به ضرب و شتم شديد ايشان به وسيله باتوم نموده و هر دو زندانی را تهديد کردند که در صورت افشای اين مسأله، توسط باتوم به ايشان تجاوز خواهند نمود.

از جمله مجريان اين اقدامات، علاوه بر مقامات زندان، می‌توان به نام‌هايی همچون «گودرزی»، «آقايی»، «سلمانی» و «محمدی» از بازجويان اين زندان اشاره کرد که با حمايت مقامات زندان رجايی شهر، از هيچ اقدامی حتی ضرب و شتم و شکستن اعضای بدن و تجاوز جنسی به زندانيان فروگذار نمی‌کنند. «محمدی» از شکنجه گران جوان اين زندان و فرزند شکنجه گر معروف و باسابقه زندان رجايی شهر معروف به «دايی قاسم» می‌باشد که هم اکنون پا جای پای پدر گذاشته و در برخورد با زندانيان سياسی، از ضرب و شتم و بيان رکيک ترين ناسزاها به ايشان ابايی ندارد.

همچنين سلول‌های انفرادی بند ۱ اين زندان که از آن با عنوان «سگدونی» ياد می‌شود، از جمله اماکنی است که از آن به طور ويژه برای شکنجه زندانيان و به خصوص زندانيان سياسی استفاده می‌شود. بنا به گزارش‌های موجود، برخی از زندانيان جرايم غيرسياسی محبوس در سلول‌های انفرادی بند ۱، مدت‌های طولانی و حتی در مواردی به مدت يک سال است که در اين مکان به سر برده و به طور منظم تحت شکنجه، آزار و اذيت و همچنين توهين و تحقير قرار دارند.

در حال حاضر ارژنگ داوودی از زندانيان سياسی رجايی شهر، مدت ۱۱ روز است که در سلول‌های انفرادی بند ۱، تحت شکنجه و در اعتصاب غذا به سر می‌برد. وی که به علت بارها اعتصاب غذا و تحمل ضرب و شتم و شکنجه‌های متعدد، در وضعيت جسمانی مناسبی به سر نمی‌برد، از روز چهاردهم بهمن ماه و در اعتراض به انتقالش به سلول‌های انفرادی و تهديدهای صورت گرفته مجدداً اعتصاب غذای خود را از سر گرفته است.

لازم به يادآوری است که دوربين‌های مداربسته موجود در اين زندان، به مسئولان سازمان زندان‌ها و همچنين قوه قضائيه جمهوری اسلامی امکان نظارت مستقيم بر اين زندان و به ويژه سلول‌های انفرادی بند ۱ که از مهم‌ترين محل‌های شکنجه و اعمال خلاف قانون بازجويان است را می‌دهد، و سکوت نهادها و مسئولان مربوطه، به طور قطع مويد اطلاع آن‌ها از اقدامات و جنايات صورت گرفته در اين زندان و حتی هدايت سيستماتيک اين اقدامات از جانب ايشان برای اعمال فشار بيشتر به زندانيان سياسی می‌باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016