سه شنبه 26 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خشم دانشجويان دانشگاه هنر از دروغ پراکنی های رسانه های حکومتی درباره صانع ژاله، دانشجوی کشته شده در راهپيمايی ۲۵ بهمن، جرس

مسيح علی نژاد - جرس:"عوامل فتنه‌گر و گروهک مزدور و تروريستی منافقين روز گذشته (دوشنبه) با برپايی تجمعات غيرقانونی و راه‌اندازی اغتشاشات خيابانی در برخی معابر تهران به ‌سوی رهگذران آتش گشودند که در جريان اين تيراندازی يکی از دانشجويان دانشگاه هنر تهران به شهادت رسيد." اين خبری است که خبرگزاری فارس با انتشار آن پس از راهپيمايی اعتراضی مردم ايران، شليک تير مستقيم به مردم در روز ۲۵ بهمن در تهران را تائيد کرده و در عين حال نوشته است: صانع ژاله متولد سال ۶۳ از هموطنان کرد زبان اهل پاوه و دانشجوی رشته نمايش دانشگاه هنر تهران بود که روز دوشنبه توسط يکی از گروه‌های تروريستی منافقين در خيابان امير اکرم تهران با تير مستقيم مورد هدف قرار گرفت که پس از اعزام به بيمارستان به شهادت رسيد

گفتنی است، خبرگزاری‌ های حکومتی ابتدا فرد کشته شده در رهپيمايی اعتراضی ۲۵ بهمن را شهيد شده به دست « جريان فتنه» معرفی کردند اما پس از احراز هويت آقای ژاله در برخی از سايت های هوادار حکومت ايران ديگر از لفط شهيد استفاده نمی‌ شود و وی را يکی از کشته شدگانی که مورد هدف «منافقين» قرار گرفته است معرفی می کنند. رسانه های حامی دولت ايران در يک سال گذشته نيز با انتشار اخبار متعدد، کشته شدن معترضان در راهپيمايی های اعتراضی را به «منافقين» و «عوامل بيگانه» نسبت داده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پس از شناسايی صانع ژاله و اعلام نام وی به عنوان دانشجوی دانشگاه هنر تهران، جرس به سراغ برخی از دانشجويان اين دانشگاه رفته است تا جزييات مربوط به اين حادثه را از آنان جويا شود.

يکی از دانشجويان دانشگاه هنر تهران که خواست نام او فاش نشود به جرس گفت: فضای دانشگاه هنر بسيار ملتهب است و اخباری که خبرگزاری های حکومتی منتشر کرده اند، دانشجويان را به شدت آزرده خاطر کرده است. تا آنجا که حتی پس از انتشار کارت عضويت بسيج آقای ژاله در خبرگزاری فارس، يک نوع نزاع و درگيری لفظی در دانشگاه به وجود آمده است و خيلی ها از هم می پرسند آيا واقعا اين دانشجو به عنوان بسيج در راهپيمايی شرکت کرده بود؟.

وی گفت تا آنجايی که من ايشان را از نزديک می شناسم و دوستان و هم اتاقی های او در خوابگاه دانشجويی گواهی می دهند، آقای صانع ژاله يکی از هم وطنان کرد زبان نجيب اين دانشگاه بود که اگر چه فعاليت سياسی نداشت اما پس از انتخابات او هم مثل بسياری از دانشجويان سبز بود و در راهپيمايی های اعتراضی هجده تير، شانزده آذر و روز عاشورا خودم شاهد بوده ام که با نشان سبز شرکت کرده بود و حتی بارها تاکيد می کرد که دفاع از موسوی و کروبی به کردها اين امکان را می دهد که به حداقلی از خواسته های خودشان برسند.

وی حتی به نام يکی از هم اتاقی های اين دانشجويی که در راهپيمايی ۲۵ بهمن مورد هدف گلوله قرار گرفت اشاره می کند و ياد آور می شود: صانع ژاله به همراه اين هم اتاقی خود سال گذشته در راهپيمايی روز عاشورا شرکت کرده بود که متاسفانه دوست او بازداشت و به مدت سه ماه در اوين به سر برد و چند تن ديگر از هم دانشگاهی های او در راهپيمايی هجده تير دستگير شده بودند که او هميشه از انتقال بچه های دانشگاه هنر به کهريزک ناراحت بود و می گفت چرا ما نمی توانيم هيچ کاری برايشان انجام دهيم.

يکی ديگر از دانشجويان دانشگاه هنر می گويد: امروز در دانشگاه برخی از همکلاسی های صانع نمی توانستند باور کنند که ديروز آنها را در خيابان مورد ضرب و شتم قرار داده اند و امروز برای يکی از دوستان شان که در راهپيمايی شرکت کرده و کشته شده دل می سوزانند. آنها واقعا مرده ما را می خواهند و زنده ی ما برای آنها هيچ ارزشی انگار ندارد. چون اعتراض می کنيم .

جرس به سراغ يکی ديگر از دانشجويان دانشگاه هنر تهران رفته است که از قضا نام اين دانشجو در فهرست دستگير شدگان پس از انتخابات قيد شده است. اين ليست مربوط به بازداشت شدگان راهپيمايی هجده تير سال گذشته است که از روی سخنان يکی از مامورين زندان اوين وقتی که نام های بازداشت شدگان را اعلام می کرد تنظيم شده و در اختياررسانه ها قرار گرفته بود. هاتف سلطانی يکی از دانشجويان دانشگاه هنر تهران و از جمله اين بازداشت شدگان بود که روز ۱۸ تير ماه ۸۸ به همراه شمار زيادی از دانشجويان بازداشت و به کمپ کهريزک منتقل شده بودند.

هاتف سلطانی ضمن تاييد بازداشت خود در جريان راهپيمايی اعتراضی هجده تير سال ۸۸به جرس می گويد: من پس از آزادی از زندان، ايران را ترک کردم، روزهای سختی بود با امير جوادی فر، محمد کامرانی و محسن روح الامينی در يک کمپ بودم که آنها شهيد شدند ولی من هم پس از آزادی در ايران نماندم و ديشب مثل خيلی از ايرانيان دور از کشور خبرها را از طريق فيسبوک و اينترنت پيگيری می کردم. وقتی خبر کشته شدن هم دانشگاهی خودم را از بچه های دانشگاه هنر شنيدم ، شوکه شدم و اصلا نمی دانم چه بايد بگويم. خصوصا خيلی دردناک است وقتی شما کسی را می شناسی اما می بينی در خبرگزاری های دولتی هويت اصلی او انکار می شود و با انتشار يک کارت بسيج که معلوم است از پرونده دانشگاهی او بيرون کشيده اند، در صدد هستند تا حتی ميان بچه های خود دانشگاه هم اختلاف بياندازند.

وی با بيان اينکه صانع ژاله به هيچ وجه سياسی نبود اشاره می کند، برخی از بچه های کرد معمولا سعی می کنند خيلی وارد مباحثه های سياسی در دانشگاه نشوند، صانع آدم ساکت و آرامی بود اما پس از انتخابات در راهپيمايی های اعتراضی بسياری شرکت کرد و حتی يکی از هم اتاقی های او وقتی در راهپيمايی عاشورا دستگير شده بود بچه هامی ديدند که او چقدر متاثر بود.

وی در مورد محل زندگی او می گويد: ايشان در خوابگاه دانشجويی دانشگاه هنر تهران واقع در خيابان شهيد بالاور ساکن بودند و دوستان نزديک او در ايران می گويند او هم ديروز به همراه دانشجويان ديگر برای شرکت در راهپيمايی رفته بود.

آقای سلطانی در مورد خبر خبرگزاری فارس و انتشار کارت عضويت بسيج صانع ژاله می گويد: خبرگزاری های حامی دولت که عادت دارند به اين کار. اما با اطمينان می گويم بايد اين گزينه که او عضو بسيج بوده است را کاملا خط زد چون نه تنها من بلکه بسياری از دوستان نزديک صانع در سبز بودن او هيچ شکی ندارند. خبرگزاری فارس کاری کرده است که امروز يکی از بچه های دانشگاه از من می پرسيد؛ صانع از ما بود يا از آنها؟ اين واقعا «اعصاب خرد کن» است که می روند از پرونده يک دانشجو کارت بسيج پيدا می کنند تا ذهن همه را منحرف کنند.

وی در توضيح اين نکته اضافه می کند: به خيلی از دانشجويان در دانشگاه های تهران خصوصا وقتی از شهرستان می آيند از همان روزهای نخست يک فرمی را می دهند که در آن به بخشی از امکانات نظير رفتن به اردوهای دانشجويی اشاره می شود و برخی از دانشجويان هم آن فرم را امضا می کنند و بعد با همان کارت بسيج از امکانات دانشگاه بهره مند می شوند. اگر اين کارت به معنی بسيجی بودن صانع محسوب می شود من او را بسيجی سبز دانشگاه می دانم.

وی در پايان گفت: خبر خبرگزاری فارس را در مورد هم دانشگاهی خودم که می خوانم انگار يک بيانيه نوشته اند و اصلا شباهتی به خبررسانی ندارد در حالی که بايد بدانند در همين دانشگاه خيلی ها همکلاسی های خود را بهتر از آنها می شناسند و در مورد اينگونه خبرها قضاوت خواهند کرد.

خبرگزاری فارس با بيان اينکه «تجمع غيرقانونی فتنه‌گران، عناصر منافقين، سلطنت‌طلبان و اراذل و اوباش در برخی خيابان‌های شهر تهران موجب بروز اغتشاشاتی شد که با حضور به‌هنگام مردم، فتنه‌گران و ديگر عوامل مزدور مجبور به ترک صحنه شدند» به نقل از هادی قاسمی مسئول روابط عمومی بسيج دانشجويی دانشگاه‌های کشورمی نويسد: مراسم تشييع پيکر شهيد صانع ژاله دانشجوی دانشگاه هنر تهران که روز گذشته در اغتشاشات خيابانی مورد هدف تير مستقيم گروهک تروريستی منافقين قرار گرفت، ساعت ۹:۳۰ فردا (چهارشنبه) از مقابل دانشگاه هنر تهران، چهار راه وليعصر (عج) به سمت دانشگاه تهران برگزار می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016