پنجشنبه 12 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسنی اژه‌ای: افرادی در قوه قضاييه با جريان فتنه همراهی کرده‌اند، ايسنا

دادستان کل کشور با اشاره به سخنان روز چهارشنبه رييس قوه قضاييه گفت: ما نبايد سياسی‌کار باشيم اما بايد مسائل سياسی را بفهميم. افرادی در همين قوه قضاييه بوده‌اند که جاهايی بد تصميم گرفته‌اند و به دليل آشنا نبودن با شرايط زمان با جريان فتنه همراهی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين غلامحسين محسنی اژه‌ای در اختتاميه همايش دادستان‌های عمومی و انقلاب و نظامی سراسر کشور تصريح کرد: همه‌ ما از کمبودها، کسری‌ها، کمبود قاضی، کادر اداری، نبود تجهيزات و امکانات مناسب مطلع هستيم اما همه دست‌اندرکاران امور قضايی تلاش خود را در جهت رفع اين مشکلات به‌کار بسته‌اند. کسری‌های ما رسوب کرده و متراکم شده اما تلاش می‌شود تا اين کسری‌ها کاسته شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه «کار قضا، کار سخت و خطرناکی است و ما بايد خود را به تقوای الهی مجهز کنيم»، ادامه داد: با وجود همه کمبودها اگر مديريت و نظارت خوبی انجام شود، می‌توان محصول بيشتری ارائه کرد.

محسنی اژه‌ای با تاکيد بر داشتن صبر و حوصله در برخورد با ارباب رجوع، به موضوع شناخت زمان اشاره کرد و يادآور شد: رييس قوه قضاييه روز چهارشنبه گفتند که ما نبايد سياسی‌کار باشيم اما بايد مسائل سياسی را بفهميم. افرادی در همين قوه قضاييه بوده‌اند که جاهايی بد تصميم گرفته‌اند و به دليل آشنا نبودن با شرايط زمان با جريان فتنه همراهی کرده‌اند.

وی درباره طبقه‌بندی مسائل گفت: جايی که می‌خواهيم حرف بزنيم، مطلبی را بنويسيم يا ارسال کنيم بايد حواسمان به کاربرد واژه‌ها باشد؛ مثلا در کيفرها، احکام، نامه‌ها و استعلامات مراقب باشيم زيرا در دنيا سوءاستفاده می‌شود و بايد جوری عمل کنيم که سوژه‌ دشمن قرار نگيريم.

دادستان کل کشور با بيان اينکه «ما همه بر قانون پافشاری داريم»، افزود: چگونگی فهم و اجرای قانون نيز اهميت دارد. وقتی خلافهايی در کشور وجود دارد بايد برای جلوگيری از آن، راه آن را بيابيم تا قانون را به نحوی اجرا کنيم که جلوی مفسده گرفته شود. همه بايد بر پايه قانون و توسعه فرهنگ قانونگرايی عمل کنيم ولی جوری فهم نکنيم که مصالح کشور زمين بماند و جوری اجرا نکنيم که مشکلات جدی ايجاد شود.

محسنی اژه‌ای بر ضرورت مديريت پرونده‌ها از سوی دادستان‌ها تاکيد و خاطرنشان کرد: اگر پرونده‌ها را به درستی مديريت نکنيم بايد هزينه بپردازيم.

وی اظهار کرد: کمبودها فراوانند. در سالهای گذشته جذب قاضی و کارمند نداشته‌ايم. بحث بودجه نيز از مسائل اساسی است و بحث نظارت هم از مسائل و سياست‌های جدی اين دوره‌ قوه قضاييه است.

دادستان کل کشور گفت: مبارزه قاطع با جريان‌های خطرناک و خاص، مثل زورگيری، سرقت مسلحانه، مواد مخدر و امثال آن ابزار زيادی می‌خواهد. بايد هنگام مبارزه قاطع با اين نوع جرايم از سيستم اطلاعات هم کمک بگيريم.

محسنی اژه‌ای با بيان اينکه «تراکم زندانی ما مطلوب نيست»، تصريح کرد: خواهش من اين است که در کنار مبارزه با مجرمان خطرناک، نهايت تلاش، دقت و مراقبت صورت گيرد و دادستان‌ها نظارت کنند تا کسانی که ضرورت ندارد، به زندان نروند و به کسانی که هم ضرورت ايجاب می‌کند، هيچ ارفاقی به آنها نشود.

وی در بخش ديگری از سخنان خود گفت: برخی در قوه قضاييه در زمينه اطلاع‌رسانی خرده می‌گرفتند. در نتيجه بحث سخنگويی مطرح شد که من طالب آن نبودم و اصرار داشتم سخنگويی برعهده کس ديگری باشد. به هر حال تاکيد داريم که بايد اطلاع‌رسانی مفيد و سريع داشته باشيم اما عمده کار به دست شما دادستان‌هاست. اگر بگوييم هيچ دادستانی مصاحبه نکند، درست نيست اما می‌خواهيم اطلاع‌رسانی را ساماندهی کنيم تا مفيد و سريع باشد و تشتت نظرات ايجاد نشود.

دادستان کل کشور خطاب به دادستان‌ها درخواست کرد تا مسائل کاری که در هر حوزه دادستانی اتفاق می‌افتد، سريعا به دفتر سخنگو اطلاع‌رسانی شود.

محسنی اژه‌ای با بيان اينکه «بايد جايگاه دادستان را ارتقا ببخشيم»، در بخش پايانی سخنان خود تاکيد کرد: :پيشنهادات کميسيون‌های ششگانه همايش جمع‌بندی و پيگيری شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016