جمعه 20 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش برنامه روز زن کميته همبستگی با خواست های دموکراتيک مردم ايران در واشنگتن دی سی (همراه با عکس)، رويا ملکی

روزی برای زنان سرزمين من

۱۵۴سال پيش در ۸ مارچ ۱۸۵۷ زنان کارگر کارگاههای پارچه بافی و لباس دوزی نيويورک راهی خيابان ها شدند ،تا خواستار افزايش دستمزد ، کاهش ساعات کار و بهبود شرايط بساير نامناسب کار شوند .حرکتی که در سال ۱۹۱۱ مبنای انتخاب ۸ مارچ به عنوان روز جهانی زن شد و پس از ۱۵۴ سال هنوز هر ساله جهانيان را بر آن ميدارد که برای نقض حقوق زنان از تريبون های مختلف استفاده کنند.

۸ مارچ امسال نيز گروهی از ايرانيان مقيم واشنگتن دی سی گرد هم آمدند تا از کرامت زن ايرانی دفاع وبه الغاء تبعيضات جنسيتی در عرصه های اقتصادی ، حقوقی،اجتماعی و سياسی اعتراض کنند.

خانم سحر به نمايندگی از کميته همبستگی با خواست های دموکراتيک مردم ايران که برگزار کننده اين تجمع بود در متنی که توسط وی خوانده شد اعلام کرد :" بهتر است به جای ناميدن اين روز به نام زن ، روز اعتراض به فرهنگ و قانون زن ستيز ناميده شود ."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين متن آمده بود:"در اين روز گرد هم آمديم تا ياد کنيم از تمامی زنان تحت ستم دنيا و خصوصا ،تجليل کنيم از زنان ايران ،مادران داغدار ،زندانيان زن سياسی و عقيدتی و نيز زنانی که به دلايل ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگ و قوانين زن ستيزانه ، روزها و شب های خود را در زندان ميگذرانند ."

همچنين خانم سحر از زنان گمنامی که نامشان و يادشان هيچ کجا ثبت نشده و کسی از تلاش های خاموش آنها خبری ندارد نيز ياد کرد .

اين کميته در اين گرد همايی ميزبان سه سخنران بود ، زهره خيام جامعه شناس و از بنيان گذاران سازمان اتحاد ملی زنان و عضو شورای اجرايی اتحاد ملی زنان ، اولين سخنران اين گرد همايی گفت : جای تاسف است که حرکت های اعتراضی زنان ايران در سال های پس از انقلاب به دليل نداشتن پشتوانه مردان آنگونه که بايد موفق نبود و شرايطی بوجود آمد که زنان به عقب برگشتند.

وی اظهار کرد: البته در اين مدت شرايط ذهنی برای زنان مهيا شد و علی رغم تمام فشار های حاکميت شکاف بين زنان و مردان در زمينه های آموزش و مديريت جامعه بر داشته شد و زنان در اين زمينه موفق و موثر شدند .

اين جامعه شناس با اشاره به تحولات سال گذشته و واکنش های جامعه ايران به انتخابات رياست جمهوری ادامه داد:درآن شرايط زنان در مشارکت مستقيم و استفاده از شبکه های اجتماعی و در موضع رهبری خود انگيخته فعاليت کردند .

خيام افزود: با اشاره به چار چوب های مبارزاتی بايد اعلام کرد که امروز روز جنبش زنان است چرا که در اين روز حاکميت با ترس از جنبش زنان تبديل به يک گردان نظامی شد و خيابان های ايران را در يک حکومت نظامی فرو برد .

بنيانگذار سازمان اتحاد ملی زنان با تاکيد بر اين که فعالان حقوق زنان در خارج از ايران بايد اين روز را پيروزی جنبش اعلام کنند گفت :حاکميت ايران از حضور زنان ترسيده است و حق زنان نيست که در اين ورطه از تاريخ به عقب باز گردند .

وی با پيشنهاد به مردان ادامه داد:مردان مترقی با حفظ مواضع نظری خود می توانند روشنفکرانه به مسائل زنان و آتيه آنها بنگرند .

همچنين در اين تجمع محبوبه عباسقلی زاده جامعه شناس ،فعال حقوق زنان و از بنيانگذاران کمپين قانون بی سنگسار با اشاره به اسامی تعدادی از زنان زندانی از بسياری از فعالان در بند حقوق زن در ايران ياد کرد.

وی گفت :جنبش زنان ايران به دنبال برابری است ولی نه تنها برابری زن با مرد ، تلاش زنان ايران، برای برابری انسان ها است .

اين جامعه شناس با تاکيد بر اين که جنبش دموکراسی خواهی ايران را تنها به اين دليل سبز می خواند که شهدا و زندانيان با اين رنگ به خون کشيده شدند و يا در بند هستند و نه نامی ديگر ادامه داد:برابری خواهی در جنبش دموکراسی خواهی برای جنبش زنان اصل است .

وی با تاکيد بر اين که پس از يک سال و نيم بالاخره سازمان های سياسی متقاعد شدند که از جنبش زنان بايد پشتيبانی کنند گفت: اما با يک بررسی اجمالی از خبر های رسانه های کلان می توان ديد که متاسفانه پوشش خبری خيزش امروز زنان در ايران ضعيف بوده است .

عباسقلی زاده با اشاره به اخبار جانبی امروز همچون استعفای اکبر هاشمی رفسنجانی از کانديداتوری رياست مجلس خبرگان ،شناسايی افراد هتاک به دختر هاشمی رفسنجانی و اعلام خبر حصر خانگی زهرا رهنورد و مير حسين موسوی ادامه داد :چيدمان همه اين اخبار در کنار هم درست در زمانی که جنبش دموکراسی خواهی و برابری خواهی می رفت تا در کنار يکديگر قرار گيرد ، بيانگر آن است که اتفاقی در پس پرده سياست افتاده است که اخبار زنان پر رنگ جلو نکند و به نظر آيد که سبز ها ساختار شکنی کرده اند .

اين فعال حقوق زنان تاکيد کرد : تا زمانی که سازمان های سياسی به صورت سرکوب شده و غير علنی کار کنند و يک خلاء و شکاف عميق بين رهبران وجود داشته باشد ،اين شرايط قابل تغيير نيست .

وی ادامه داد :تا زمانی که وکالت را در مسائل سياسی ،تحريم ، هسته ای،قانون اساسی به مردان نخبه واگذار کنيم ،و به مسائل فمنيستی و زن محور خود بپردازيم از برابری و دموکراسی خواهی خبری نيست .

عباسقلی زاده همچنين با اشاره به جنبش سبز گفت : بايد توجه داشته باشيم جنبش سبز لايه های مختلف دارد و جنبش سبز و جنبش زنان در کنار يکديگر تغييرات اساسی و تصميم گيری های کلان را می سازند.

همچنين در بخش ديگری از اين تجمع فريبا داوودی مهاجر روزنامه نگار و فعال حقوق زنان و عضو مرکزی کميته سازمان مدافعان آزادی مطبوعات و رسانه ها در ايران با اشاره به اينکه ما برای برابری و آزادی دور هم جمع شديم گفت:زنانی که در ايران از انجمن های مخفی در حمايت از نهضت مشروطه و نهضت مدرسه سازی و جنبش حق رای شروع کردند و امروز برای برابری حقوق و دموکراسی تلاش می کنند در راه رسيدن به اين برابری متحمل صدمات و سختی های فراوانی شده اند .

وی افزود :امروز در حالی دور هم جمع شديم که بسياری از زنان فعال سياسی ، اجتماعی،روزنامه نگار،زنان اقليت های قومی و مذهبی در زندان به سر می برند .

داوودی مهاجر با اشاره به اين که همه نهاد های مدنی ، انجمن های زنان ، مجلات مربوط به زنان به نگاه جنسيتی عملا تعطيل هستند ادامه داد: امکان هر گونه فعاليت اجتماعی در حوزه ظرفيت سازی و توانمند سازی از فعالين زن گرفته شده، به گونه ای که حتی اگر اين فعالان در زندان نباشند در جوی از رعب و وحشت و تهديد و فضای امنيتی قرار دارند که توان و امکان فعاليت از آنها گرفته شده است .

وی با تاکيد بر اين که حکومت به هيچ عنوان پشت قوانين نابرابر و نسبت به آسيب هايی چون خود سوزی ، فرار و قاچاق زنان پاسخگو نيست گفت :آنچه مسلم است جمهوری اسلامی ظرفيت رفع تبعيض از زنان را نه در قانون اساسی و نه در قوانين مدنی ندارد .

اين فعال حقوق زنان با اشاره به اين که امکان هر گونه اصلاحی در نظام جمهوری اسلامی نسبت به تبعيض از زنان به بن بست رسيده است تاکيد کرد :جامعه در سرا شيبی فروپاشی سرمايه اجتماعی قرار دارد و حاکميت در فقدان سرمايه اجتماعی و مشروعيت تنها راهی که برگزيده پادگانی و امنيتی کردن جامعه است .

اين روزنامه نگار با طرح اين سوال که وظيفه ما در شرايطی که حاکميت از هر روشی برای سرکوب جنبش اجتماعی ايران استفاده می کند چيست؟ افزود:آيا زمان آن نرسيده که برای تشکيل يک جبهه متحد و با استراتژی مشخص و تاکتيک های تعيين شده و مدرن، مردمی را که نياز به برنامه برای عمل مشترک دارند، گرد هم آوريم .

وی با تاکيد بر اين که تداوم جمهوری اسلامی به نفع ايران و ايرانی نيست تاکيد کرد : برای نجات ميهن ، برای سرافرازی ميهن بايد يک ديالوگ مشترک برای جبهه متحد ايجاد کرد .

وی گفت:ما در مقابل افرادی که در خيابان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و کشته می شوند و هزينه پرداخت می کنند مسئوليم و امروز روز مناسبی برای تغيير نگاه و هموار کردن يک راه صحيح برای رسيدن به ايرانی آزاد و دموکراتيک است .

همزمان با اين برنامه که يک ساعت و نيم به طول انجاميد دهها برنامه ديگر در سراسر دنيا برای زنان ايرانی برگزار شد تا شايد راهی باشد برای همدلی با تمام زنان ايران زمين که تنها يک روز از ۳۶۵ روز سال تريبونی برای رساندن صدايشان می يابند .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016