سه شنبه 24 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دادستان تهران: مرخصی زندانيان سياسی منطبق بر الگوی پيشگيری و با هدفمندی صورت می‌گيرد، ايلنا

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت : مرخصی زندانی امنيتی از يک الگو پيشگيری بهره می‌گيرد که بايد با هدفمندی صورت گيرد.
به گزارش خبرنگار ايلنا،عباس جعفری‌ دولت‌آبادی در آخرين نشست خبری خود با اصحاب رسانه از رسانه‌ها به عنوان بازوی اطلاع‌رسانی مردم در همه نظام‌های سياسی ياد کرد و گفت: در طول سال ۸۹ در مورد اهميت و نقش رسانه‌ها بارها صحبت کردم، اما آنچه که امروز از اهميت بيشتری برخوردار است رسالت اخلاقی رسانه‌ها است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دادستان تهران با تاکيد بر اينکه رسانه‌ها بايد در حوزه پاسداشت اخلاق توجه ويژه‌ای به خرج داده و فضا را به سمت اطمينان‌‌بخشی مردم به پيش ببرند،اظهار کرد: ترويج اخبار خلاف واقع و انعکاس رويداد به صورت غيرواقعی، تيتر کردن برخی اختلافات و دامن‌زدن به اختلافات قوا و همچنين ايجاد فضای هتاکی به ديگران موجب شده که مراجع و مسئولان از اين وضعيت انتقاد کنند.
وی از مطبوعات خواست بار ديگر فصل رسالت مطبوعات را در قانون مطبوعات مطالعه و به آن عمل کنند.
جعفری دولت‌آبادی خاطرنشان کرد: توجه مطبوعات به آنچه که رسالت آنها بيان شده هيچگاه به معنای عدم انتقاد سازنده و منصفانه نيست. ما معتقديم که انتقاد نبايد به همراه تخريب و تحقير باشد و با توجه به حوادثی که در يکی دو ماه اخير در کشور رخ داده مطبوعات را به اخلاق رسانه‌ای فرا می‌خوانيم.
دادستان تهران تصريح کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند اين فضا به نفع کشور نيست و رسانه‌ها هم نبايد به اين گونه مسائل دامن بزنند و از سوی ديگر دادسرا نيز در حد امکان به مسئله ورود کرده است.
وی با بيان اينکه سياست ما در قبال مطبوعات بر پيشگيری بوده است، ادامه داد: در حوزه فعاليت برخی مطبوعات گلايه وجود دارد که اميدواريم آنها نيز به قانون و ارزش‌های اسلامی احترام بگذارند. امروز نشرياتی در کشور منتشر می‌شود که برای فروش بيشتر به ورطه چاپ عکس‌های مبتذل و خلاف ارزش افتاده‌اند که طبق قانون استفاده ابزاری از عکس مردان و زنان غيرقانونی است.
جعفری دولت‌آبادی اظهار کرد: درخواست ما از مطبوعاتی که در حوزه خانواده و سينما فعاليت‌ می‌کنند اين است که از تصاوير زنان برای فروش بيشتر نشريات خود استفاده نکنند، چرا که اين کار جرم است و به طور مثال چاپ عکس زنی با گيتار و يا در کنار هم گذاشتن يک فوتباليست با هنرمند جای شبهه دارد.
وی به نقش رسانه‌ها در عرصه مبارزه فرهنگی اشاره کرد و گفت: خود رسانه‌ها بايد در اين زمينه پرچمدار بوده و به مبارزه به اين قبيل بپردازند و اجازه ندهند که ارزش‌ها به زيرسوال رود.
دادستان تهران در خصوص اقدامات دادستانی برای چهارشنبه آخرسال، گفت: طبق قانون کسانی که بخواهند به اموال عمومی تعرض کرده يا راه‌بندان کرده و ايجاد مزاحمت کنند در هر فصل و يا هر روز از سال صورت گيرد مرتکب جرم شده‌اند و پليس مکلف است که با آنها برخورد کرده و ضمن معرفی به مراجع قضايی تحت تعقيب قرار گيرد.
جعفری دولت‌آبادی خاطرنشان کرد:اما اين مسئله به معنای مخالفت ما با برخی مسائل اجتماعی نيست، بلکه ما معتقديم مردم بايد در چهارچوب قانون عمل کنند.
وی ادامه داد: در مقام پيشگيرانه به همه خانواده‌ها توصيه می‌کنم که اجازه ندهند ايام تعطيلات نوروزشان با تلخی توأم شود و فرزندان آنها گرفتاری مجاری قضايی و پليسی شوند.
وی به جلسه روز گذشته دستگاه قضايی و نيروی انتظامی در ستاد جرائم خاص اشاره کرد و گفت: هر چند که برخی سايت‌های ضد انقلاب آن را نگرانی ما عنوان کردند ،اما بايد بگويم که اين مسئله نشانه نگرانی ما نيست و ما اينگونه تحليل‌ها را نمی‌پذيريم ،چرا که مردم ما هوشيار بوده و خود مرزهای انقلاب را با ضد انقلاب تشخيص می‌دهند.
جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به اين پرسش که با توجه به اينکه در سال جاری بعضاً شاهد ناهماهنگی‌هايی ميان دادسرا، دادگاه بدوی و دادگاه تجديدنظر بوديم آيا برای سال آينده هماهنگی‌هايی برای عدم بروز چنين مسائلی صورت گرفته است، اظهار کرد: در دستگاه قضايی بر خلاف دستگاه اداری و اجرايی، مراجع قضايی هرکدام اختيارات خاص خود را دارند و طبيعی است که دادستان کيفرخواست داده و دادگاه بدوی يا تجديدنظر آن را نپذيرد.
دادستان‌تهران خاطر نشان کرد: در اين بخش نمی‌توان از مراجع بالاتر گلايه کرد، اما گلايه ما در رابطه با پرونده‌هايی است که با افکار عمومی ارتباط دارد که بعضا يا اطلاع‌رسانی دقيقی نمی‌شود، يا احکامی که در رابطه با آنها صادر می‌شود سوال‌ برانگيز است.
وی با تاکيد بر اينکه دادستانی همواره به مراجع بالاتر قضايی احترام گذاشته اما اين مسئله به معنای عدم اعتراض دادستان نيست،ادامه داد: در حوزه جزايی دادستان حق دارد به احکام صادره که برخلاف مقررات است اعتراض کند.
خبرنگاری با اشاره به بازداشت ۱۱۹ نفر از تهيه‌کنندگان و توزيع‌کنندگان مواد محترقه از سوی نيروی انتظامی، از دادستان تهران وضعيت اين افراد را جويا شد که وی پاسخ داد: اقدامات پليس به دو دسته تقسيم می‌شود که يکی از آنها پيشگيرانه است و در اين ارتباط نيروی انتظامی با افرادی که ممکن است مرتکب جرم شوند صحبت کرد تا در اين مسير ورود نکند و در مورد کسانی که مبادرت به تهيه و توزيع مواد محترقه کرده‌اند طبق وظايف خود عمل کرده‌اند و اگر گزارشات مستدلی نيز به مقامات قضايی برسد، طبق مقررات با آنها برخورد خواهد شد.
وی در مورد تمهيدات انديشيده شده برای پايتخت در ايام تعطيلات نوروز گفت: طبق سنوات گذشته در ايام تعطيلات در تمام نواحی تهران کشيک برگزار خواهد شد و امشب نيز تمام نواحی دادسرای تهران برای کشيک حضور خواهند داشت و شهروندانی که نياز قضايی فوری داشته باشند می‌توانند به اين مراجع مراجعه کنند.
دادستان تهران در پاسخ به اين پرسش که آيا شيوه اطلاع‌رسانی در سال آينده تغيير خواهد کرد، گفت: اطلاع‌رسانی در قوه قضائيه بايد با ظرافت توأم باشد و ما نيز در مسائلی که مقدور باشد اطلاع‌رسانی خواهيم کرد.
وی با بيان اينکه دادستانی تهران در حد مقدور اطلاع‌رسانی خواهد کرد، تاکيد کرد: شفاف‌سازی نيز تا جايی که با کار ما مغايرت نداشته باشد صورت خواهد گرفت. اما بنده معتقدم که ما هرچه کمتر سخن گفته و بيشتر عمل کنيم بهتر است.
جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به اين پرسش که برخی از سايت‌های خبری از تهيه ليستی برای محکومان حوادث بعد از انتخابات برای اعطای مرخصی خبر داده که تنها با اعطای مرخصی به بخشی از آنها موافقت شده است،گفت: مرخصی زندانيان طبق بخشنامه قوه‌قضائيه صورت گرفته و در اين ارتباط برخی از جرايم مانند اختلاس، شرارت، ناامنی و جرائم امنيتی استثنا شده است. بنابراين اگر بخواهيم برخی از بخشنامه را بزرگ‌نمايی کنيم درست نيست.
دادستان تهران با بيان اينکه برخی جرائم به خاطر ماهيت جرم از برخی مزيت‌ها برخوردار هستند، گفت: کاری که اخيراً و بعد از همايش دادستان‌های سراسر کشور صورت گرفته اين است که دادستان‌ها موظف شده‌اند تيم‌هايی را به زندان اعزام و با زندانيان صحبت کنند. در اين راستا تيم‌های جداگانه‌ای از قضات بانوان و آقايان به زندان‌ها اعزام شده تا در مورد مسائل و مشکلات زندانيان رسيدگی لازم را به عمل آورند.
وی ادامه داد: از سوی ديگر کسانی که در مسير اصلاح گام برداشته‌اند می‌توانند در حدی که آئين‌نامه اجازه داده بعضاً از مرخصی استفاده کنند اما نبايد فراموش کرد که اعطای مرخصی بايد در چهارچوب مقررات باشد.
دادستان تهران با بيان اينکه آئين‌نامه دست ما را بسته است اما تا حدی که بتوانيم کار را انجام خواهيم داد ، افزود: از ليستی که شما می‌گوييد خبر ندارم و ما نيز آنقدر هم که شما می‌گوئيد زندانی امنيتی نداريم. مرخصی زندانی امنيتی از يک الگو پيشگيری بهره می‌گيرد که بايد با هدفمندی صورت گيرد.
جعفری دولت‌آبادی درباره برخورد با شرکت‌های هرمی نيز گفت: از اواخر سال ۸۸ فعاليت‌های شرکت‌های هرمی شديد و در سال ۸۹ به اوج رسيد و دفاتر بسياری راه‌اندازی شد که بعضا در برخورد با آنها در يک دفتر حدود ۱۰۰ نفر دستگير شدند و حتی اتباع بيگانه نيز در آن دفاتر حضور داشتند.
وی آخرين اقدام صورت گرفته در مبارزه با شرکت‌های هرمی را در روز جمعه گذشته عنوان کرد و گفت: عضويت در شرکت‌های هرمی جرم بوده و افرادی که با علم خانه در اختيار اين افراد می‌گذارند حتما با آنها برخورد شده و دستگاه قضايی به سمت سران اين شرکت‌ها خواهد رفت.
وی با بيان اينکه اين اقدامات در سال آينده نيز ادامه خواهد داشت از مديريت شرکت‌های هرمی در خارج از کشور خبر داد و گفت: اخيرا پرونده حسين ـ غ که يکی از سران شرکت‌های هرمی است با صدور کيفرخواست به دادگاه ارسال شده است.
جعفری دولت‌آبادی در پايان اظهار کرد: سياست دادستانی تهران در سال آينده مبارزه قاطعانه و جدی با شرکت‌های هرمی است و از سوی ديگر دادستانی برای سال آينده برنامه منسجم برای نظارت بيشتر بر دادگاه و زندان‌ها خواهد داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016