چهارشنبه 25 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تجمع هر روزه خانواده زندانيان سياسی مقابل زندان اوين و توهين و ضرب و شتم آن ها، کمپين بين المللی حقوق بشر

يک فعال حقوق بشر به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که دهها خانواده زندانيان سياسی که به اميد آزادی به قيد وثيقه و يا مرخصی بستگانشان به زندان اوين مراجعه کرده اند با توهين و يا درمواردی با ضرب و شتم ماموران زندان مواجه شده اند. به گفته يک شاهد عينی علی رغم آنکه اکثر خانواده ها با تماس از دادسرای اوين برای توديع وثيقه و يا معرفی کفيل به دادسرای اوين مراجعه کرده اند، از ورود آنها به دادسرای اوين جلوگيری ميشود و مسئولان دادسرا اوين از قبول وثيقه و کفيل برای ازادی زندانيان خودداری می‌کنند. اين شاهد عينی همچنين از اينکه افسران اطلاعات نيروی انتظامی جمهوری اسلامی (ناجا)، بعضی سربازهای زندان و برخی کارکنان دادسرای اوين از افرادی هستند که به خانواده زندانيان سياسی مکررا توهين و در بعضی موارد آنها را ضرب و شتم ميکنند.

اين فعال حقوق بشر که در بين اين خانواده ها حضور يافته به کمپين گفت: « بيشتر کسانی که مقابل اوين جمع شده اند خانواده بازداشت شدگان اعتراضات روزهای ۲۵ بهمن ، اول و دهم اسفند ميباشند که همچنان بستگانشان در بندهای مختلف زندان اوين ميباشند. اين خانواده ها به اميد انکه بستگانشان با قرار وثيه يا کفالت ازاد شوند به مقابل اوين رفته اند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين فعال حقوق بشر با ذکر اينکه ماموران و افسران مقابل اوين به زندانيان و خانواده انها توهين ميکنند به کمپين گفت: « مثلا من خودم ديدم که يکی از افسرها به خانواده يکی از زندانيان می‌گفت که زندانی آنها غلط کرده که گفته وثيقه بيارين، … خورده که زنگ زده به شما. ميرن تو خيابون جفتک ميندازن حالا انتظار دارين که زود ازادشون کنيم؟ يا بنده شاهد بودم که يکی از سربازها به ميان جمعيت اومد و خانواده ها رو ميزد و پراکنده ميکرد.»

بنا بر برخی گزارش های منتشر شده، در روزهای ۲۵ بهمن ، اول اسفند و دهم اسفند بيشتر از ۱۰۰۰ تن از معترضان بازداشت شده اند که صدها نفر انها همچنان در بازداشتگاهای مختلف و زندان اوين نگهداری ميشوند.

اين فعال حقوق بشر در خصوص صحبت های خود با خانواده های زندانيان سياسی در جلوی زندان گفت: « خواهر يکی از بازداشت شده ها به من گفت برادم تنها ۱۷ سال دارد و همراه تعداد زيادی ديگر از بازداشت شده های زير ۱۸ سال اعتراضات اخير در کانون اصلاح و تربيت زندانی است و علی رغم تعيين وثيقه ، از پذيرش وثيقه و ازادی وی امتناع ميکنند. مادر پير يکی ديگر از بازداشت شدگان که ترک زبان بود و به زحمت به فارسی حرف ميزد ميگفت که منتظر پسرش است که تنها فردی است که دارد. ميگفت پسرش کارگر است و ۱۰ اسفند داشته از محل کار به خانه ميامده که بازداشت شده و هنوز ازادش نکرده اند. اين مادر ميگفت هيچ کس را در تهران ندارد و وثيقه و کفالت هم نميتواند تهيه کند. پدر يکی ديگر از زندانی ها که با فحاشی ماموران روبرو شده بود، فقط ميخنديد و سری تکان ميداد و ميگفت برای ازادی پسرم جواب اينها را نميدهم. يکی ديگر از خانواده ها که مقابل ضرب و شتم سرباز زندان ايستادگی کرد و او را هل داد با اين گفته يکی از افسران روبرو شد که ميگفت حتی قاضی هم اگر بخواهد زندانی شما را ازاد کند ، من نميگذارم. مردم ميگفتند که هر روز دهها نفر از خانواده زندانيان از صبح زود تا اخر شب و زير برف و باران اينجا جمع ميشوند و منتظر خواندن اسامی زندانيانی هستند که با سپردن وثيقه ازاد ميشوند.»

‏دادسرای امنيتی زندان اوين ( شهيد مقدس ) بخشی از دادگاه انقلاب ميباشد که هشت شعبه بازپرسی دارد و داخل محدوده زندان اوين قرار دارد. آيت الله سيد محمود شاهرودی رئيس پيشين قوه قضائيه ايران به دليل عدم رعايت آيين دادرسی عادلانه در اين دادسرا و ممانعت وکلا و خانواده زندانيان سياسی از حضور در آن و عدم دسترسی انها به پرونده بازداشت شده ها، تعطيل کرده بود.

اين دادسرا در پی اعتراضات گسترده به نتايج انتخابات سال ۸۸ و بازداشت دهها هزار نفر از روزنامه نگاران، فعالين سياسی، دانشجويی، زنان، حقوق بشری و کارگری و مردم عادی معترض، مجددا و به دستور صادق آملی لاريجانی رئيس فعلی قوه قضائيه بازگشايی شد و هم اکنون پرونده همه زندانيان سياسی شهر تهران در اين دادسرا بررسی ميشود.

دادسرای اوين نه تنها مکانش در محدوده زندان اوين است بلکه به گفته بسياری از افرادی که به اين دادسرا مراجعه کرده اند ويا پرونده آنها در آن مورد بررسی قرارگرفته است تحت نفوذ شديد دستگاه های امنيتی است. به نحوی که بازجو ها و ماموران امنيتی کاملا در پرونده های سياسی اعمال نفوذ می‌کنند و حتی ميزان محکوميت متهمان را قبل از صدور رای توسط قاضی مشخص کرده و به متهمان ميگويند.

نسرين ستوده وکيل برجسته حقوق بشری پيش از آنکه حکم يازده سال زندان وی در دادگاه بدوی اعلام شود به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفته بود که بازجويان و ماموران امنيتی به وی گفته اند که حکمی کمتر از ده سال برای وی صادر نخواهد شد. برخی ديگر از زندانيان سياسی نيز از نفوذ دستگاه های امنيتی در اين دادسرا که امکان هر گونه دادرسی عادلانه و مطابق با استانداردهای بين المللی را غيرممکن می کند سخن گفته اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016