چهارشنبه 25 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درگیری در زندان قزلحصار و کشته شدن چندین زندانی، رهانا

خبرگزاری حقوق بشر ایران - رهانا
طی درگیری شب گذشته در زندان قزلحصار که در پی اعتراض زندانیان نسبت به شرایط بد زندان به وقع پیوست چندین زندانی توسط مامورین و زندانبانان کشته شدند.

شب گذشته زندانیان در واحد ۲ زندان قزلحصار در کرج که محل نگهداری مجرمین و محکومین به اعدام است تعدادی از زندانیان مجروح و و تعدادی نیز کشته شد‌ه‌اند.

سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی کشور در پایگاه اطلاع‌رسانی خود آورده است که «تعدادی از زندانیان شرور و قاچاقچیان مواد مخدر که حکم اعدام آنها صادر شده است در یکی از بخشهای زندان قزلحصار قصد داشتند با انجام خرابکاری در زندان مبادرت به فرار نمایند که با حضور مقتدرانه عوامل مسئول و همکاری سایر زندانیان که مخالف اقدام آن‌ها بودند در اجرای نقشه خویش ناکام ماندند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این در حالی است که بنابر گزارش‌ها زندانیان در زندان قزلحصار اقدام به اعتراض به شرایط بد زندان کرده بودند و چنین برخوردی به آن‌ها صورت گرفته است.

سازمان زندان‌ها در ادامه اطلاعیه خود آورده است: «در این حادثه که با ایجاد حریق عمدی توسط برخی از زندانیان و تخریب برخی تأسیسات و شکستن شیشه‌ها همراه بود تعدادی از زندانیان به سمت زندانبانان حمله ور شدند که با برخورد جدی و قاطع مأمورین مواجه و نهایتاً در اثر درگیری ایجاد شده معدودی از آنها مصدوم و مجروح گردیده و چند نفر هم در اثر جراحت وارده و گازگرفتگی ناشی از دود و آتش جان باختند.»

مجتبی سمیع‌نژاد دبیر «خانه حقوق بشر ایران» که خود مدت ۱۸ ماه را در زندان قزلحصار و مدت ۶ ماه را در واحد ۲ این زندان سپری کرده است به رهانا گفت: «فکر نمی‌کنم آن‌چه مسئولین سازمان زندان‌ها در این رابطه گفته‌اند شکل صحیح و واقعیت اصلی ماجرا باشد. واحد ۲ زندان قزلحصار یک بخش کوچک از این زندان بزرگ است، در صورتی که زندانی بخواهد از زندان فرار کند، تازه ابتدای راه خود را آغاز کرده است و از چندین مانع دیگر باید گذر کند که به شکلی محال است.»

سمیع‌نژاد ادامه داد: «هر واحد زندان قزلحصار شامل ۸ تا ۱۲ سالن است. در واحد ۲ زندان ۸ سالن بزرگ و کوچک وجود دارد که دربسته بوده و بر فرض ایجاد حریق عمدی هم اولین کسانی که آسیب جدی و فوری می‌بینند خود زندانیان هستند.»

سمیع‌نژاد در مورد شرایط این زندان به رهانا گفت: «زندان قزلحصار محل نگهداری هر نوع مجرمی است، از کسانی که جرم‌ها و محکومیت‌های پایین دارند و تا اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر. در واحد ۲ زندان بیش‌تر زندانیان را افرادی تشکیل می‌دهند که به اعدام محکوم شده‌اند. متجاوزین به عنف، قاچاقچیان مواد مخدر و … . همچنین در این واحد زندان قزلحصار تعداد بسیار زیادی از شهروندان افغانی نگهداری می‌شوند که جرم بیش‌تر آنان قتل است.»

با این حال هنوز از تعداد کشته شدگان این اتفاق خبری اعلام نشده است، اما غلامحسین اسماعیلی رئیس سازمان زندان‌ها با یاد کردن از اعتراض شب گذشته زندانیان به نام «اغتشاش» از «شناسایی عوامل اصلی» آن و «تشکیل» پرونده برای آن‌ها سخن گفته است.

شرایط بد زندانیان قزلحصار چه از نظر بهداشتی، غذایی و رفتار زندانبانان همواره مورد اعتراض زندانیان در این زندان بوده است. در بسیاری از موراد زندانیان در این زندان مورد ضرب و شتم زندانبان قرار گرفته و مورد آسیب‌ها جدی قرار می‌گیرند.

لازم به یادآوری است که محمد پورعبدالله و مسعود آقایی و فرزانه از جمله زندانیان سیاسی محبوس در واحد ۳ زندان قزلحصار هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016