سه شنبه 9 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوباما: هرگز اشتباهات عراق را در ليبی تکرار نمی‌کنيم، ايسنا

-ناتو از فردا هدايت عمليات نظامی را آغاز می‌کند

رئيس ‌جمهور آمريکا اعلام کرد که کشورش در راستای تلاش برای براندازی نظامی معمر قذافی هرگز اشتباهاتی را که در جنگ عراق مرتکب شد، در ليبی تکرار نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از سايت شبکه‌ی الجزيره باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا در سخنرانی خود در دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن، اظهار داشت: در صورتی که بخواهيم با اعمال خشونت نظام معمر قذافی، رهبر ليبی را برکنار کنيم ائتلاف ما از هم خواهد پاشيد، چون در اين صورت ما بايد ترجيحا نيروهای آمريکايی را به ليبی بفرستيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تصريح کرد: در اين صورت خطراتی که سربازان ما با آن روبه‌رو خواهند بود بسيار بزرگ خواهد بود و در نتيجه وظايف و مسئوليت ما نيز بيشتر خواهد شد.

رئيس ‌جمهور آمريکا اظهار داشت: ما همين شيوه را در عراق دنبال کرديم، اما تغيير نظام هشت سال طول کشيد و هزاران آمريکايی و عراقی جان خود را از دست دادند و هزار ميليارد دلار تباه شد، ما نمی‌توانيم به خودمان اجازه دهيم که اين اشتباه را بار ديگر در ليبی تکرار کنيم.

رئيس ‌جمهور آمريکا در توجيه دخالت نظامی در ليبی گفت: آمريکا بايد بر اساس منافع و ارزش‌های خود در صورتی که در معرض تهديد است، وارد عمل شود، ما خطرات و هزينه‌ی عمليات نظامی را به خوبی می‌دانيم، لذا بايد نسبت به اقدام نظامی برای حل مشکلات جهان آگاهانه عمل کنيم.

وی تصريح کرد: از سالها پيش آمريکا نقش مهمی در برقراری امنيت جهانی و دفاع از آزادی ايفا کرده است.

اوباما درباره عمليات نظامی نيروهای ائتلاف بين‌المللی گفت: نيروهای سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه فرماندهی عمليات نظامی را برعهده می‌گيرند و ناتو اجرای ممنوعيت حمل سلاح و منطقه‌ی پرواز ممنوع را برعهده خواهد گرفت و انتقال مسئوليت از آمريکا به ناتو روز چهارشنبه خواهد بود.

وی در عين حال تاکيد کرد: ما به اجرای منطقه‌ی پرواز ممنوع و حمايت از غيرنظاميان در ليبی می‌پردازيم و اطمينان داريم که ائتلاف ما می‌تواند بر نيروهای قذافی فشار وارد کند.

رئيس‌جمهور آمريکا تصريح کرد: قذافی بسيار ضعيف شده چون نيروهای ائتلاف پيشروی نظامی نيروهايش را در طول ساحل شرق ليبی متوقف کردند.

وی گفت: عمليات انتقال دموکراسی در ليبی بسيار مهم و دشوار است و بطور اساسی به ملت ليبی بازمی‌گردد. مرحله‌ی انتقالی که موجب تشکيل دولت قانونی می‌شود به خواسته‌های ملت ليبی پاسخ می‌دهد و اين مسئوليت دشواری است. حتی اگر آمريکا به ملت ليبی کمک کند وظيفه جامعه جهانی بويژه ملت ليبی قابل انکار نيست.

رئيس‌ جمهور آمريکا بيان کرد: حتی بعد از رفتن قذافی اگر سازمان‌های مدنی قوی تشکيل نشوند اوضاع ليبی مناسب نخواهد بود. تمام کسانی که اطراف قذافی جمع شده‌اند بايد بدانند که تاريخ به نفع قذافی نيست.

اوباما تاکيد کرد: آمريکا عملا تحريم‌هايی را عليه ليبی اعمال کرد و حساب‌های بانکی نظام قذافی را به ارزش ۳۳ ميليارد دلار بلوکه کرد. اين اموال در بازسازی ليبی استفاده خواهد شد و هرگز به قذافی بازنخواهد گشت. اين اموال متعلق به ملت ليبی است نه قذافی.

وی خاطرنشان کرد:‌ جهان در نبود قذافی بسيار بهتر خواهد بود و من از تلاشها برای براندازی نظام وی حمايت خواهم کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016