یکشنبه 14 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتصاب غذای مجدد فخرالسادات محتشمی پور از ۱۵ فروردين، تحول سبز

۱۴ فروردين ۱۳۹۰ عمده سوالات بازجوها در در دور جديد بازجويی ها در مورد آقای تاج زاده بوده، خانم محتشمی مشخصا گفته اند که اينها بدنبال اين هستند که بتوانند در طول بازجويی های من مطلبی پيدا کنند تا فشار بر آقای تاجزاده را بيشتر کنند.

تحول سبز: طی چند ماه گذشته و پس از به حصر درآمدن شيخ مهدی کروبی و مهندس ميرحسين موسوی توسط نيروه های امنيتی ايران بازداشت فعالين سياسی در ايران نيز شدت بيشتری گرفته و تعداد کثيری از فعالان حقوق بشری و مدنی و دانشجويی در اين ميان بازداشت شده اند.

به گزارش تحول سبز، فخرالسادات محتشمی پور همسر سيدمصطفی تاجزاده که پس از بازداشت همسرش با نوشتن نامه های متعدد به دادستان تهران خواهان احقاق حقوق پايمال شده آقای تاجزاده و ديگر زندانيان سياسی شده بود يکی از کسانی است که در اين مدت بازداشت شد و هنوز هم تحت بازجويی می باشد.

آنچه که از گفته های خانم محتشمی پور در ملاقات با خانواده اش حائز اهميت است نوع برخورد بازجوها در جلسات بازجويی ايشان ميباشد، به گفته وی علی رغم اينکه اتهام ايشان نوشته ها و فعاليت های شخصی ايشان در خصوص رسيدگی به خانواده های زندانيان سياسی مطرح شده است. اما اکثرا سوالات مطرح شده در جلسات بازجويی در خصوص همسرشان سيد مصطفی تاجزاده ميباشد.

با توجه به شواهد موجود و روند طی شد در جلسات بازجويی ايشان اين نکته کاملا محرز می باشد که بازداشت ايشان طبق يک برنامه ريزی از پيش معيين شده و در جهت تحت فشار قردادن سيد مصطفی تاجزاده صورت گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


طبق آخرين خبری که چند روز گذشته در رسانه ها منتشر شد و مورد تاييد خانواده ايشان نيز قرار گرفت فخر السادات محتشمی پور همانطور که از پيش اعلام کرده بود از روز اول فروردين ماه دست به اعتصاب غذا زده است .

با توجه به اخبار رسيده از وضعيت خانم محتشمی پور و وخامت حال وی در پی اعتصاب غذای هفته گذشته، گفتگويی داشتيم با سيد علی طباطبايی عضو جبهه مشارکت ايران اسلامی و داماد آقای تاجزاده در خصوص آخرين وضعيت خانم محتشمی پور و آقای تاجزاده که متن اين گفتگو پيش روی شماست.

آقای طباطبايی خانم محتشمی پور طی مدتی که در بازداشت بوده اند چند نوبت با خانواده ملاقات داشتند و آخرين ديدارشان با اعضای خانواده چه زمانی بوده؟

ايشان بعد از بازداشت در روز ۱۰اسفند توسط نيروهای امنيتی و بعد از حدود يک هفته که از وضعيت ايشان خبری در دست نبود تماس تلفنی کوتاهی با خانواده داشتند. در روز ۲۹اسفند هم ملاقاتی با اعضای خانواده شان فراهم شد و آخرين ديدارشان هم روز گذشته با دخترشان بوده که بعد از شکستن اجباری اعتصاب غذايشان صورت گرفته بود.

براساس اخبار خانم محتشمی پور اظهار داشته بودند که در صورت فراهم نشدن امکان ديدار با همسرشان مصطفی تاجزاده اعتصاب غذا خواهند کرد. ممکن است توضيحات بيشتری در اين خصوص و خواسته های ايشان بفرماييد

ايشان همانطور که قبل از دستگيری هم مهمترين وظيفه خود را به عنوان خانواده يک زندانی سياسی پيگيری وضعيت زندانيان سياسی و بالاخص همسر خود می دانستند پس از بازداشت هم کماکان به ايفای اين نقش اصرار دارند.

متاسفانه آقای تاجزاده هم مثل ديگر دوستان شکايت کننده از کودتا گران که حاضر به پس گرفتن شکايت خود نشدند پس از عمل جرحی کمر و با وجود اينکه پزشکان وضعيت جسمی ايشان را نامناسب اعلام کرده بودند و نياز به عمل جراحی گردن را هم در مورد ايشان ضروری دانسته بودند مجددا به زندان بازگردانده شدند و اينبار در يک اقدام غير قانونی و کاملا غير متعارف به جای انتقال به بند عمومی به قرنطينه زندان اوين منتقل شدند و پس از آن از کوچکترين حقوق اوليه يک زندانی هم محروم شده اند.

در اين مدت پزشکان خود زندان هم چندين بار ضرورت انجام “ام آر آی” و رسيدگی سريع به وضعيت جسمی ايشان را اعلام کرده اند که متاسفانه مسئولين تا کنون حاضر به تن دادن به خواسته پزشکان و خانواده نشده اند.

خانم محتشمی پور هم کماکان خواستار رسيدگی به اين خواسته ها و پايان دادن به برخوردهای غيرقانونی و انتقال همسرشان به بند عمومی و بهره مندی از حقوق اوليه ايشان هستند و اعلام کرده بودند اگر اين خواسته ها که همگی کاملا قانونی و به حق هستند اجابت نشود و ايشان اجازه ملاقات با همسرش را پيدا نکند دست به اعتصاب غذا خواهد زد که با عدم تحقق درخواستها اعتصاب غدای خود را از روز اول فروردين ماه شروع کرده بودند که متاسفانه پس از گذشت چهار روز از اعتصاب غدا و با وخامت وضعيت ايشان زير سرم ميروند.

در خصوص محل نگهداری و شرايط بازجويی ايشان اگر اطلاعاتی داريد بفرماييد

بعد از بازداشت خانم محتشمی پور خانواده تا يک هفته هيچگونه خبری از وضعيت ايشان نداشتند تا اينکه پس از تماس تلفنی خانم محتشمی متوجه شديم که ايشان در بند دو الف سپاه زندان اوين و در انفرادی نگهداری می شوند. ايشان همچنين در ديداری که در روزهای آخر سال گذشته با خانواده داشتند گفته بودند که تا کنون هيچ اتهامی رو نپذيرفته اند و طبق گفته خودشان در برگه بازجويی نامه ای سرگشاده خطاب به مقامات قضايی نوشته بودند.

آقای طباطبايی در خصوص علت بازدداشت خانم محتشمی پور آيا مقامات قضايی علت خاصی را مطرح کرده اند؟

نحوه بازداشت و همچنين زمان بازداشت که در روز ۱۰ اسفندماه انجام شد به نحوی بود که القا کنند اين دستگيری هم جزو دستگيری های مربوط به تجمعات اعتراضی به حصر رهبران جنبش سبز بوده است، اما بر اساس گفته ايشان و اظهارات بازجوها و همچنين تهديدهايی که از قبل صورت گرفته بود، دستگيری ايشان از قبل برنامه ريزی شده بوده و به علت نوشته ها، مصاحبه ها و فعاليتهای ايشان در جهت احقاق حقوق خانواده های زندانيان سياسی بوده است.

در جايی هم گفته شد که ايشان بالاخره بايد هزينه نوشته های خود را بپردازند و رسانه های کودتا هم با استناد به برخی نوشته های وی اعلام کردند که ايشان در نوشته هايشان قصد هتاکی به نظام را داشته اند.

آيا ايشان در ملاقاتهايی که داشتند اشاره ای به روند بازجويی و برخورد بازجويان داشته اند در اين خصوص اگر مطلبی هست بفرماييد؟

بله. طبق گفته خانم محتشمی در آخرين ملاقاتشان، ايشان به نحوه و روند بازجويی هايش به شدت اعتراض داشته و عنوان داشته اند که علی رغم اينکه بازجوها ومقامات قضايی تاکيد دارند که علت بازداشت ايشان نوشته ها و نامه ها و فعاليت های شخصی خودشان بوده است ولی عمده سوالات بازجوها در در دور جديد بازجويی ها در مورد آقای تاج زاده می باشد، ايشان مشخصا گفته اند که اينها بدنبال اين هستند که بتوانند در طول بازجويی های من مطلبی پيدا کنند تا فشار بر آقای تاجزاده را بيشتر کنند.

روز گذشته خبری در مورد انتقال خانم محتشمی پور به بيمارستان در وبسايتهای سبز منتشر شد که علت هم ضعف جسمانی شديد که حاصل از اعتصاب غذای ايشان بوده عنوان شده با توجه به شرايط و نگرانی های ايجاد شده آيا شما در مورد آخرين وضعيت ايشان اطلاعی در دست داريد؟

همانطور که گفته شد ايشان اعتصاب غذای خود را از روز اول فروردين شروع کرده بودند که پس از چهار روز با وخامت وضعيت جسمی ايشان به بهداری منتقل می گردند و مدتی زير سرم بوده اند.

خوشبختانه در حال حاضر وضعيت جسمی ايشان رو به بهبود است ولی با توجه به اينکه خانم محتشمی پور اعلام کرده اند مجددا از روز دوشنبه اعتصاب غذای خود را از سر خواهند گرفت شديدا نگران وضعيت ايشان هستيم.

مامورين امنيتی با توجه به وضعيت خانم محتشمی هنوز اجازه ملاقات را صادر نکرده اند ؟

خير، به گفته خانم محتشمی پور پس از اين که حال وی رو به وخامت می رود و به بهداری منتقل می گردد مسئولين از وی می خواهند که اعتصاب غدای خود را بشکند که اين امر با مخالفت ايشان مواجه ميشود. بعد از مخالفت خانم محتشمی پور مسئولين قول ملاقات با همسرش را به وی ميدهند و به ايشان ميگويند که می تواند مصطفی تاجزاده را ملاقات کند، و خانم محتشمی را به اتاق ملاقات می برند، اما در عوض پدر خانم محتشمی پور را به اتاق ملاقات می آورند.

خانم محتشمی پور درقبال اين رفتار عکسل العملی داشته اند؟ آيا ايشان هنوز اصرار به ملاقات با آقای تاج زاده را دارند؟

بعد از اينکه اجازه ملاقات با آقای تاج زاده داده نشد خانم محتشمی پور در ملاقات روز گذشته با دخترشان اظهار داشتند که کماکان نسبت به وضعيت آقای تاج زاده نگران هستند و اگر مسئولين با درخواستهای ايشان موافقت نکنند از روز دوشنبه ۱۵ فروردين ماه اعتصاب غذای خود را از سر خواهند گرفت.

آقای طباطبايی در مورد آخرين وضعيت آقای تاج زاده نيز اگر مطلبی هست بفرماييد

متاسفانه غير از ملاقات کوتاهی که دخترشان با ايشان داشتند اطلاعی از وضعيت آقای تاج زاده نداريم. تماسهای تلفنی و ملاقاتهای ايشان هم کماکان قطع می باشد. در همان آخرين ملاقات هم آقای تاج زاده به شدت به نحوه برخوردها اعتراض داشته اند و از خانواده خواسته بودند تا همانطور که خودشان هيچ گونه درخواستی از مسئولين نخواهند داشت خانواده هم با ايشان همراهی کنند و به هيچ وجه درخواست تماس يا ملاقات نداشته باشند.

ايشان اعلام کرده بودند که در تمام مدت بازداشت غيرقانونی خود در اعتراض به اين روند روزه بوده اند و کماکان به روزه داری خود ادامه خواهند داد.

ايشان با وجود وضعيت جسمی نامناسبی که دارند کماکان با استقامت مثال زدنی بر سر مواضع خويش ايستاده اند و در آخرين ملاقات خود هم با ترسو خواندن کودتاگران اعلام کرده اند که حاضر نيستند هيچ گونه عملی که تعبير به نرمش در برابر آنها شود انجام دهند.

درپايان اگر مطلب خاصی هست بفرماييد

متاسفانه يکی از عوامل اصلی در برخوردهای صورت گرفته با آقای تاج زاده و خانم محتشمی پور مانند بسياری ديگر از زندانيان سياسی، کينه های شخصی برخی از مقامات از آنها می باشد که اين امر باعث شده اين عزيزان حتی از حقوق اوليه خود به عنوان يک زندانی سياسی هم محروم گردند.

با توجه به هشدارهای داده شده در خصوص وضعيت جسمی آقای تاج زاده و ادامه روزه اعتراضی ايشان و همچنين شروع مجدد اعتصاب غذای خانم محتشمی پور با وجود وضعيت جسمی نامناسبشان مسئوليت مستقيم حفظ سلامت اين زوج و ديگر زندانيان سياسی بر عهده مقامات نظام خواهد بود و قطعا بايد روزی در برابر مردم پاسخگوی اين گونه برخوردهای خود باشند.

ما به عنوان يکی از خانواده های زندانيان سياسی از عقلای نظام و خصوصا مراجع درخواست داريم تا نقش موثرتری در جلوگيری از اين بی تدبيری ها ايفا کنند.

مطلب ديگری که بايد به آن اشاره کنم روحيه بسيار بالای خانم محتشمی پور در ملاقات با فرزندشان بوده است و علی رغم اينکه ضعف جسمانی شديدی داشته اند همچنان با روحيه بسيارخوب و با تاکيد فراوان بر چند کلمه از جمله صبر، استقامت و تزکيه از فرزندانشان درخواست داشته اند که با صبر و استقامت با مشکلات برخورد کنند و پيگر وضعيت آقای تاج زاده و ديگر زندانيان سياسی باشند.

ايشان همچنين در ايام بازداشت شعری برای فاطمه، دختر کوچکشان که اين روزها در فراغ پدر و مادر به سر می برد، سروده بودند که در ملاقات روز گذشته آنرا در اختيار وی قرار داده است.

قطعه شعری که سرکار خانم محتشمی پور خطاب به دخترش فاطمه سروده است در ادامه آورده شده است:

يک دختر تنها، يک خانه خالی، يک پدر دربند
مادر در انفرادی، يک خونه خاموش، يک قصه غمگين
ولی می آد از راه، بهار آهنگين

بهار مياد از راه، خونه ميشه روشن
يک شهر پر اميد، پدر رها ميشه، قفس ميشه خالی
همه جای خونه، پر ميشه از خوشحالی

شايد مادر بياد تو جمع خوشحالها، تو جمعی که جمعه، تو صبرکن حله

يک دختر تنها، پر از غرور و درد،
درد رو بريزش دور، هرگز نشو دلسرد
اين خونه خاموش، فردا ميشه روشن

ميرسه روز عقل، يک روز فرخنده
پر از گل و لبخند، بيا بخند با من، به هرچی حصر و بند

تهيه و تنظيم: مهدی يارمحمدی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016