شنبه 20 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزیر خارجه ایران: ما اقدام حکومت عراق - در برخوردهای اخیر با منافقین - را قابل تقدیر می دانیم، مهر

رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مداخله نظامی عربستان در بحرین تاکید کرد: عربستان راه خطایی را در پیش گرفته که آثار سنگینی در آینده خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی در کنفرانس مطبوعاتی با وزیر خارجه اروگوئه در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص سفر وزیر دفاع آمریکا به منطقه و نگرانی ها پیرامون تشدید سرکوب مردم بحرین توسط عربستان و نیز فشار آمریکا به عراق برای توقف مقابله با گروهک تروریستی منافقین تصریح کرد: متاسفانه وزیر دفاع آمریکا چندی قبل سفری به بحرین داشت و یکی دو روز بعد این سفر شاهد حضور عربستان در بحرین بودیم.

وی افزود: بهانه ورود عربستان به بحرین درخواست بحرین و طرح سپر جزیره اعلام شده است حتی اگر این مبنا باشد طبق داده هایی که ما داریم این کشورها زمانی می توانند مداخله نظامی داشته باشند که کشور مورد نظر مورد تهاجم نظامی قرار گرفته باشد.

وزیر امور خارجه این سئوال را مطرح کرد که آیا بیان اعتراض مردم منطقه را تجاوز خارجی تلقی کرده اند که پیرو آن از عربستان استمداد کرده اند و اگر این گونه است دولت بحرین اعلام کند که مردم این کشور نیروهای خارجی هستند.

صالحی افزود: ما در طول این تحولات اخیر موضع گیری های سیاسی و رسمی روشنی داشته ایم و به عنوان اصلی که به آن اعتقاد داریم به عدم مداخله در کشورها تاکنون پایبند بوده ایم.

وی ادامه داد: ما همواره خشونت علیه مردم را محکوم کرده ایم و این خیزش هایی که مطرح شده مطالبات مشروعی را پیگیری می کند که باید مد نظر قررا بگیرد.

وزیر امور خارجه یادآور شد: این ها موضع گیری ها و اقدامات ما بوده اما در مقابل اقدامات دیگران را ببینید. در همین برهه و فضا و تحولات منطقه شاهدیم برخی کشورها اتهامات واهی به ایران می زنند .

صالحی با اشاره به ادعاهای کویت مبنی بر جاسوسی ایران در این کشور تصریح کرد: یک و نیم سال قبل بعد از مطرح شدن این ادعاها دولت کویت این مسئله را رسما نفی کرده بود و در گفتگویی که با وزیر خارجه کویت داشته ام این نکته را مطرح کردم اما آنان مدعی بودند برخی اقدامات ایران به کویت آسیب وارد می کند و من در پاسخ گفتم اگر ما به دنبال آسیب زدن به کویت بودیم آن زمان که صدام به کویت حمله کرد و در شرایطی که کویت در جنگ صدام علیه ایران به صدام کمک کرده بود ما بزرگوارانه با کویت رفتار نمی کردیم.

وی خاطر نشان کرد: در آن دوران که کویت با وضعیت بسیار بدی روبرو بود ما بزرگوارانه درها را به روی ملت و دولت کویت باز کردیم و به آنان امان دادیم. چگونه الان به آن رفتار بزرگوارانه ایران این گونه پاسخ می دهند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران موضوع جاسوسی ایران در کویت را خلاف و تصنعی و دروغی بزرگ عنوان کرد و گفت: این رفتارها در شرایط کنونی منطقه جای سئوال دارد.

صالحی طرح ادعاهای کویت علیه ایران را بی ارتباط با تحولات بحرین ندانست و گفت: این حرفها نوعی فرار به جلو و فرافکنی است چون قادر به پاسخگویی به قیام مشروع بحرین نیستند.

وی ادامه داد: مردم بحرین چیزی جز آزادی شهروندی نمی خواهند و شعارهای مردم بحرین همان شعارهایی است که در مصر و تونس سر داده شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از پاسخ به سئوال خبرنگار مهر اعلام کرد: این اقداماتی که صورت می دهند عبث است آنان در شرایطی سعی می کنند که تحولات بحرین را طایفه ای نشان دهند که آمدن نیروهای سعودی به این کشور خود نشانگر این است که عربستان در شیپور طایفه گری می دمد.

صالحی تصریح کرد: سعودی ها راه درستی را در پیش نگرفته اند، راه خطایی را در مقابل خود قرار داده اند که این راه خطا آثاری سنگین در آینده خواهد داشت.

وی ادامه داد: باطل حرکتش زود نمودار می شود و ورود به بحرین امر باطلی بوده که امروز نمودار شده، آنها فکر می کنند که مردم بحرین را سرکوب کرده اند اما نارضایتی ها در دل مردم خواهد ماند.

وزیر امور خارجه ایران یادآور شد: من در زمان تصدی پست وزارت خارجه اولین اولویت خود را رابطه قوی با عربستان اعلام کردم و همه تلاشها را نیز در این زمینه انجام دادم اما پاسخی که دریافت کردیم پاسخی غیر عقلانی، غیر حساب شده و رفتاری بود که آینده را نوید بخش نشان نمی دهد.

صالحی در عین حال اعلام کرد از طرف ما همچنان آمادگی وجود دارد، امیدواریم عربستان هرچه زودتر خاک بحرین را ترک کند تا مسائل بیش از این پیچیده تر نشود و کشورهای منطقه با رایزنی، سوء تفاهمات را حل کنند و باید امور در مجرای دیپلماسی حل و فصل شود.

وی در بخش دیگری از پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در رابطه با تاثیر سفر وزیر دفاع آمریکا به عراق در جلوگیری از برخورد با تروریست های منافق گفت: بر اساس قانون اساسی و تصمیمات قوه قضائیه عراق برخوردهای اخیر با منافقین صورت گرفته و بر اساس قوانین عراق گروه های تروریستی نمی توانند در این کشور فعالیت کنند. ما اقدام حکومت عراق را قابل تقدیر می دانیم و معتقدیم این اقدام در جهت عملیاتی کردن قانون اساسی عراق و تصمیمات قوه قضائیه این کشور است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016