سه شنبه 23 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عراق: ساکنان اردوگاه اشرف تا پايان سال ميلادی کشور را ترک کنند، راديو فردا

به دنبال درگیری های خونین روز جمعه در اردوگاه اشرف، دولت عراق از ضرب الاجل برای تعطیل کردن این اردوگاه تاپايان سال جاری و همچنين انتقال ساکنان آن به خارج از عراق خبر داده است.

علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، روز دوشنبه در بيانيه ای از سامان مجاهدين خلق به عنوان يک «سازمان تروريستی» نام برد و گفت: دولت عراق تصميم قبلی خود برای بستن اردوگاه اشرف را اجرا خواهد کرد و ساکنان اين اردوگاه تا پايان ماه دسامبر فرصت دارند که عراق را ترک کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش رويترز، علی الدباغ همچنين گفته است: «اين سازمان (مجاهدين خلق) می‌بايست با همکاری سازمان ملل متحد و ديگر سازمان های بين المللی و با استفاده از همه ابزارهای سياسی و ديپلماتيک از خاک عراق خارج شود.»

در همين حال، خبر گزاری آسوشيتد پرس می‌گويد علی الدباغ پس از پايان جلسه کابينه عراق در روز دوشنبه گفته است: «آنها بايد تا پايان سال ميلادی جاری عراق را ترک کنند. عراق برای آنها گزينه‌ای (برای ماندن) نيست.»

در همين زمينه، شاهين قبادی، يکی از سخنگويان سازمان مجاهدين خلق در پاریس، روز دوشنبه گفته است: ساکنان اردوگاه اشرف مايلند به آمريکا يا کشورهای اتحاديه اروپا منتقل شوند، در صورتی که دولت‌های اين کشورها مايل باشند به اين افراد پناهندگی سياسی بدهند.

شاهين قبادی اضافه کرده است: «ما تمايلی به ماندن در عراق نداريم، ولی تاکنون پاسخ دريافت نکرده‌ايم.»

شاهين قبادی همچنين گفت در صورت تضمين سلامت و امنيت اين افراد از سوی جمهوری اسلامی اين افراد مايل خواهند بود به ايران بروند.

حمله نيروهای عراقی به اردوگاه اشرف در سحرگاه روز جمعه نوزدهم فروردین واکنش‌های بين‌المللی در پی داشته است.

براساس گزارش‌ها، سحرگاه روز جمعه نيروهای امنيتی عراقی به اردوگاه اشرف حمله کردند که درگيری در اين اردوگاه شماری کشته و زخمی برجای گذاشت.

در حالی که خبرگزاری رويترز از کشته شدن ۱۰ نفر در اين درگيری خبر داده است، رسانه‌های نزديک به سازمان مجاهدين خلق می‌گويند: در حمله نيروهای عراقی به اردوگاه ۳۴ نفر کشته و صدها نفر زخمی شده‌اند.

ارتش عراق نيز می‌گويد: نیروهای امنیتی در واکنش به اقدامات تحريک‌آميز و سنگ پرانی ساکنان اردوگاه اشرف وارد عمل شده و سه نفر از ساکنان اين اردوگاه در اين درگيری کشته شده‌اند.

در همین حال، نمايندگان سازمان ملل متحد می گویند: هنوز نتوانسته‌اند وارد اردوگاه اشرف بشوند.

روز یکشنبه سرهنگ بَری جانسون، سخنگوی نیروهای آمریکایی مستقر در عراق گفت که ارتش آمریکا از دولت عراق خواسته‌است تا اجازه دهد این ارتش به ساکنان اردوگاه اشرف، واقع در شمال بغداد، کمک‌های انساندوستانه پزشکی ارسال کند اما دولت عراق این درخواست را رد کرده‌است.

پس از حمله روز جمعه به اردوگاه اشرف، ایالات متحده اعلام کرد که «در بالاترین سطح دیپلماتیک» از مقام‌های عراقی خواسته‌است تا در این خصوص از خشونت بپرهیزند و خویشتن‌داری نشان دهند.

به دنبال درگیری‌های روز جمعه اتحادیه اروپا از دولت عراق خواسته است، با اعزام بازرسان بین‌المللی به این اردوگاه موافقت کند.

پیشتر نیز سازمان عفو بین‌الملل، از دولت عراق خواسته بود، درباره درگیری‌های روز جمعه میان نیروهای عراقی و ساکنان اردوگاه اشرف، «بی‌درنگ» تحقیقات مستقلی انجام دهد.

اردوگاه اشرف، واقع در نزدیکی شهر بعقوبه در ۸۰ کيلومتری شمال بغداد است و در دوران جنگ ايران و عراق ساخته شده است. نيروهای سازمان مجاهدين خلق در اواسط دهه ۱۳۶۰ به عراق رفته تا در کنار نيروهای عراقی با نيروهای ايران جنگ کنند.

پس از حمله نيروهای آمريکا به عراق و سقوط صدام حسين، ديکتاتور سابق عراق، آمريکا ساکنان اين اردوگاه را خلع سلاح کرد و کنترل اين اردوگاه را در اختيار گرفت.

در سال ۲۰۰۹ آمريکا کنترل اين ارودگاه را به نيروهای عراقی واگذار کرد و عراق نيز متعهد شد از استرداد اجباری ساکنان اين اردوگاه به ايران خودداری کند.

پس از سقوط صدام حسين و روی کار آمدن دولت جديد در عراق، بسياری از عراقی‌هايی که در دوران صدام در ايران عليه صدام فعاليت می‌کردند به قدرت رسيدند و خواستار اخراج مجاهدين خلق بودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016