پنجشنبه 25 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ملاقات برادر مجيد توکلی با وی پس از سه ماه بی‌خبری، دانشجونيوز

برادر مجيد توکلی، فعال سر‌شناس دانشجويی پس از گذشت بيش از ۳ ماه از ممنوع الملاقات بودن وی، روز پنجشنبه، يازدهم فروردين ماه موفق به ملاقات کابينی با وی شد.

به گزارش دانشجو نيوز، در ۲ هفته گذشته، برادر مجيد توکلی, فعال دانشجويی دانشگاه صنعتی اميرکبير و محکوم به ۸ سال حبس تعزيری قطعی در زندان، موفق به ملاقات با وی شده است.

بنابر اين گزارش، در طول مدت ممنوع الملاقات بودن مجيد توکلی، وی از حق تماس تلفنی با اعضای خانواده‌اش نيز محروم بود.

در مصاحبه‌ای که دانشجو نيوز به مناسبت سال نو با مادر مجيد توکلی انجام داد، مادر مجيد توکلی از عدم ملاقات با فرزندش از ابتدای دوران بازداشتش خبر داد. وی همچنين اظهار داشت که انتظار يک تماس تلفنی سه دقيقه‌ای برای سال نو انتظار زيادی از مسئولين امنيتی نيست.

شانزدهم آذر سال گذشته همزمان با روز دانشجو مجيد توکلی به همراه بهاره هدايت و مهديه گلرو پيامی به همين مناسبت از زندان صادر کردند که با بازتاب گسترده در فضای رسانه‌ها روبرو گشت و گفته می‌شود بخشی از فشارهای وارد بر اين دانشجويان، در ارتباط با اين مورد می‌باشد.

در کنار فشارهای بيش از پيش بر دانشجويان کشور و حاکم نمودن فضای پادگانی در دانشگاه‌های کشور، فشار بر دانشجويان زندانی نيز دوچندان گشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در روز‌های اخير خبر انتقال بهاره هدات و ميلاد اسدی، از عضای شورای مکزی دفتر تحکيم وحدت و همچنين مهديه گلرو به سلول انفرادی انتشار يافت.

بهاره هدايت و مهديه گلرو که از آبان ماه سال گذشته به بند متادون زندان اوين انتقال يافته بودند، از‌‌ همان زمان از تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم شدند. پس از گذشت شش ماه از ممنوع الملاقات بودن اين دو دانشجوی زندانی در تاريخ شانزدهم فروردين ماه سال جاری موفق به ملاقات کابينی با خانواده خود شدند. ۲۳ فروردين ماه همزمان با ملاقات دو باره هدايت و گلرو، آن‌ها خبر از انتقال خود به سلول انفرادی از تاريخ ۲۰ فروردين ماه دادند.

همچنين ميلاد اسدی، ديگر عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت که در ايام تعطيلات آغاز سال نو برای اولين ماه پس از بازداشت خود به مرخصی آمده بود، پس از اتمام دوران مرخصی خود به زندان اوين بازگشت و با انتقال به سلول انفرادی مواجه گشت. تاکنون از دلايل انتقال اين دانشجو زندانی به سلول انفرادی خبری در دست نيست.

روند فشار بر دانشجويان زندانی تنها به اين چند دانشجو محدود نبوده و در برخی موارد دانشجويان زندانی با احکام حبس در تبعيد مواجه گشتند. ضيا نبوی و مجيد دری دو دانشجوی دانشگاه نوشروانی بابل و دانشگاه علامه طباطبايی دو تن از فعالين سر‌شناس دانشجويی به زندان اهواز (ايذه) و بهبهان تبعيد شده‌اند.

سيدضياء الدين نبوی، دانشجوی محروم از تحصيل دانشگاه صنعتی نوشيروانی بابل که ۲۵ خرداد ماه سال گذشته بازداشت شد، در دادگاه بدوی به رياست قاضی پيرعباسی به ۱۵ سال حبس تعزيری محکوم شد که ۱۰ سال آن به تبعيد در شهرستان ايذه به دليل همکاری با سازمان مجاهدين خلق اعلام گرديد. وی تمامی اتهامات وارد بر خورد را در مراحل دادرسی رد کرده بود. وی مهرماه سال گذشته به زندان اهواز (ايذه) انتقال يافت.

خانواده ضيا نبوی که به علت تبعيد اين دانشجو به زندان‌های جنوب کشور با مشکل ملاقات با فرزندشان مواجه هستند، چندی پيش پس از مدت‌ها در حالی موفق به ملاقات با ضيا نبوی گشتند که با برخورد بسيار تند مسئولين زندان و زمان ناکافی بری ديدن فرزندشان روبرو گشتند.

مجيد دری، دانشجوی محروم از تحصيل دانشگاه علامه، عضو شورای دفاع از حق تحصيل، که پس از انتخابات پرمناقشه رياست جمهوری در سال ۸۸ به بازداشت نهادهای امنيتی در آمد، و بيش از ۲۱ ماه است که در زندان به سر می‌برد، نوروز امسال نيز به مانند سال گذشته، حق استفاده از مرخصی را بدست نياورد و در زندانی در جنوبی‌ترين نقطه ايران، سالش را نو کرد. مجيد دری مهر ماه سال گذشته به پدر مجيد دری نيز چندی پيش اشاره کرده بود که که همۀ امور مجيد دری بايد از طرف مسئولان زندان بهبهان با دادستنی تهران هماهنگ شود و به همين دليل از ملاقات‌های منظرم با فرزنشان روبرو هستند به طوريکه طبق گفتۀ وی برای ملاقات ۲۰ دقيقهٔ مجبور به طی مسافتی به مدت ۲۰ ساعت هستند.

شبنم مددزاده و عاطفه نبوی نيز از ديگر دانشجويان زندانی هتند که به احکام طويل المدت زندان محکوم شده‌اند.

شبنم مددزاده که دوم سفندماه سل ۸۷ بازداشت شده بود در تاريخ ۱۲ خرداد ماه ۸۹ محکوميت وی به ۵ سال زندان همراه با تبعيد در دادگاه تجديد نظر به تاييد رسيد. وی که هم اکنون به همراه برادرش، فرزاد مددزاده، در زندان گوهردشت به سر می‌برد، با شرايط دشوار زندان روبروست و چندين بار با فشارهای متنوعی از جمله ممنوعيت ملاقات مواجه شده است که منجر به اعتصاب غذای وی در مقاطعی گشته است.

عاطفه نبوی نيز در آذر ماه ۱۳۸۸ از سوی شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب اسلامی به رياست قاضی «قمی» به چهار سال حبس تعزيری محکوم شد.

در تاريخ ۱۶ آبان ۱۳۸۹ نبوی همراه به ديگر زندانيان زن سياسی زن زندان اوين از جمله بهاره هدايت و مهده گلرو به بند متادون اين زندان که محل نگهداری مجرمان خطرناک است منتقل شد و تاکنون در آنجا نگهداری می‌شود.

پيش از اين وبسايت دانشجو نيوز گزارش تفصيلی نقض حقوق دانشجويان در سال ۱۳۸۹ را تهيه و منتشر کرده است. در اين گزارش بازداشت ۳۸۸ دانشجو به همراه صدور ۸۷۷ مورد احکام محروميت از تحصيل و اخراج برای دانشجويان کشور ثبت شده است، که نشان از فشار دوچندان بر دانشجويان دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016