جمعه 26 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سازمان ملل کشته شدن دست‌کم ۳۴ نفر در حمله به اردوگاه اشرف را تأييد کرد، راديو زمانه

سخنگوی کميسر عالی حقوق‌بشر ملل ‌متحد تأييد کرد که در حمله به اردوگاه اشرف توسط ارتش عراق، دست‌کم ۳۴ نفر کشته شده‌اند.

به گزارش شبکه جهانی بی‌بی‌سی، روپرت کالويل، سخنگوی کميسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل، تأييد کرد که در جريان حمله‌ به اردوگاه تبعيديان ايرانی توسط ارتش عراق، که در روز شنبه ١٩ فروردين‌ماه جاری رخ داد، تعداد قابل توجهی کشته شدند.

اين نماينده سازمان ملل‌متحد گفته است بيشترين قربانيان اين حادثه توسط شليک گلوله کشته شده‌اند و تنها سه نفر از آنان بر اثر برخورد با خودروهای ارتش عراق جان خود را از دست داده‌اند.

پيش از اين اظهارات مستقل رسمی، خبرهای متفاوتی از تعداد کشته‌شدگان اين واقعه منتشر شده‌بود. علی غيدان، فرمانده نيروی زمينی ارتش عراق، تعداد جان‌باختگان اردوگاه اشرف در جريان اين درگيری را سه نفر اعلام کرده بود که به گفته وی هر سه نفر خود را به زير خودرو‌های ارتش عراق انداخته و کشته شدند. اما مجاهدين خلق می‌گفتند که در اين حمله بيش از ٣٠ نفر کشته و صدها نفر زخمی شده‌اند. آن‌ها اعلام کردند که هشت نفر از کشته‌شدگان زن هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روپرت کالويل، واقعه اردوگاه اشرف را «فاجعه‌ای که انتظار رخ دادن آن می‌رفت» عنوان کرد.

وی افزود: «ما می‌توانيم تأييد کنيم که دست‌کم ۳۴ نفر در جريان اين حادثه، که هفته پيش در اردوگاه اشرف رخ داد، کشته شدند. از اين تعداد، ۲۸ جسد هنوز در اين اردوگاه می‌باشند و ما معتقديم شش جسد ديگر در بيمارستان‌هايی در عراق هستند.»

سخنگوی کميسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل گفت از اين اردوگاه در ماه‌های اخير حفاظتی نمی‌شد و «مدتی اين واهمه وجود داشت، که ممکن است حادثه‌ای خيلی جدی از اين نوع پيش بيايد و اکنون نيز پيش آمده است.»

در پی حمله نيروهای نظامی دولت عراق به اردوگاه اشرف، سازمان‌های مدافع حقوق بشر، از جمله عفو بين‌الملل ضمن محکوم ساختن اين اقدام خواهان بررسی يک هیأت مستقل از اين واقعه شدند.

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز طی بيانيه‌ای اعلام کرد که همواره از دولت عراق خواسته است که به حقوق انسانی ساکنان اردوگاه اشرف احترام بگذارد و از به کارگيری خشونت پرهيز کند. در اين بيانيه از دو طرف خواسته شد که با «خويشتن‌داری» به دنبال يافتن راه‌حلی مسالمت‌آميز باشند.

سازمان گزارشگران بدون مرز نيز اعلام کرده بود که نيروهای نظامی عراق از ورود خبرنگاران به اردوگاه اشرف جلوگيری می‌کنند.

پس از حمله ارتش عراق به اردوگاه اشرف، حسن دانايی‌فر، سفير ايران در عراق روز چهارشنبه ۲۴ فروردين گفت ساکنان اين اردوگاه در صورت تمايل و نداشتن پرونده قضايی در عراق و ايران می‌توانند به ايران بازگردند.

اردوگاه اشرف، پايگاه نظامی سازمان مجاهدين خلق ايران است که در فاصله ۱۰۰ کيلومتری بغداد و ۸۰ کيلومتری مرز ايران در شرق عراق قرار دارد.

اين اردوگاه در سال ۱۳۶۵ خورشيدی و پس از انتقال نيروهای اصلی سازمان مجاهدين خلق به عراق بنياد گذاشته شد.

پس از حمله نظامی ايالات متحده آمريکا به عراق در سال ١٣٨٢ اين پايگاه در اختيار نيروهای آمريکايی قرار گرفت و نيروهای مسلح آن خلع سلاح شدند. نيروهای عراقی از دی ماه سال ١٣٨٨ کنترل اين اردوگاه را دست گرفته‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016