جمعه 2 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشگران بدون مرز: ممنوعيت اطلاع رسانی در باره سرکوب مردم عرب در خوزستان

گزارش‌گران بدون مرز سرکوب تظاهرات و ممنوع کردن اطلاع رسانی در باره رويداهای خوزستان را از سوی مقامات ايران محکوم می‌کند. مقامات ايرانی از پوشش خبری اين حوادث از سوی مطبوعات داخلی و خارجی ممانعت می‌کنند.

گزارش‌گران بدون مرز سرکوب تظاهرات و ممنوع کردن اطلاع رسانی در باره رويداهای خوزستان را از سوی مقامات ايران محکوم می‌کند. مقامات ايرانی از پوشش خبری اين حوادث از سوی مطبوعات داخلی و خارجی ممانعت می‌کنند. يک هفته پس از درگيری ميان معترضان و نيروهای انتظامی و امنيتی، سرکوب همچنان ادامه دارد. تعداد زيادی از شهروند وب‌نگاران و همکاران رسانه‌ها بازداشت شده‌اند.

«مقامات جمهوری اسلامی ايران درحالی خواهان آزادی اطلاع رسانی در باره‌ی خشونت‌ و به خون کشيده شدن تظاهرات معترضان از سوی دولت‌ها در کشورهای همسايه از جمله بحرين هستند، که خود همزمان اطلاع رسانی در باره سرکوب خونين تظاهرات کنندگان اقليت عرب ايرانی از سوی نيروهای انتظامی در خوزستان را برای همه رسانه‌های محلی و ملی و بين‌المللی ممنوع کرده‌اند. با ممنوع کردن اطلاع رسانی در باره‌ی وقايع خوزستان ارتباط اين بخش از کشور با جهان قطع شده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ششمين سالگرد تظاهرات‌های خونين ٢٥ فروردين سال ١٣٨٤ در اين استان کشور که اکثريت ساکنان آنرا اقليت عرب تشکيل می‌دهند، چندين فراخوان برای تظاهرات بر روی اينترنت و شبکه اجتماعی برای يادمان اين حادثه منتشر شد. چهارشنبه ٢٤ فروردين ماموران انتظامی به تجمع خودجوش تعدادی از جوانان در يکی از حومه‌های اهواز حمله کردند. انتشار خبر کشته شدن سه نفر در اين روز باعث شعله‌ور شدن تظاهرات در روزهای بعد و در بسياری از محله‌های شهر اهواز از جمله کوی علوی و کوت عبدالله و غيره شد.

دستگيری‌های گسترده فعالان که پيش از اعلام تظاهرات آغاز شده بود تا امروز ادامه دارد. به گفته‌ی منابع محلی تاکنون دست‌کم بيش از ٩٧ نفر بازداشت در زندان بسر می‌برند. بازداشت شدگان در زندان های سپيدار و زندان مخفی زيتون ( زندان اداره اطلاعات خوزستان که در محلی ميان زيتون کارمندی و فلکه چهار شير قرار دارد) نگاهداری می‌شوند. تاکنون گزارش‌گران بدون مرز از نام های علی بدری مدير وبلاگ شط‌الجراحی ،علی طرفی مدير وبلاگ کارونات و حميدحيری و شهيد عموری شاعر و همکاران بسياری از مبطوعات مطلع شده است. بسياری از روشنفکران و مدافعان حقوق بشر در ايران اعمال خشونت را عليه مردم در خوزستان محکوم کرده‌اند. شيرين عبادی برنده جايزه صلح نوبل و وکيل مدافع حقوق بشر با ارسال نامه‌ای به ناوی پيلار کميسر حقوق بشر سازمان ملل متحد خواهان دخالت وی در اين باره شده است. در اين نامه با هشدار به سرکوب گسترده تاکيد شده است " هيچ خبری از بازداشت شدگان نيست و مامورين امنيتی با تهديد خانواده های قربانيان انها را وادار به سکوت کرده‌اند."

شش سال پيش در تاريخ ٢٥ فروردين ١٣٨٤ انتشار نامه‌ای منتسب به يکی از مسئولان دولتی ايران مبنی بر جابجايی مردم عرب از خوزستان به ديگر مناطق ايران اعتراضات گسترده ای را درپی داشت و در اين نامه به شکل روشن بيان شده بود " که با توجه به حساسيت منطقه بايد در باره جابجا کردن اقليت عرب اقدام شود" عليرغم تکذيب و جعلی خواند اين نامه از سوی مسوولان دولتی اما به مدت دو روز درگيری‌های خونينی در بسياری از شهرهای اين استان ميان معترضان و نيروهای انتظامی روی داد. در همان زمان فعاليت شبکه الجزيره به علت پوشش خبری اين وقايع و مصاحبه با شهروندان در ايران ممنوع شد.

از سوی ديگر گزارش‌گران بدون مرز از بازداشت خبرنگار ايرنا در سنندج، مطلع شده است. منوچهر تمری خبرنگار خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران در تاريخ ٢٨ فروردين در منزل خود بازداشت شد. ماموران لباس شخصی پس از بازرسی منزل و ضبط کامپيوتر و وسائل شخصی اين روزنامه‌نگار را به همراه خود به محل نامعلومی منتقل کردند.

به گفته ايرنا اين خبرنگار يک هفته پيش از بازداشت خود به اداره کل اطلاعات کردستان احضار شده بود. "منوچهر تمری ٥٦ ساله از سال ١٣٧٣ به عنوان خبرنگار ايرنا در سنندج فعاليت دارد و علاوه بر انجام ماموريت های متعدد خبری در داخل کشور، چندين ماموريت نيز در کردستان عراق برای پوشش خبری رويدادهای آن منطقه به عهده داشته است. مديريت ايرنا خواهان آزادی اين روزنامه‌نگار شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016