شنبه 3 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دو هفته بی‌خبری از محمد سیف‌زاده، وکیل دادگستری، رهانا

محمد سیف‌زاده وکیل مدافع حقوق بشر و عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر از دو هفته پیش ناپدید شده است و هیچ اطلاعی از وضعیت او در دست نیست.

به گزارش «رهانا» سامانه‌ی خبری «خانه حقوق بشر ایران» محمد سیف‌زاده به اتهام «تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر» و «تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رادیوهای خارجی» به ۹ سال زندان و۱۰ سال محرومیت از شغل وکالت محکوم شده است.

در همین مورد مرضیه نیک آرا، وکیل مدافع محمد سیف زاده، در مورد گزارش های انتشار یافته در مورد او به رادیو فردا می گوید: «تقریبا دو هفته می شود که ما از آقای سیف زاده خبری نداریم. خانواده ایشان فکر می کردند احتمال دارد حکم قطعی شده باشد و برای اجرای حکم برده باشند. اما تحقیق کردیم و متوجه شدیم این طور نیست و حکم هنوز قطعی نشده است.»

مرضیه نیک آرا در ادامه گفت: «اگر آقای سیف زاده در ایران هستند که البته این مطلب هنوز تایید نشده است، باید وضعیت ایشان را به طور مشخص اعلام کنند. آقای سیف زاده ۶۳ ساله است و از نظر جسمی وضعیت مناسبی ندارد و ما نگران وضعیت جسمی ایشان هستیم. ما هیچ خبری از وضعیت آقای سیف زاده نداریم و نمی دانیم کجا هستند و این باعث نگرانی خانواده ایشان است و مستاصل شده ایم که کجا دنبال ایشان بگردیم.»

محمد مصطفایی، سخنگوی «خانه حقوق بشر ایران» نیز در این زمینه گفت: «متاسفانه وکلای دادگستری در ایران همچون خبرنگاران و فعالین حقوق اجتماعی و سیاسی در محدودیت های غیرقانونی و سلیقه‌ای دستگاههای امنیتی و قضایی به سر می برند. وکلا تنها پشتیبان‌های متهمین برای احقاق حقوقشان هستند و اگر این پشتوانه‌ی متهمین متزلزل و در محدودیت قرار گیرد تا نتوانند از موکلین خود به خوبی دفاع کنند، نمی توانیم به داشتن عدالت قضایی امیدوار باشیم.»

هم‌چنین محمد مصطفایی در ادامه در خصوص وضعیت وکلا در ایران گفت: «در ماه‌های گذشته چند وکیل دادگستری با احکام قضایی بسیار سنگین مواجه شده و عده‌یی نیز در حال حاضر در زندان به سربرده و برخی نیز ایران را ترک کرده اند. این دسته از وکلای دادگستری در حقیقت قربانیانی هستند تا دیگر وکلای دادگستری در محدودیت های دفاعی قرار گیرند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این وکیل دادگستری که خود مجبور به ترک ایران شده است در ادامه خاطر نشان کرد: «بدیهی است وکلای دادگستری به خوبی به قوانین و نحوه اجرای قوانین تسلط داشته و این دسته از حقوقدانان همیشه مانعی برای ناقضین حقوق بشر در اجرای ظلم و ستم به شهروندان هستند و به همین دلیل حاکمان دیکتاتور در تمام کشورهای دنیا سعی می کنند دست وکلای دادگستری را در انجام وظایفشان برای احقاق و برقراری عدالت و ارتقای حقوق بشر کوتاه کنند.»

در این بین عده‌ای عقیده دارند که محمد سیف زاده، وکیل دادگستری، ایران را ترک کرده و عده‌یی نیز عقیده بر بازداشت وی دارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016