شنبه 10 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی مطهری خطاب به احمدی نژاد: شما از کجا می گویید در آخرین پیچ تاریخ هستیم؟، این ادعاها از کجا می آید

خبرآنلاین علی - علی مطهری راجع به حوادث بعد انتخابات معتقد است: خیلی ها هنوز قانع نشدند.

به گزارش خبرآنلاین علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با هفته نامه «پنجره» با اشاره به حوادث بعد از انتخابات گفت: بعد از حوادث انتخابات، ما نمره قابل قبولی نمی گیریم. نوع برخوردی که با معترضان صورت گرفت، بحران را تشدید کرد. در شرایط فعلی نمی توان گفت وضعیت مطلوب است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در خصوص انتقادهایی که به شیوه برخورد ایشان با دو طرف حوادث انتخابات وارد شد گفت: البته در هر نزاعی میانه را گرفتن و انتقاد از دو طرف خوب نیست. ممکن است در جایی یک طرف، حق مطلق و طرف دیگر، باطل مطلق باشد و لاجرم باید طرف حق را گرفت. اما در بعضی بحران های اجتماعی، هر دو طرف مقصرند. خب در آنجا انسان باید انصاف را رعایت کرده و درست قضاوت کند و تعصب و رفاقت را کنار بگذارد. من تحلیل ام این است که ماجرای اخیر چنین وضعیتی داشت.

مطهری افزود: برخی می گفتند که ماها شفاف نیستیم و صریح موضع نمی گیریم اما ما اتفاقا بسیار شفاف بودیم. گاهی دو طرف استناد می کنند به حرف های شهید مطهری و دیگران. خب خیلی روشن است، هر کسی که با آرا و افکار ایشان آشنا باشد می داند چه کسی حقیقت را می گوید و چه کسی بر خطاست. برخی اصلا با تفکر ایشان آشنایی ندارند و تنها دم از ایشان می زنند.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: بعد از انتخابات، ماجرا به این شکل بود که عده ای واقعا فکر می کردند که تقلب شده است. این طور فکر می کردند و کلکی هم در کار نبود. البته که تقلب نشده، اصلا فرض کنیم که رهبران این معترضین هم انسان های خائنی بودند و به آمریکا و اسرائیل وابسته بودند؛ ولی به هر حال حوادث به گونه ای رخ داد که بعضی از افراد، ظن به تقلب در انتخابات پیدا کردند.

وی همچنین با بیان اینکه «ما نباید این اعتراض را- از طرف مردمی که اکثریت قاطع آن ها نظام و ولایت فقیه را قبول دارند- به انقلاب تبدیل کنیم»، گفت: می بایست اجازه می دادیم حرفشان را بزنند و در مقابل پاسخ بشنوند تا آن هیجان فروکش کند و در نهایت با افراد آشوب طلب برخورد جدی می کردیم. من فکر می کنم این روش درست نبود که از همان اول فضا را بستند و اجازه ندادند که آن افراد حرفشان را بزنند و این اصلا اتفاق خوبی برای انقلاب ما نبود.

مطهری در واکنش به این که در حال حاضر کشور در آرامش است، شما هنوز ماجرا را حل شده نمی دانید؟، تصریح کرد: نه. خیلی ها قانع نشده اند. مهم ترین استدلال این افراد است این است که اگر هیچ اتفاقی نیافتاده -که به نظر من نیافتاده- چرا اجازه نمی دهید طرف مقابل حرفش را بزند. حال این حادثه گذشت، خوب است برای آینده عبرت باشد.

وی در خصوص اینکه برخی اعتقاد دارند صراحت بیان علی مطهری به خاطر عدم پختگی اش است گفت: البته تجربه و پختگی سیاسی مهم است، ولی نوع رفتار خود این افراد معمولا نتیجه پختگی سیاسی نیست، بلکه ناشی از محافظه کاری بی حد و حصر است. در این که تجربه سیاسی کمی دارم تردیدی ندارم. به هر حال من در سن 50 سالگی وارد سیاست شدم.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که «در انتخابات بعدی کاندید می شوید؟» گفت: تا حدی به شرایط کشور بستگی دارد. باید منتظر ماند و دید که کشور در چند ماه آینده به کدام سمت پیش می رود. الان زود است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که «چقدر با معیارهای شهید مطهری انطباق داریم؟» گفت: این دولت، دم از شهید مطهری می زند. خود آقای احمدی نژاد به شهید مطهری علاقمند است. ولی صرف ادعا کافی نیست. مهم این است که خودمان را با معیارهایی که شهید مطهری به دست داده اند مقایسه کنیم. همه دولت ها برای شهید مطهری احترام قائل بوده اند. اما باید عملکردشان را مقایسه کنیم و ببینیم چه دولتی نزدیک به بوده است.

وی در بخش دیگر این گفت وگو گفت: آقای احمدی نژاد می گوید ما در آخرین پیچ تاریخ هستیم. شما از کجا این مطلب را می گویید؟ آیا علم غیب دارید؟ چه کسی می تواند ادعا کند ما در پیچ آخریم یا اینکه ظهور نزدیک است؟ ممکن است ظهور همین فردا یا هزار سال دیگر باشد. چه کسی می داند؟ این ادعاها از کجا می آید؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016