چهارشنبه 14 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تقدير غيابی از احمد زيدآبادی برنده جايزه جهانی آزادی مطبوعات، بی بی سی

جايزه جهانی آزادی مطبوعات يونسکو به طور غيابی به احمد زيدآبادی، روزنامه نگار ايرانی زندانی، اعطا شده است.

آقای زيدآبادی طی پيامی به مديرکل يونسکو، جايزه "گيلرمو کانو" ۲۰۱۱ را جايزه ای برای تمام زندانيان عقيدتی و همکارانش دانسته است.

آخرين نشست از کنفرانس روز جهانی آزادی مطبوعات سه شنبه در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن، پايتخت آمريکا برگزار شد که در پايان آن جايزه "گيلرمو کانو" ۲۰۱۱ به طور غيابی به احمد زيدآبادی اهدا شد.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، با ارسال يک پيام ويديويی به اين کنفرانس، به احمد زيدآبادی تبريک گفت و از حرفه روزنامه نگاری و روزنامه نگارانی که به گفته وی از آزادی شهروندان دفاع می کنند، تمجيد کرد.

او گفت: "اينکه برنده امسال، اينجا نيست که جايزه اش را دريافت کند به خودی خود گوياست، زيرا او در کشورش زندانی است، اما غيبتش فرصتی است مغتنم برای همه ما که درباره اصولی که او برای آنها ايستاده تامل کنيم."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهرنوش پورضيايی، خبرنگار بی بی سی فارسی در واشنگتن می گويد که يکی از بخش های منحصر به فرد اين مراسم پيام های ويدئويی بود که برندگان سال های قبلی جايزه آزادی مطبوعات يونسکو از کشورهای خود برای احمد زيدآبادی ضبط کرده و فرستاده بودند.

او گفت: "آنها روزنامه نگارانی اند که همه مانند او روزهای بسيار سختی را تحمل کرده بودند و بهتر از هر کسی می دانستند که احمد زيدآبادی اين روزها چه روزگاری دارد. پيام همه اين بود که او تنها نيست و بايد قوی باشد."

ماريا اوترو، معاون وزير امور خارجه آمريکا در امور دموکراسی، در حاشيه نشست روز سه شنبه به خبرنگار ما گفت اميدوار است که کمک های مالی که اين وزارتخانه برای ايجاد تکنولوژی های مقابله با سانسور اينترنتی در اختيار ديگران گذاشته است به زودی نتيجه بدهد.

احمد زيدآبادی، روزنامه نگاران و تحليلگران اصلاح طلب، از جمله چهره هايی بود که پس از انتخابات رياست جمهوری ۱۳۸۸ بازداشت و به طور دسته جمعی محاکمه شدند.

او در دادگاه به ۶ سال زندان، ۵ سال تبعيد به گناباد و محروميت دائمی از فعاليت های سياسی و اجتماعی محکوم شده است. وی در سال ۱۳۷۹ نيز يک سال را در زندان گذرانده بود.

علی افشاری، از فعالان اصلاح طلب که سه شنبه در کنفرانس روز جهانی آزادی مطبوعات حضور داشت در گفتگويی با بی بی سی فارسی آقای زيد آبادی را "افتخار جامعه مطبوعاتی" و يکی از "بهترين نمايندگان روزنامه نگاران ايران" خواند.

او گفت که اين جايزه نشان داد که حکومت ايران در تلاش خود برای حذف زيدآبادی از حوزه عمومی از طريق زندانی و ممنوع القلم کردن او موفق نبوده است.

نيک آهنگ کوثر، روزنامه نگار و کاريکاتوريست ايرانی نيز گفت که اهدای جايزه به آقای زيدآبادی نشان می دهد فعاليت های او هيچ وقت فراموش نمی شود.

به گفته وی: "زيدآبادی کسی است که از قربانيان نقض حقوق بشر است. او برای آزادی بيان جنگيده و همواره تحت فشار بوده است."

پيام به حاضران

بی بی سی فارسی نسخه ای از پيام آقای زيدآبادی به مدير کل يونسکو و ساير حاضران در کنفرانس واشنگتن را بدست آورده است.

او در اين پيام که ترجمه انگليسی آن برای حاضران در کنفرانس واشنگتن قرائت شد از غيبت خود عذرخواهی کرد و گفت: "دادگاه انقلاب افزون بر ۶ سال زندان ۵ سال تبعيد و محروميت از فعاليت هميشگی سياسی اجتماعی مطبوعاتی و حزبی مرا برای تمام عمرم از هر گونه گفتن و نوشتن محروم کرده است از اين رو هر گونه پيامی صرفا بر دامنه ی درد و رنج خود و خانواده ام می افزايد."

او می نويسد: "من در حرفه خود جز قلم و زبان ابزاری در اختيار نداشتم و در بکارگيری اين دو نيز از دايره به غايت تنگ و توان فرسای قوانين شان پا فراتر نگذاشتم."

موسسه بين المللی مطبوعات نيز جايزه قلم طلايی سال ۲۰۱۰ خود را به احمد زيدآبادی داده بود.

آقای زيدآبادی که در دوران تبليغات دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران از نامزدی مهدی کروبی حمايت می کرد، يک روز پس از انتخابات دستگير شد.

او در پيامش به مديرکل يونسکو جايزه اش را جايزه ای برای تمام زندانيان عقيدتی و همکارانش دانسته است.

آقای زيدآبادی می گويد: "من اين جايزه را که در واقع جايزه ايست برای تمام زندانيان عقيدتی در کشور و نيز همه همکاران در زندان و يا در ديار غربت که به نحوی گرفتارند تقديم می کنم به خانواده ام به خصوص همسر و فرزندانم که علاوه بر آلام روحی اين دو سال بيش از ده سال است که در هراس و اضطراب سندروم 'زنگ خانه' به سر می برند و با هر زنگ بی موقع يا به موقعی قلب های کوچک و معصومشان به لرزه در می آيد."

وی می افزايد: "تقديم می کنم به مادر سهراب و همه مادران دلشکسته ای که فرزندانشان هرگز به خانه بر نگشتند تقديم می کنم به همه مادران و خواهران و دختران و فرزندانی که در فراق و هجران عزيزان در بند خود اشک بر گونه هايشان خشکيده نمی شود از آن جا که به ياد ما هستيد خداوند مهربان به يادتان باشد و به شما پاداش خير دهد."

احمد زيدآبادی پيشتر عضو هيات مديره انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران، عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و دبيرکل سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) بود.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (يونسکو) پس از برگزيدن وی به عنوان برنده جايزه "گيلرمو کانو" اعلام کرده بود: "انتخاب احمد زيدآبادی ادای احترامی است به شجاعت و مقاومت استثنايی او و تعهد کم نظيرش به آزادی بيان، دموکراسی، حقوق بشر، تساهل، و انسانيت. اين جايزه، علاوه بر او ادای احترامی است به ده ها روزنامه نگار ايرانی که در زندان هستند."

ايرينا بوکوا، دبيرکل يونسکو خواهان آزادی آقای زيدآبادی از زندان شده است.

جايزه جهانی آزادی مطبوعات با عنوان گيلرمو کانو را سازمان يونسکو از سال ۱۹۹۷ هر سال به يک فرد يا نهاد اهدا می کند که در هر جای جهان برای بهبود آزادی بيان تلاش کرده باشد، به ويژه اگر جان فرد در اثر اين تلاش به خطر افتاده باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016