دوشنبه 2 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نگرانی از وضعيت سلامت معلم زندانی: انتقال هاشم خواستار به بند اعدامی های زندان وکيل آباد مشهد، کمپين بين المللی حقوق بشر

يک فعال حقوق بشر در شهر مشهد به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که هاشم خواستار معلم بازنشسته زندانی مشهدی که در بند امنيتی- سياسی ۶.۱ زندان وکيل آباد مشهد نگهداری می‌شد ، به سالن ۱۰۲ بند ۵ اين زندان منتقل شده است. بند ۵ زندان وکيل آباد مشهد مجرمان مربوط به مواد مخدر و قاتلين را در خود جای داده است وبنا براصل تفکيک مجرمين در زندان، زندانيان عقيدتی و سياسی در اين بند نگهداری نمی شوند.

اين فعال حقوق بشر به کمپين گفت: « تا هفته گذشته آقای هاشم خوستار همراه حدود ۴۰ زندانی عقيدتی ديگر نگهداری ميشدند، اما اخيرا به سالن ۱۰۲ بند ۵ زندان وکيل آباد منتقل شده است.. بند ۵ زندان وکيل آباد مشهد شامل سالنهای ۱۰۱ ، ۱۰۲ ، ۱۰۳ ، ۱۰۴ و ۱۰۵ است که بيشترين مجرمان مربوط به مواد مخدر و قاتلين در اين بند نگهداری ميشوند که اکثر انها محکوم به اعدام هستند.» وی با ابراز نگرانی در رابطه با سلامتی آقای خواستار افزود:«با توجه به سن و سال زياد اقای خواستار ، بيماری هايی که ايشان در دو سال گذشته در زندان به آنها مبتلا شده اند و وضعيت وحشتناک سالن ۱۰۲ بند ۵ زندان وکيل آباد مشهد احتمال وقوع هر اتفاقی برای اين معلم بازنشسته زندانی که در آستانه ۶۰ سالگی است وجود دارد . هم اکنون مسئوليت جان آقای خواستار با دادستان مشهد و ديگر مقامات قضايی مشهد است که دستور انتقال وی به سالن ۱۰۲ بند ۵ ، بند مخوف زندان وکيل آباد را صادر کرده اند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين فعال حقوق بشر درباره علت اين انتقال به کمپين گفت:« مسئولان زندان گفته اند که انتقال مهندس خواستار به سالن ۱۰۲ بند ۵ به علت نامه هايی است که آقای خواستار اخيرا از داخل زندان منتشر کرده اند و در راستای تنبيه ايشان است. يکی از مسئولين گفته است خواستار که اينقدر در نامه هايش در رابطه با زندان مينويسد حالا برود ببيند که در بند ۵ چه خبر است.»

وی افزود: «نگهداری زندانيان سياسی در کنار مجرمين عادی و مجرمين خطرناک خلاف آيين نامه سازمان زندان های ايران است. اين اقدام غيرقانونی در جهت شکستن روحيه اقای خواستار ميباشد که تا کنون دربرابر فشارهای روحی وجسمی فزاينده دستگاه های امنيتی و قضايی مشهد مقاومت کرده اند.»

اين منبع در توضيح ويژگی های بند ۵ زندان وکيل آباد گفت : «اين بند از مخوف ترين بندهای زندان وکيل آباد و کل زندان های سراسر کشور است که به دليل اعدام های دسته جمعی هفتگی، وضعيت بسيار اسفباری از نظر روحيه زندانيان دارد. در بند ۵ زندان وکيل آباد گرد مرگ پاشيده اند. هر هفته لااقل ده زندانی در زندان وکيل آباد اعدام ميشوند که بيشتر آنها از سالن های مختلف بند ۵ است. بند ۵ زندان وکيل آباد مشهد از اين نظر با بند ۲ زندان قزلحصار کرج قابل مقايسه است. گفته ميشود در بند ۵ زندان وکيل آباد مشهد نزديک به دو هزار زندانی محکوم به اعدام نگهداری ميشوند. هم اکنون تنها در سالن ۱۰۲ اين بند که اقای خواستار در آن نگهداری ميشود، بالغ بر۷۰۰ زندانی نگهداری ميشوند که بيشتر از ۴ برابر ظرفيت آن است. در تابستان سال هشتاد و هشت تعداد زندانيان اين سالن ۳۷۰ نفر بوده که در عرض کمتر از دو سال به ۷۰۰ نفر رسيده است. بيشتر زندانيانی که در اين سالن نگهداری ميشوند محکوم به اعدام ميباشند.»

وی افزود: « ظرفيت اتاقی که اقای خواستار در آن نگهداری ميشوند ، تنها ۱۵ نفر است ، حال آنکه ۶۰ نفر در اين اتاق نگهداری ميشوند. به گفته اقای خواستار به علت تعداد زياد زندانيان ، برای استفاده از سرويس های بهداشتی و آشپزخانه مشکلات زيادی وجود دارد. گاهی تا صد نفر در صف استفاده از دستشويی و توالت قرار دارند.»

اين فعال حقوق بشر در خصوص وضعيت کنونی اين زندانی عقيدتی گفت: « هم اکنون آقای خواستار روی يک تخت به صورت مشترک با يک زندانی ديگر ميخوابد. بسياری زندانی های ديگر به علت کمبود مکان به صورت کفخواب در اتاق ها ، راهروها ، نمازخانه ، پاگرد پله ها و حتی در توالت ها ميخوابند.‏ وضعيت بهداشتی اين بند به مراتب بدتر از ديگر بندهای زندان وکيل آباد است. مواد مخدر در اين بند به وفور استفاده ميشود و جرايم جنسی نيز در حد بسيار بالايی در اين بند وجود دارد. به علت اينکه مجرمان خطرناک در اين بند نگهداری ميشوند آمار قتل ، درگيری و تجاوز در اين بند زندان بسيار زياد ميباشد. فضای کل بند مملو است از دود سيگار و انواع مواد مخدر که زندانی ها مصرف ميکنند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016