شنبه 4 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

با پرداخت نكردن مطالبات پيمانكاران برقي؛ برق بي پولي گريبان پيمانكاران وزارت نيرو را گرفت

ايلنا - حدود سه سال است كه از جريان مطالبات پيمانكاران برقي از وزارت نيرو مي گذرد اما به نظر مي رسد گذشت زمان نه تنها باعث كهنگي قضيه نشده كه داغ تر هم شده است حرارتي به اندازه 6 تا 7 ميليارد دلار.جاي تامل دارد كه با وجود اين بدهي كه به نظر هر سال بيشتر از پيش مي شود پيمانكاران هنوز خاكستر نشده اند.

دبير سنديكاي صنعت برق ايران در همين رابطه گفت: متاسفانه امسال نه تنها مبلغي به ما تعلق نگرفته است بلكه كوچكترين حرفي هم در اين رابطه از سوي مسئولان نيرويي مطرح نشده گويي كه امري جدي در ميان نيست.

حميدرضا صالحي در گفت و گو با ايلنا با بيان اينكه بدهي ها در سال 88 حدود 5 ميليارد دلار بود،افزود: با پرداخت نكردن مطالبات توسط مسئولان نيرويي ،شركت ها براي اينكه از صحنه حذف وخارج نشوند مجبور به دريافت وام هاي با سود بالا هستندوهم اكنون برخي از شركت هاي زير مجموعه ناچار به تعديل نيرو شده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


900 هزارنفر در دايره تهديد بيكاري
وعده وزیر نیرو برای رفع مشکل بدهی دولت به سازندگان تجهیزات برق در حالی است که در این‌باره رئیس هیات ‌مدیره سندیکای صنعت برق درباره مشکل مطالبات معوق تولیدکنندگان صنعت برق گفت: حجم مطالبات سندیکای صنعت برق به رقم نگران‌کننده 6تا5/6 میلیارد دلار رسیده است.

محمد پارسا به ايلنا افزود: مشکلات بی‌شمار واحدهای تولیدکننده تجهیزات برقی را تهدید می‌کند بطوري كه هم اكنون بسیاری از تولیدکنندگان یا تعطیل هستند یا با بخش اندکی از ظرفیت تولیدشان کار می‌کنند.

وی گفت: متاسفانه رقم بدهی‌های وزارت نیرو به ما آنقدر سنگین شده که در صورت عدم چاره‌جویی واحدهای تولیدکننده مجبور به تعطیلی خواهند بود و بیش از 900 هزار نیروی کار که مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند، در معرض بیکاری قرار دارند.

وي در توضیح این مطلب اظهارداشت: به‌دلیل عدم پرداخت به موقع مطالبات، صنعتگران دچار مشکلات بسیاری شده‌اند به‌طوری که بین اعضا دعوای حقوقی در جریان است.

پارسا سرآغاز مشکل را از زمان تثبیت قیمت‌ها می‌داند و معتقد است :از زمانی که وزارت نیرو نتوانست بدهی‌های خود را بپردازد، صنعت برق آهسته آهسته درگیر بحران شد كه این جریان متاسفانه کماکان ادامه دارد.

وي در پاسخ به این سوال که سیستم بانکی چقدر از شما طلبکار است؟ گفت: رقم مطالبات بانک‌ها از ما بیش از 6هزار میلیارد تومان است.

اين فعال بخش خصوصي تصريح كرد:با برخی از بانک‌ها در حال مذاکره هستیم تا بدهی ما را استمهال کنند. برخی بانک‌ها برای وصول مطالباتشان دست به اقدامات حقوقی و قضایی زده‌اند.

پارسا با بيان اينكه خریدار 99 درصد از تولیدات ما دولت است،افزود: وزارت نفت و نیرو عمده‌ترین مشتریان ما هستند اما وقتی کالا را می‌خرند و پولی پرداخت نمی‌شود، تعادل ما بر هم می‌خورد. این مشکل سبب شده بازار صادراتی ما نیز در معرض خطر قرار گیرد.هرچند سعی کرده‌ایم خطوط تولید را کامل تعطیل نکنیم اما در برخی واحدها با اعتراضات کارگران مواجه‌ایم. مثلا در شرکت آونگان برنامه‌ای برای صادرات به پاکستان طرح‌ریزی شده بود اما این شرکت هر روز شاهد اعتراضات کارگران است و دچار رکود شده است.

رئیس هیات ‌مدیره سندیکای صنعت برق تاکید کرد: تداوم این روند بدون تردید صادرات ما را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. صنعت برق حدود 5/1 تا دو میلیارد دلار قرارداد صادراتی دارد، اما اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد نمی‌توانیم از پس تعهداتمان برآییم و بازارهای خارجی را نیز از دست می‌دهیم.

این در حالی است که صنعت برق بیشترین سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی را داراست. اما آیا دولت برای حل این مشکل تدبیری اندیشیده است؟

واردات، بلاي ديگر برجان پيمانكاران
شايد اگر در ماه تنها دو خبر عمومي را از رسانه هاي گروهي بخوانيم ويا بشنويم به اين امر آگاهي كامل داشته باشيم كه ايران علاوه براينكه در ساخت تجهيزات نيروگاهي بطور صد در صد خودكفا است بلكه بسياري از بازارهاي منطقه واروپايي را نيز در اختيار دارد،همين امر با عث گلايه سنديكاي صنعت برق ايران است كه چرا با وجودي كه به روز ترين تجهيزات نيروگاهي در كشور ساخته مي شود واردات اين كالاها به ايران صورت مي گيرد.

براساس اين گزارش،چند روز پيش شركت هندي بي هل اعلام كرد قصد دارد تجهيزات و امكانات مورد نياز يك نيروگاه برق آبي ايران را به ارزش 180 ميليون دلار تامين كند ،اين شركت قصد داردبه زودي اين قرارداد را با مقامهاي ايراني امضا كنند


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016