جمعه 26 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جزئيات کامل افزايش يا کاهش قيمت برق در ۷ ماهه امسال، مهر

معاون وزير نيرو با تشريح جزئيات تغييرات قيمتی برق در ۷ ماهه نخست امسال گفت: برق دولتی‌ها ۱۰ ريال و برق خانگی ۳۰ ريال به ازای هر کيلووات ساعت افزايش يافت اما برق کشاورزی ۳۰ ريال کاهش يافت، ضمن اينکه تعرفه برق صنعتی‌ها تغييری نکرد.
محمد بهزاد در گفتگو با مهر گفت: مصرف کنندگان برق در بخش خانگی را به دو قسمت مشترکان مناطق عادی و مناطق گرم تقسيم بندی کرد و گفت: متوسط تعرفه مصرف برق برای مشترکان خانگی مناطق عادی از هر کيلووات ساعت ۴۵۰ ريال در سال گذشته به ۴۸۵ ريال در هفت ماهه نخست سال جاری اصلاح شده، ضمن آنکه الگوی مصرف نيز در اين دوره از ماهانه ۲۰۰ کيلووات ساعت به ۳۰۰ کيلووات ساعت افزايش يافته است.

وی اظهار داشت: با توجه به تعرفه های جديد، مشترکان مناطق عادی در هفت ماهه نخست سال جاری به ازای مصرف ماهانه از صفر تا ۱۰۰ کيلووات ساعت (سه دهک نخست) به ازای هر کيلووات ساعت ۳۰۰ ريال پرداخت می کنند که اين مقدار در مقايسه با تعرفه های سه ماهه آخر سال گذشته فقط ۳۰ ريال به ازای هر کيلووات ساعت افزايش يافته است و قيمت برق برای مازاد مصرف تا ۲۰۰ کيلووات ساعت (شامل دهک های چهارم تا ششم) هر کيلووات ساعت از ۳۲۰ به ۳۵۰ ريال و برای مصارف ۲۰۰ تا ۳۰۰ کيلووات ساعت نيز به ازای هر کيلووات ساعت از ۷۲۰ به ۷۵۰ ريال رسيده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معاون وزير نيرو در امور برق و انرژی با بيان آنکه تمام تمهيدات لازم در نظر گرفته شده است تا صورت حسابهای مصرف برق دارای کمترين افزايش قيمت باشد، تصريح کرد: براساس محاسبه انجام شده، پيش بينی می شود صورت حسابهای ۷۰ درصد مشترکان بخش خانگی در مناطق عادی فقط ماهانه شش هزار و ۷۵۰ ريال و ۹۰ درصد مشترکان ماهانه حدود ۱۰ هزار ريال در مقايسه با صورت حساب های ماهانه در سه ماهه پايانی سال گذشته افزايش يابد.

به گفته وی، صورت حسابهای جديد در صورت رعايت الگو و مديريت مصرف، ارزان خواهد بود و بايد مشترکان مراقب مصارف خود باشند زيرا قيمت هر کيلووات ساعت برق برای مشترکان پرمصرف تا قيمت دو هزار و ۱۵۰ ريال نيز قابل افزايش است.

افزايش الگوی مصرف مشترکان خانگی مناطق عادی

وی الگوی مصرف در نظر گرفته شده برای مشترکان خانگی را نيز متناسب با مصارف آنان دانست و اظهار داشت: در فصول سرد سال که الگوی مصرف مشترکان بخش خانگی در مناطق عادی ۲۰۰ کيلووات ساعت در ماه است، ۳۰ کيلووات ساعت برای روشنايی، ۷۰ کيلووات ساعت برای مصرف برق يخچال و فريزر، ۳۰ کيلووات ساعت مصرف برق تلويزيون، يارانه و لوازم صوتی و ۷۰ کيلووات ساعت نيز برای مصارف ساير لوازم ازجمله ماشين لباسشويی، جاروبرقی و ... برای هر خانوار عادی لحاظ می شود اما در فصول گرم ۱۰۰ کيلووات ساعت نيز برای مصارف لوازم سرمايشی به الگوی ماهانه مصرف افزوده می شود.

بهزاد گفت: پله های مصرف نيز به گونه ای طراحی شده است که مشترکان می توانند با مديريت مصرف در پله های پايين مصرف قرار گرفته و هزينه کمتری برای صورت حساب برق پرداخت کنند.

وی يکی از راههای مديريت مصرف برق مناطق عادی به ويژه تهران را در ماه های گرم استفاده از کولرهای آبی به جای کولرهای گازی اعلام کرد و افزود: نحوه محاسبه تعرفه ها نيز به گونه ای طراحی شده است که اگر مصارف از ساعت های اوج به ساعت های کم باری منتقل شود، تا ۴۵۰ ريال در هر کيلووات به نفع مشترکان خواهد بود.

نحوه محاسبه تعرفه های مشترکان خانگی مناطق گرم

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژی سپس با دسته بندی مشترکان مناطق گرم به چهار دسته، گفت: الگوی مصرف مشترکان مناطق "گرم يک" ازجمله استان های بوشهر، هرمزگان و خوزستان ماهانه سه هزار کيلووات ساعت در ۹ ماه گرم سال از فروردين تا آذرماه در نظر گرفته شده است که برای مصارف صفر تا يکهزار کيلووات ساعت ۱۰۰ ريال به ازای هر کيلووات ساعت، مازاد مصرف تا دو هزار کيلووات ساعت برای هر کيلووات ساعت ۱۱۰ ريال و مصرف بين دو هزار تا سه هزار کيلووات ساعت ۱۲۰ ريال به ازای هر کيلووات ساعت محاسبه و دريافت خواهد شد.

به گفته وی، تعرفه های اين مناطق به گونه ای است که در شرايط عادی ۷۲ درصد مشترکان ماهانه به طور متوسط ۱۳۳ هزار ريال و ۹۰ درصد مشترکان ماهانه به طور متوسط ۲۱۰ هزار ريال برای صورت حساب برق پرداخت خواهند کرد که برای مصارف تا سه هزار کيلووات ساعت در ماه قيمت های بسيار مناسبی است.

وی همچنين الگوی مصرف مشترکان مناطق "گرم ۲" را دو هزار کيلووات ساعت در ماه اعلام کرد و افزود: مشترکان اين مناطق برای مصارف صفر تا يکهزار کيلووات ساعت به ازای هر کيلووات ساعت ۲۲۰ ريال پرداخت می کنند و پيش بينی می شود صورت حساب ۷۲ درصد مشترکان اين مناطق به طور متوسط ۱۲۱ هزار ريال در ماه و ۹۱ درصد نيز ۲۲۰ هزار ريال در ماه باشد.

بهزاد الگوی مصرف مشترکان مناطق "گرم ۳" را نيز يکهزار کيلووات ساعت در ماه عنوان و پيش بينی کرد: ۷۰ درصد مشترکان اين مناطق ماهانه به طور متوسط ۸۷ هزار ريال و ۹۰ درصد نيز ماهانه به طور متوسط ۱۷۵ هزار ريال بابت صورت حساب برق مصرفی پرداخت کنند.

به گفته وی، يک پله صرفه جويی در مصرف برق مشترکان اين مناطق صورت حساب مصرفی را از ۱۷۵ هزار ريال به ۱۳۷ هزار ريال و دو پله صرفه جويی هزينه پرداختی را تا ۱۱ هزار ريال کاهش خواهد داد.

معاون وزير نيرو سپس ميزان الگوی مصرف مناطق "گرم ۴" را ۵۰۰ کيلووات ساعت در ماه خواند و اظهار داشت: امسال استان هايی نظير مازندران و گيلان نيز به دليل افزايش استفاده از لوازم سرمايشی در ماه های تير تا شهريور در رديف اين مناطق قرار گرفته اند که حدود ۷۰ درصد مشترکان اين مناطق به طور متوسط ماهانه حدود ۱۰۰ هزار ريال و ۹۲ درصد مشترکان نيز ماهانه به طور متوسط ۲۳۹ هزار ريال صورت حساب دريافت خواهند کرد.

بهزاد طول دوره گرما را در مناطق گرم براساس ميزان رطوبت و درجه حرارت متفاوت خواند و تصريح کرد: در مجموع قيمت هر کيلووات ساعت برق مصرفی در مناطق گرم به طور متوسط ۱۵۱ ريال است که کمتر از يک سوم تعرفه مناطق عادی محسوب می شود.

دولتی ها و کشاورزان گران ترين و ارزان ترين برق را مصرف می کنند

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژی در ادامه به تعرفه های جديد مصارف برق در بخشهای دولتی، کشاورزی، صنعت و تجاری اشاره کرد و گفت: تعرفه برق مصرفی در بخش دولتی از ۱۲۰۰ ريال در سه ماهه پايانی سال گذشته به ۱۳۰۰ ريال در هفت ماهه نخست امسال افزايش يافته اما تعرفه ها در بخش کشاورزی از متوسط ۱۲۰ ريال به ۹۰ دريال به ازای هر کيلووات ساعت کاهش يافته و برای مصرف برق چاه های کشاورزی و پمپ های آب نيز ۸۰ ريال به ازای هر کيلووات ساعت منظور شده است.

تسهيلات ويژه برای کشاورزان و صنعتگران

وی افزود: افزون بر اين کاهش قيمت، تعرفه برق کشاورزانی که به جای مصرف برق در چهار ساعت پرباری، در ۲۰ ساعت ديگر از اين انرژی استفاده کنند، محاسبه قيمت براساس ۴۰ ريال به ازای هر کيلووات ساعت صورت خواهد گرفت.

بهزاد تعرفه مصرف برق در بخش صنعت را همان ۴۰۰ ريال سه ماهه پايانی سال گذشته اعلام کرد و اظهار داشت: اين تعرفه برای مشترکان صنعتی نيز که علاقه ای به محاسبه ديماند قراردادی نباشند، ۴۳۰ ريال در نظر گرفته شده است.

وی لحاظ کردن تخفيفهای لازم در ولتاژهای مختلف و دريافت ۵۰ درصد (۲۰۰ ريال) از قيمت هر کيلووات ساعت برق مصرفی به صورت تسهيلات را از ديگر ويژگی های لحاظ شده برای مصارف برق بخش صنعت اعلام کرد و گفت: همکاری خوبی بين وزارتخانه های نيرو و صنايع و معادن در اين زمينه وجود دارد.

افزايش پله های مصارف بخش تجاری

وی درخصوص تعرفه های مصرف برق در بخش تجاری نيز گفت: پله های مصرف در اين بخش از سه پله در سال گذشته به هفت پله در سال جاری افزايش يافته است تا مشترکان اين بخش مديريت بهتری را در مصرف برق اعمال کنند.

به گفته بهزاد، تعرفه های اين بخش نيز به گونه ای طراحی شده است که ۹۰ درصد مغازه داران مناطق عادی حدود ۵۴۰ ريال در ماه و ۸۵ درصد نيز ۲۲۵ هزار ريال در ماه بابت صورت حساب پرداخت خواهند کرد ضمن آنکه تعرفه های مغازه داران مناطق گرم نيز از ۱۱۰۰ ريال به ۶۰۰ ريال کاهش يافته و حجم مصرف در پله نخست نيز تا ۱۵۰۰ کيلووات ساعت در ماه افزايش يافته است.

آثار مثبت اجرای قانون هدفمندسازی يارانه ها در بخش برق

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژی سپس با تشريح آثار اجرای قانون هدفمندسازی يارانه ها در بخش برق، اظهار داشت: با اجرای اين قانون ميزان مشترکان خانگی که کمتر از ۳۰۰ کيلووات ساعت در ماه از برق استفاده می کنند از ۸۲ به ۹۲ درصد و مشترکان بخش تجاری با مصرف ماهانه کمتر از ۳۰۰ کيلووات ساعت نيز از ۷۴ به ۸۴ درصد افزايش يافته است.

وی با بيان آنکه رشد سالانه مصرف برق در ۳۱ سال گذشته حدود ۷/۹ درصد بوده و اين ميزان در ۹ ماهه نخست پارسال (پيش از اجرای قانون هدفمندسازی يارانه ها) به ۸/۷ درصد در مقايسه با دوره مشابه سال پيش از آن رسيده بود، افزود: در سه ماهه پايانی سال گذشته و با اجرای قانون هدفمندسازی يارانه ها افزون بر توقف رشد، مصرف برق ۹/۸ درصد در مقايسه با دوره مشابه سال ۸۸ نيز کاهش يافت.

به گفته وی، پيک مصرف برق نيز که در ۳۱ سال گذشته به طور متوسط سالانه هشت درصد افزايش می يافت و در ۹ ماهه نخست سال گذشته اين رشد به ۹ درصد رسيده بود، پس از اجرای قانون هدفمندسازی يارانه ها کاهش يافت و از ابتدای امسال نيز افزون بر آنکه رشد هشت درصدی اتفاق نيفتاد، بلکه چهار درصد نيز پيک مصرف کاهش يافته است و با کاهش هفت درصدی مصرف برق در سال جاری، حدود ۱۳ درصد ظرفيت جديد برای تامين برق صنايع ايجاد شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016