جمعه 10 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش امنيتی آلمان از فعاليت‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی در آلمان، دويچه وله

در گزارش جديد امنيتی آلمان درباره افزايش فعاليت‌های خشونت‌آميز گروه‌های افراطی در اين کشور ابراز نگرانی شده است. اين گزارش همچنين به نقش نهادهای اطلاعاتی ايران در شناسايی نيروهای اپوزيسيون در آلمان اشاره می‌کند.

هانس پتر فريدريش، وزير کشور و هاينتس فروم، سرپرست سازمان امنيت داخلی آلمان (Verfassungsschutz) در روز جمعه (۱۰ تير/۱ ژوئيه) گزارش امنيتی سال ۲۰۱۰ را در برلين ارائه کردند.

گزارش امنيتی سال ۲۰۱۰ در ۳۳۵ صحفه به بررسی گروه‌ها و جريانات سياسی داخلی و خارجی می‌پردازد که به نوعی تهديدی برای آلمان بوده و يا در تقابل با قوانين اين کشور مشغول فعاليت هستند. اين گروه‌ها معمولاَ دارای نظرات افراطی بوده که به طيف‌های مختلف سياسی تعلق دارند. سازمان امنيت داخلی آلمان خود را "حافظ قانون اساسی" کشور دانسته و در کنار سازمان اطلاعات آلمان (BND) يکی از دو نهاد امنيتی اين کشور به شمار می‌آيد.

بخش گسترده‌ای از گزارش امنيتی سال ۲۰۱۰ به گروه‌های افراطی راستگرا و "نئونازی" در آلمان اختصاص دارد. در گزارش آمده است: «گرچه تعداد تخلفات گروه‌های افراطی راست‌گرا از ۱۸۷۵۰ مورد در سال ۲۰۰۹ به ۱۵۹۰۵ مورد در سال ۲۰۱۰ کاهش يافته، اما آمادگی برای بکارگيری خشونت در اين گروه‌ها بيشتر شده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنا به مشاهدات نيروهای امنيتی، اعضا و طرفدران گروه‌های راست‌گرا از کليشه‌های قديمی همچون "سرهای تراشيده و کاپشن‌های نظامی و پوتين" فاصله گرفته و هرچه بيشتر ظاهر خود را با هنجارهای رايج جامعه همسان کرده‌‌اند. گزارش سازمان امنيت آلمان تاکيد می‌کند که "ناسيوناليست‌های افراطی" بخوبی دريافته‌اند که ظاهر و آرايش افراطی برای جوانان کشش چندانی ندارد.

تعداد طرفداران "نئونازی" در آلمان از ۵ هزار نفر به ۵۶۰۰ نفر افزايش يافته است. سازمان امنيت آلمان تخمين می‌زند که در حال حاضر حدود ۲۵ هزار افراطی راستگرا در آلمان وجود دارند. تمرکز اعمال خشونت‌آميز از سوی گروه‌های راست افراطی در ايالت‌های شرقی آلمان بيشتر از مناطق غربی کشور ثبت شده است.

گروه‌های افراطی چپگرا

در گروه‌های افراطی چپ‌گرا نيز آمادگی برای بکارگيری خشونت افزايش داشته، گرچه تعداد جرايم منسوب به اعضا و طرفداران اين گروه‌ها نيز کاهش محسوسی را نشان می‌دهند. در مجموع تعداد تخلفات گروه‌های افراطی چپ‌گرا در سال ۲۰۰۹ بالغ بر ۴۷۳۴ مورد بوده که در سال ۲۰۱۰ به ۳۷۴۷ مورد کاهش داشته است.

اووه شونه‌مان، وزير داخلی ايالت نيدرزاکسن به‌رغم کاهش جرايم گروه‌‌های افراطی چپ‌گرا درباره امکان بروز تروريسم از سوی اين طيف‌های سياسی هشدار داد. وی تصريح کرد که «اقدامات خشونت‌آميز اين گروه‌ها ابعاد نگران‌کننده‌ای به خود گرفته است.»

گزارش به برخی گروه‌‌های ايرانی چپ‌گرا نيز نظير «حزب کمونيست کارگری و انشعابات آن» نيز اشاره کرده است.

گروه‌های افراطی اسلام‌گرا

بنا به گزارش امنيتی ۲۰۱۰، کشور آلمان همچنان در کانون توجهات گروه‌های اسلام‌گرا و تروريستی قرار دارد. سازمان امنيت داخلی آلمان تخمين می‌زند که هم‌اکنون حدود ۲۷ گروه و جريان افراطی اسلام‌گرا در آلمان مشغول فعاليت هستند. تعداد اعضای اين گروه‌ها در مجموع حدود ۴۶۲۷۰ نفر تخمين زده می‌شود.

به گفته ناظران امنيتی فعاليت "گروه‌های سلفی"(بخشی از اسلام‌گرايان افراطی) در آلمان رشد داشته و بر تعداد طرفداران آنها افزوده شده است.

بازتاب فعاليت اطلاعاتی ايران در گزارش امنيتی آلمان

گزارش به فعاليت سازمان جاسوسی جمهوری اسلامی توجه ويژه‌ای داشته است. در گزارش امنيتی آمده است: «سازمان‌های امنيتی جمهوری اسلامی ايران يکی از تکيه‌گاههای مهم رژيم ايران به شمار می‌آيند.»

در اين گزارش وظيفه اصلی وزارت اطلاعات و بخش امنيتی سپاه پاسداران «نظارت شديد بر گروه‌های اپوزيسيون در داخل و خارج ايران و مبارزه با آنان» ذکر شده است. بر اساس اين گزارش «وزارت اطلاعات ايران همچنين سرگرم جمع‌آوری اطلاعات سياسی، اقتصادی و علمی در آلمان» بوده و «بيشترين فعاليت‌های جاسوسی عليه آلمان نيز از طريق اين وزارت‌خانه پيش برده می‌شود.»

جاسوسی در گروه‌های اپوزيسيون ايرانی

بر اساس ارزيابی سازمان امنيت داخلی آلمان، يکی از «وظايف مهم وزارت اطلاعات ايران شناسايی و جاسوسی گروه‌های اپوزيسيون ايرانی در تبعيد است. "سازمان مجاهدين خلق" و"شورای ملی مقاومت" در مرکز فعاليت‌های جاسوسی وزارت اطلاعات ايران» قرار دارند.

بر اساس گزارش امنيتی سال ۲۰۱۰، وزارت اطلاعات ايران خواهان جلب شهروندان آلمانی برای همکاری با اين وزارت‌خانه است. اين کار از طريق مراجعه به «شهروندانی صورت می‌گيرد که برای ديدار بستگان خود و يا انجام امور شغلی به ايران سفر می‌کنند.»

در گزارش امنيتی آلمان آمده است: «واحدهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در پوشش فعاليت‌های اداری در سفارت ايران در برلين نقش مهمی را برعهده دارند.» بنا به ارزيابی سازمان امنيت داخلی آلمان حتا «کنسول‌گری‌های ايران موظف به پشتيبانی از واحدهای وزارت اطلاعات» در آلمان هستند.

در کنار فعاليت‌های جاسوسی و شناسايی وزارت اطلاعات، گزارش امنيتی آلمان به برخی مراکز دينی اشاره می‌کند که در ارتباط نزديک با دولت ايران بوده و تبليغ «مذهب شيعه» در خارج را برعهده دارند. بزرگترين اين مراکز در هامبورگ قرار دارد که هدايت آن با نماينده آيت‌الله خامنه‌ای در اروپای مرکزی است. اين مراکز دينی موظفند که «الگوی نظام حکومت اسلامی در ايران را در سراسر جهان ترويج کنند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016