دوشنبه 3 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت الله مکارم شيرازی: بزرگان اهل ‌سنت را به مناظره خوانديم، نيامدند، ايسنا

آيت الله مکارم شيرازی گفت: از علما و بزرگان دينی اهل سنت خواسته ايم که بياييد مناظره کنيم ولی آنها نيامده و نمی آيند.

به گزارش ايسنا،‌ اين مرجع تقليد طی سخنانی در جمع نخبگان و برگزيدگان حوزه علميه استان سيستان و بلوچستان و نيز تعدادی از مستبصرين در مشهد، با اشاره به اين که در تاريخ اسلامی مشکلی مهم تر از مشکل وهابی ها پيدا نشده است، اظهارکرد: اين گروه موجب عقب رفتن اسلام شده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی همچنين به خشونت، خونريزی و بی منطق بودن وهابيت اشاره و آن را موجب تضعيف اسلام در نظر دنيا دانست و خاطرنشان کرد: اين در حالی است که اسلام مملو از منطق و رحمت است.

اين مرجع تقليد شيعيان با اشاره به کتاب «وهابيت در سر دو راهی»، با بيان اين که برای روشن کردن اين موضوع که وهابيون جزو مسلمانان نيستند، بايد از وجود کسانی که قبلاً وهابی بوده و امروز از اين عقيده برگشته اند، استفاده کرد، ابرازداشت: دنيا بايد بداند که وهابيت از مسلمانان نيست بلکه فرقه افراطی جداگانه ای است و لذا نبايد کارهای آنان را به نام اسلام دانست.

آيت الله مکارم شيرازی در ادامه با اشاره به اين که اعتقادات شيعی مستدل و قابل استدلال هستند، افزود: ما به همين جهت از علما و بزرگان دينی اهل سنت خواسته ايم که بياييد مناظره کنيم ولی آنها نيامده و نمی آيند.

وی با اشاره به روايت "من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلیة" که در منابع اهل سنت فراوان است، ضمن طرح اين سؤال که اين امام زمان که در روايت آمده و بايد بشناسيم و الا مرگ جاهليت خواهيم داشت، کيست؟ ابرازداشت: شيعه می تواند به اين پرسش پاسخ دهد که امام زمان همان فرزند امام حسن عسکری(ع) است، اما اهل تسنن اين جواب را چگونه می‌خواهند بدهند؟ آيا امام زمان وارد در روايت را قذافی يا صدام يا علی عبدالله صالح می‌دانند؟!

اين مرجع تقليد نمونه دوم را درباره روايات زيادی که پيامبر اکرم(ص) در بيان ۱۲ امير و خليفه بعد از خودشان بيان فرموده‌اند، عنوان نموده و خاطر نشان کرد: اين روايت، اتصال زمانی اين ۱۲ تن را می رساند در حالی که اهل تسنن به ولادت اين اميران در آخرالزمان قائل هستند.

آيت الله مکارم شيرازی به نمونه ديگری در منطقی بودن پاسخ های شيعه اشاره و با بيان اين که آنان که بر حضرت علی(ع) خروج کرده اند، بر حق بوده يا باطل بوده‌اند، اظهارکرد: آنان معتقدند که همه آنان که حضور داشته، مجتهد بوده اند که پاسخ می دهيم که اگر اين طور باشد که با مجتهد بودن مسأله درست شود، همه کارهای خلاف را می توان درست کرد.

وی همچنين با اشاره به اين که در مسجدالحرام با يکی از علمای تسنن اين مسأله را مطرح نمودم که اگر در صفين بودی در صف معاويه حضور می يافتی يا در صف حضرت علی(ع) و او پاسخ داد که در صف علی(ع)، ابرازداشت: او در پاسخ به اين که اگر علی (ع) دستور به کشتن معاويه را می داد چه می کردی؟ گفت می کشتمش اما در عين حال حرفی نازکتر از گل به او نمی زدم و توهين نمی کردم.

اين مرجع تقليد با تأکيد بر اين که شيعه منطقی سخن می‌گويد، اضافه کرد: ما می‌گوييم که يکی از اين دو حرف، باطل است و نمی توان هر دو را جمع نمود.

وی تأکيد کرد: البته اجازه اهانت و توهين نداريم و به مقدسات همه احترام می‌گذاريم، اما حرف حق و منطقی خود را بيان می کنيم.

اين مرجع تقليد در خاتمه سخنان خود ابرازاميدواری کرد: طلاب علوم دينی به عنوان سربازان امام زمان(عج) و در رکاب ايشان، دنيا را به عدالت دعوت کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016