دوشنبه 3 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وردی‌‌نژاد، دبير کل حزب اسلامی رفاه: احمدی‌‌نژاد مظلوم و مردمی است، مشايی در اين دو سال مورد ظلم‌های بسياری قرار گرفته است، ايلنا

- اگر مشايی انحراف داشت، به طور حتم دستگاه قضايی او را به دادگاه می‌کشاند
- شايد صلاح نمی بينند رفت و آمدهای رحيمی به دادگاه رسانه‌‌ای شود
- مشايی اين روزهابه اين دليل که شرايط فرهنگی شرايط قابل دفاعی است،دغدغه‌ای ندارد


ايلنا:حسن‌‌ الله‌‌ وردی‌‌نژاد دبير کل حزب اسلامی رفاه ايران معتقد است اگر اسفنديار رحيم مشايی انحرافی يا خلافی داشت، به طور حتم دستگاه قضايی او را به دادگاه می‌کشاند و در صورت لزوم حکم هم صادر می‌کرد همچنان که پرونده رحيمی که معاون اول رييس‌جمهوری هم هست، در حال رسيدگی است و شايد صلاح نمی‌بينند که به خاطر جايگاهش خبر مواخذه شدنش و رفت و آمدهايش به دادگاه رسانه‌ای شود.وی درباره آنچه فکر مشايی را اين روزها به خود مشغول کرده عنوان می کند که او هميشه به فکر اين است که کشور و مردم به لحاظ فرهنگی عالی‌ترين درجات را تجربه کنند و به دليلی که شرايط فرهنگی، شرايطی قابل دفاع است مشايی اين روزها دغدغه‌ای ندارد که بتوان گفت آرامشش را به هم زده است.

متن کامل گفتگوی خبرنگار ايلنا با حسن‌‌ الله‌‌ وردی‌‌نژاد دبير کل حزب اسلامی رفاه ايران به اين شرح است:

*"نزديکان احمدی‌‌نژاد" اين عنوان از کجا می‌‌آيد؟
به هر حال کسانی هستند که سعی در تخريب برخی از همراهان آقای احمدی‌‌نژاد دارند و اين روزها از هر فرصتی استفاده می‌‌کنند تا بتوانند به نوعی چهره‌‌های دولتی را تخريب کنند. نزديکان احمدی‌‌نژاد هم عنوانی است که انتخاب کرده‌‌اند تا هم دولتی‌‌ها و هم رييس دولت را زير سئوال ببرند. اين در حالی است که همه کسانی که به احمدی‌‌نژاد رای داده‌‌اند به نوعی نزديک به ايشان هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


*به هر حال اين هجمه‌‌ها علتی دارد.
واقعا نمی‌‌دانم چرا عده‌‌ای تحت هر شرايطی دنبال اين هستند تا دولت را خراب کنند و مردم را نسبت به دولتمردان بدبين کنند. حرف و حديث‌‌هايی که در اين چند مدت شنيده شده به قدری مضحک است که پرداختن به آنها کاری بيهوده به نظر می‌‌رسد.

*منظورتان مسايلی چون ارتباط با رمال‌‌ها و جن‌‌گيرها است؟
بايد به حال خودمان تاسف بخوريم که در کشوری که کارهای بزرگی در آن انجام شده است، چنين حرف‌‌هايی زده می‌‌شود. ای کاش اگر دنبال اهداف خاصی هم هستيم، با راه منطقی‌‌تری برنامه‌‌های خود را پيگيری کنيم. نه اينکه با توجه نشان دادن به بحث‌هايی چون رمالی و جن‌گيری نظام اسلامی را در دنيا زير سئوال ببريم. تصور اينکه خارجی‌ها چه واکنشی به اين مسايل نشان می‌دهند، اذيت کننده است.

*يعنی معتقديد که همه مسايل بی‌پايه و اساس است؟
صد در صد! مگر می‌شود مديران و مسئولان بلندپايه کشور را به رابطه داشتن با رمال‌ها متهم کرد. ای کاش به جای اين کارهايی که همه می‌دانند سخيف هستند، به فکر اين باشيم که آبادانی ايران را به حد بالايی برسانيم و مشکلات مردم را کاهش بدهيم. شما فکر کنيد اگر اين همه انرژی که در اين چند سال برای تخريب دولت به کار گرفته شده است، در راستای پيشرفت و توسعه هزينه می‌شد، الان خيلی از محدوديت‌های فعلی را از سر راه خود برداشته بوديم و مردم در شرايطی بهتر از اينی که در حال حاضر آن را تجربه می‌کنند، زندگی می‌کردند.

*برای دفاع در برابر هجمه‌های وارده چه کاری بايد انجام بگيرد؟
دفاع از حق مظلوم وظيفه‌ای است که هر مسلمانی بايد آن را در نظر بگيرد. بنده شخصا هميشه از احمدی‌نژاد دفاع می‌کنم. چون اعتقاد دارم او که مردمی‌ترين رئيس دولت ايران به شمار می‌رود، مظلوم است و بر همين اساس وظيفه خود می‌دانم که از حقش دفاع کنم. البته اگر لازم باشد و اشکالی ببينم، به طور حتم نقد خودم را هم به کارهايش مطرح می‌کنم.

*قبول داريد که نقد اصولگرايان و حتی برخی از چهره‌هايی که سابقه دولتی دارند، شبهه‌های جدی را موجب می‌شود؟
در کشور ما آزادی بيان وجود دارد و به همين دليل همه اين فرصت را در اختيار خود می‌بينند که اظهارنظرهای خود را در هر موضوعی بيان کنند. البته بايد اين مهم در نظر گرفته شود که موقعيت حساسی بر کشور حاکم است و به همين دليل بايد در زمانی که قرار است درباره يکديگر قضاوت کنيم، حواس خود را جمع کنيم تا از چارچوب منطق خارج نشويم.

*نظرتان درباره اينکه گروهی در دولت با نام گروه انحرافی خوانده می‌شوند، چيست؟
اول بايد بگويم آنهايی که به طور دائم از خطرات گروه انحرافی حرف می‌زنند و جامعه را با نگرانی بی‌موردی مواجه کرده‌اند، هنوز نمی‌دانند که نظام جمهوری اسلامی به دليل ثبات، منطق‌مداری، عدالت محوری و همچنين ساير نکته‌های مثبتی که در خود می‌بيند، از هر انحرافی مبرا است و تشکيک وارد کردن به اقتدار و صلابت نظام گناهی نابخشودنی است. آقايان بايد بدانند که نقدشان جدی گرفته می‌شود، اما وقتی با بحث‌های سخيفی چون رمالی دنبال تخريب هستند، می‌توان به اين نتيجه رسيد که آنهايی که نگران انحراف احتمالی هستند، خود کشور را با بحران و اختلاف‌های داخلی روبه‌رو می‌کند. سئوال مشخص اين است که اگر واقعا شخصی به نام اسفنديار رحيم مشايی انحرافی يا خلافی داشت، به طور حتم دستگاه قضايی او را به دادگاه می‌کشاند و در صورت لزوم حکم هم صادر می‌کرد. پس می‌توان اينطور نتيجه‌گيری کرد که تخريب‌کنندگان مشايی درباره سلامت قوه قضاييه ايجاد شبهه می‌کنند. اين در حالی است که بنده اطلاع دارم که پرونده رحيمی که معاون اول رييس‌جمهوری هم هست، در حال رسيدگی است و شايد صلاح نمی‌بينند که به خاطر جايگاهش خبر مواخذه شدنش و رفت و آمدهايش به دادگاه رسانه‌ای شود. بايد اين را در نظر داشت که بعضی از مسايل با امنيت ملی گره می‌خورد و طبيعی است که به هر حال مصلحت‌سنجی‌هايی هم صورت بگيرد.

*چه فاکتوری در مشايی وجود دارد معتقد به حمايت از او هستيد؟
مظلوم هميشه در اسلام مورد حمايت قرار می‌گيرد. مشايی در اين دو سال مورد ظلم‌های بسياری قرار گرفته است، آن هم در شرايطی که هيچ کس سند يا مدرکی که نشان‌دهنده ايراد يا انحرافی از او باشد، در دست ندارد. خب! در اين شرايط بر خود واجب می‌دانم که از ايشان حمايت کنم.

*اينکه در اعتقاد مشايی به ولايت فقيه شبهه وجود دارد، می‌تواند دليل اصلی مخالفت‌ها با او باشد؟
اين حرف را نبايد تحت هيچ شرايطی مطرح کرد. در خاک ايران و نظام جمهوری اسلامی هر کسی که ولايت فقيه را قبول ندارد يا خدای ناکرده خود را ملزم به رعايت رهنمودهای ولی‌فقيه نمی‌بيند بی‌شک با کشور و نظام و مردم هم مخالف است و نمی‌تواند جايی و جايگاهی داشته باشد.

*بگذريم، اين روزها بيشتر چه مسايلی فکر مشايی را به خود مشغول کرده است؟
او هميشه به فکر اين است که کشور و مردم به لحاظ فرهنگی عالی‌ترين درجات را تجربه کنند و به دليلی که شرايط فرهنگی، شرايطی قابل دفاع است مشايی اين روزها دغدغه‌ای ندارد که بتوان گفت آرامشش را به هم زده است.

*آرامش با وجود اين همه انتقادات و البته بهتر است گفته شود، اتهام‌ها؟
تحرکات سخيف و بی‌ارزش نه تنها در اراده مشايی برای خدمت نمی‌کاهد، بلکه انگيزه و انرژی او را هم بيشتر می‌کند. به همين دليل تاکيد می‌کنم که مشايی اين روزها در آرامش کامل است.

*مشايی چقدر به حضور در انتخابات يازدهم رياست جمهوری فکر می‌کند؟
واقعا نمی‌دانم که تمايلی برای حضور دارد يا نه، البته اين را می‌دانم که شرکت کردن مشايی يا هر کس ديگری در انتخابات نه تنها بد نيست، بلکه بايد اين تصميم را تلاشی برای خدمت‌گذاری در راستای پيشرفت دانست.

*حرف آخر؟
اگر مشايی واقعا خطايی مرتکب شده است، پس چرا مجاراتش نمی‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016