جمعه 7 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباح يزدي: سياست‌هاي دوران اصلاحات محتواي اسلامي نداشت، ایسنا

سياست هاي دوران اصلاحات که بر فرهنگ سايه انداخته بود، اگرچه اسم اسلامي داشت، اما محتواي اسلامي نداشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه قم آيت الله محمدتقي مصباح يزدي در ديدار رئيس مرکز آموزش مديريت دولتي کشور گفت: وقتي نظامي جديد در کشوري روي کار بيايد، پياده کردن اهداف و برنامه هاي آن نظام به دست مديران است و هيچگاه يکنفر حتي اگر پيامبر و امام باشد نمي تواند به تنهايي جامعه‌اي را اداره کند.

وي افزود: پيامبر با اين‌که نظام اداري ساده‌اي داشت، اما افرادي را مامور اداره امور جامعه کرد و روند مديريت اسلامي که به صورت ساده اي آغاز شد، در دوران خلفا تکميل و در دوره امام علي(ع) به اوج رسيد.

مصباح يزدي با بيان اين‌که در دولت‌هاي سکولار افراد مشابهي سر کار مي آيند که اهدافشان واحد و آن پرکردن جيب خود از راه هاي مختلف است، بيان داشت: در آمريکا جمهوري خواهان رفتند و دموکرات‌ها روي کار آمدند و اتفاقا اوباما با شعار اين که مي خواهد رابطه خود را با کشورهاي اسلامي ارتقاء ببخشد، روي کار آمد؛ اما بر عکس عمل کرد.

رئيس موسسه امام خميني با بيان اين‌که در اين کشورها دعوا بر سر لحاف ملاست، اظهارداشت: آيا هدف انقلاب اين بود که شاه را کنار بزند و عده‌اي ديگر براي استفاده از بيت المال روي کار بيايند و چيزي شبيه آمريکا باشد.

وي تاکيد کرد: محور همه سخنان امام، اسلام و اصالت با برقراري احکام اسلامي و نظام اسلامي بوده است و انقلاب با هدف تغيير ارزش‌ها وتقويت باورهاي ديني مردم پديد آمد.

مصباح يزدي با بيان اين‌که در اوايل انقلاب و جنگ مجالي براي پرداختن به بحث مديريت اسلامي به صورت دقيق و علمي پيش نيامد خاطرنشان کرد: اگر برنامه ريزي درازمدتي در اين زمينه داشته باشيم کساني که انگيزه اجراي آن را داشته باشند کم هستند و مدت چهار سال رياست جمهوري هم کم است.

وي تاکيد کرد: انگيزه کارهاي درازمدت در مسئولان ضعيف است و برنامه ها تابع اشخاص است و به شوخي يا جدي مي گويند وقتي مديري عوض مي شود تا آبدارچي اداره را هم عوض مي کند.

وي ادامه داد: بعد از جنگ افرادي به تصور اين‌که تغيير فرهنگ يعني اضافه کردن چند آيه و حديث به کتب ترجمه شده غربي اقداماتي انجام دادند، اما سطحي بود و تاثيري نداشت.

وي تاکيدکرد: تغيير فرهنگ اين نيست که کتاب ترجمه شده آمريکايي را چند آيه قرآن به اول آن و چند حديث به آخر آن اضافه کنند.

مصباح يزدي با اشاره به فعاليت تحقيقي خود در اين زمينه گفت: در دوران اصلاحات ما به همراه عده اي از بهترين استادان مديريتي کشور اقداماتي را انجام داديم، اما دلايلي از جمله سايه افکندن مسايل سياسي بر مسايل فرهنگي که عمدتا هم از فرهنگ اسلامي بيگانه بود، سبب شد کار به جايي نرسد، زيرا سياست ها گو اينکه اسم اسلامي داشت اما محتواي اسلامي نداشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني تاکيدکرد: مديريت اسلامي يکي از اصيل ترين کارها است که اگر بخواهيم نظام با مديريت اسلامي اداره شود بايد مديراني آگاه به مباني مديريت اسلامي و معتقد به آن داشته باشيم.

وي تاکيدکرد: ما در اسلامي کردن دانشگاه ها و کارهاي ريشه اي در خصوص مديريت اسلامي موفق نبوده ايم و هنوز هم نيستيم.

وي گفت: تدوين طرح ميان مدت تربيت مديران صالح اسلامي ضرورت امروز کشور است و اگر کسي دلسوزي دارد بايد در اين زمينه فعاليت کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016