دوشنبه 10 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تعطيلات عيد فطر افزايش می‌يابد، مهر

معاون حقوقی رئيس جمهور گفت: اعضای هيئت دولت در جلسه بعد از ظهر يکشنبه با افزايش تعطيلی عيد فطر موافقت کردند و قرار شد لايحه آن به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پايگاه اطلاع رسانی رياست جمهوری فاطمه بداغی تصريح کرد: کميسيون لوايح دولت اين لايحه را در ۱۶ جلسه کارشناسی با حضور نمايندگان دستگاههای اجرايی دخيل در حوزه کودکان و نوجوانان، قوه قضائيه و همچنين معاونت حقوقی رياست جمهوری،مورد بررسی قرار داد که به تصويب هيئت وزيران رسيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی از ارسال اين لايحه تا پايان هفته به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: اين لايحه دارای ۴۹ ماده و ۴۴ فصل می باشد که در فصل اول آن به وضعيت های مخاطره آميز برای طفل اشاره شده که فقدان سرپرستی، فرار از خانه، زندانی والدين، خشونت مستمر، عدم ثبت ولادت، سوءرفتار بهره کشی، فعاليت مجرمانه بوسيله کودک مواردی از آن است.

بداغی به تشکيلات حمايتی از کودک در اين لايحه اشاره کرد و خاطر نشان کرد: دفتری با عنوان حمايت قضايی از کودکان و نوجوانان تحت نظر دادستان پيش بينی شده است که وظيفه پيش گيری، مشاوره ، معرفی به مراکز حمايتی و نظارت بر اجرای حکم را برعهده دارد.

معاون حقوقی رئيس جمهور در ادامه اظهار داشت: دستگاههايی مانند سازمان بهزيستی، سازمان اقدامات تامين تربيتی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کار و همچنين نيروی انتظامی وظايف مهمی را برعهده دارند که در اين لايحه به آن پرداخته شده است.

وی در اين خصوص افزود: شناسايی کودکان در معرض خطر، توانمند سازی، برقراری امنيت و معرفی به مراجع قضايی يا حمايتی برای برداشتن خطر از کودک از جمله وظايف دستگاهها و مراکز مذکور می باشد.

کودکان می توانند شکايت کنند

بداغی خاطر نشان کرد: در اين لايحه پيش بينی شده تا کودکان هم بتوانند اعلام شکايت کنند که اين مورد تا کنون در کشورمان سابقه نداشته است.

معاون رئيس جمهور گفت: در اين لايحه فصلی به جرائم و مجازات ها و فصل ديگری به جرم انگاری های جديد اختصاص پيدا کرده و برای آن مجازات تعيين شده است.

وی به برخی جرائم جديد اشاره کرد و گفت: ترغيب يا آموزش روشهای خود کشی، آموزش مضامين مستهجن، افشای مشخصات طفل بزه ديده يا در معرض خطر و ترغيب کودکان به ترک تحصيل يا فرار جرم محسوب شده و برای آن مجازات نيز تعيين شده است.

بداغی از تشديد مجازاتهای جرائم موجود خبر داد و افزود: به عنوان مثال خريد و فروش و قاچاق اعضای کودک و مجروح کردن آن علاوه بر ديه، مجازات حبس برای آن پيش بينی شده است و اگر کودک بزه ديده با کسی که مرتکب جرم شده اوليای قانونی وی باشند مجازات مرتکب تشديد می شود.

وی خاطر نشان کرد : برای سرعت بخشيدن به رسيدگی پرونده ها، شعبه های خاصی در دادگاههای خانواده و کيفری اختصاص يافته می شود تا در کمترين زمان ممکن و خارج از نوبت به اين امور رسيدگی نمايند.

معاون حقوقی رئيس جمهور در خصوص حفاظت از طفل گفت: در اين لايحه نيز به اين موضوع اشاره شده و والدينی که مرتکب جرم و کودک آزاری می شوند از حق سرپرستی و يا ملاقات با کودک خود محروم خواهند شد در عين حال هم تاکيد شده تا بدون دلايل کافی کودک از محيط خانواده جدا نشود.

وی يادآور شد: در اين لايحه پيش بينی شده کودکانی که بزه کار هستند ولی بزه ديده محسوب می شوند بتوانند مورد حمايت های قانونی قرار گيرند.

تعطيلات عيد فطر افزايش می يابد

بداغی در پايان تصريح کرد : دولت در جلسه ديروز خود با افزايش تعطيلی عيد فطر موافقت کرد و قرار شد لايحه آن به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016