شنبه 15 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباح يزدی: نامزدهای انتخاباتی مجال تملق به ديگران ندهند، ايسنا

رئيس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) بر ضرورت پرهيز از شادی در مقابل تعريف و تمجيدهای ديگران بالاخص در دوران انتخابات تاکيد کرد و گفت: دستور اسلام اين است که مجال تعريف به ديگران ندهيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه قم، آيت الله محمد تقی مصباح يزدی در جلسه تفسير شب‌های ماه رمضان که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، به تشريح عکس العمل انسان‌ها در مقابل نکوهش و ستودن پرداخت و گفت: انسان ذاتاً‌ به خوشنام بودن در اجتماع علاقمند است و از عيب جويی و استهزا ناراحت می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين که هيچ انسانی مايل به ريختن آبروی خود نيست و از طرفی در روايات به پرهيز از خودنمايی و رياکاری تاکيد شده است،‌افزود: دستور اسلام اين است که مجال تعريف به ديگران ندهيم و به بندگان نيز اجازه آشکار سازی اسرار ديگران و حتی فاش کردن گناه خود در مقابل ديگری را نداده است.

رييس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) ارتباط صحيح با ديگران را مايه قوام زندگی اجتماعی خواند و تصريح کرد:هيچ کس بدون برقراری ارتباط با ساير افراد قادر به تامين نيازهای مادی و معنوی خود نيست.

وی ستار العيوب بودن خداوند را از نعمت های بزرگ الهی دانست و تاکيد کرد: بايد به وسيله دعا شکرگزار اين نعمت بزرگ بود و اين در حالی ست که متاسفانه برخی فرقه‌ها در اين زمينه به خطا رفته و برای رسيدن به تکامل و سرکوب هوای نفس خود، گناهان خويش را افشا کرده و سعی می‌کنند علاوه بر اين کار سبب سوءظن ديگران نسبت به خود نيز بشوند.

عضو خبرگان رهبری ابراز داشت: ‌شاد شدن در مقابل تعريف و تمجيد ديگران از صفات منافقان است که متاسفانه در مواقع انتخابات نمايان تر می‌شود.

وی ادامه داد:هرچند شاد بودن به واسطه پوشيده بودن عيوب توسط خداوند در مقابل ديگران کاری پسنديده محسوب می‌شود، اما اگر اين مطلب در باور انسان اصالت وجودی پيدا کند امری نکوهيده است.

مصباح يزدی نظام‌های اخلاقی بشری را مورد توجه قرار داد و گفت: دراين نظام ها عقل ملاک ارزيابی است و نوع تعريف ديگران برای افراد اهميت دارد؛ در برخی مکاتب مادی گراتر نيز تنوع سلايق مردم اعمال را قرار دادی و نهايتاً ‌منجر به فنای مبانی اخلاق می سازد؛ چرا که ملاک نظر اکثريت است و اين حقيقی نيست.

وی پيمودن اين مسير را بسيار خطرناک خواند و افزود: در مکتب الهی تمامی کمالات متعلق به خداوند است و ملاک خوبی نيز در بندگی خداست؛‌در اين نظام فطرت خداجوی بنده سبب علاقه به افراد مومن و يک فضيلت است.

رييس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) ادامه داد:تملق گويی ديگران شامل تعريف‌های بيهوده و بی تناسب با فرد، نسبت دادن فرد به يک نژاد،شهر يا اجدادش و يا حتی تعريف از وجود برخی نعمت‌های خدادادی چون استعداد از جمله مصاديق چاپلوسی و تملق است که شايد نه تنها ملاک برتری نيست که ممکن است موجب بدبختی افراد نيز بشود.

وی افزود: بعضی از افراد به واسطه صفات نيکوی اخلاقی که خداوند به آنها ارزانی داشته کارهای خير زيادی انجام می‌دهند که در اين موارد وسوسه‌های شيطان موجب می‌شود انسان در مقابل تملق گويی ديگران به آسانی تسليم شده و خوشحال شود.

مصباح يزدی در پايان راهکار مقابله با شادی ناشی از اين نوع تعريف ها را تشريح کرد و گفت:پی بردن به گذرا بودن توان انجام کار نيک، عاقبت انديشی و ... می تواند در اين زمينه موثر باشد تا اين تعريف ها افراد را به سمت رياکاری سوق ندهد و زمينه سقوط وی را فراهم نکند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016