دوشنبه 17 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام محمد خاتمی به مناسبت روز خبرنگار، کلمه

سيد محمد خاتمی رئيس جمهور سابق کشورمان در پيامی با تبريک روز خبرنگار اظهار اميدواری کرد که در هيچ کجای عالم هيچ انسانی به جرم باور و انديشه و بيان آزاد در هيچ بند پيدا و پنهانی گرفتار نباشد .

در بخشی از اين پيام که توسط سايت سيد محمد خاتمی منتشر شده آمده است: در جهان امروز حتی امکان محدود کردن انديشه و جلوگيری از انتقال داده ها و اطلاعات برای هيچ قدرتی وجود ندارد و سانسورها و محدوديت های که احياناً اعمال می شود فقط دلسوزانی را که نه آشوبگر اند و نه در عين حال ناروايی را بر می تابند در تنگنا قرار می دهد.

متن کامل اين پيام به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به نام خدا

اگر روزی مطبوعات رکن چهارم مشروطيت دانسته شد و آزادی نشر روزنامه و مجله و کتاب، نماد آزادی انديشه و بيان به حساب آمد و اين آزادی عامل مهم مهار قدرت و حتی نيرومندتر از نهادهای نظارتی رسمی برای پاسخگو کردن قدرتی بود که بايد از مردم باشد و در برابر آنان مسؤول، امروز که ارتباطات و گسترش و گستره آن به حق منشاء تحولی بنيادين در جان و جهان مردم روزگار شده است، بايد رسانه را جدی تر از ديروز گرفت و ميزان مطلوبيت و مقبوليت يک حکومت را در نگاهی که به رسانه و اصحاب آن و بالاتر به انديشه و آزادی آن دارد جستجو کرد.

هر چند که در جهان امروز حتی امکان محدود کردن انديشه و جلوگيری از انتقال داده ها و اطلاعات برای هيچ قدرتی وجود ندارد و سانسورها و محدوديت های که احياناً اعمال می شود فقط دلسوزانی را که نه آشوبگر اند و نه در عين حال ناروايی را بر می تابند در تنگنا قرار می دهد؛ ولی ارتباطات به گونه ای که در کنترل هيچ قدرت سياسی و امنيتی نيست سبب رسيدن داده ها و اطلاعات (اعم از درست يا نادرست) به نهايی ترين گوشه های زندگی افراد در همه نظام ها و کشورها می شود.

روز خبرنگار را گرامی می داريم.

خبرنگاری و اطلاع رسانی کاری است بس دشوار و به همان اندازه ارزشمند؛ به شرط اينکه خبرنگار، اطلاع رسان، تحليل گر و نويسنده خود را در گرو هيچ امری جز حقيقتی که به آن ايمان دارد و انسانهايی که او رسالت آگاه کردن و بالابردن بينش و منش آنان را به عهده گرفته است – بخصوص تذکر آنان به حقوق اساسی که دارند و بايد از آن پاسداری کنند- نبيند و بايد آفرين گفت به اصحاب رسانه و خبرنگاران مؤمن، متعهد و دليری که بر سر پيمانی که با اين حقيقت دارند هزينه های فراوانی پرداخته اند.

به اميد روزی که در هيچ کجای عالم هيچ انسانی به جرم باور و انديشه و بيان آزاد در هيچ بند پيدا و پنهانی گرفتار نباشد و در پناه آزادی مطلوب، همگان احساس امنيت و برخورداری کنند

سيد محمد خاتمی
هفدهم مردادماه ۱۳۹۰
روز خبرنگار


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016