سه شنبه 18 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران باز هم نيروگاه اتمی می‌سازد، خانه ملت

عضو کميته بررسی وضعيت نيروگاه اتمی بوشهر از ارسال گزارش اين کميته به هيئت رئيسه مجلس خبر داد و با انتقاد از تأخير روس‌ها در راه‌اندازی اين نيروگاه، آخرين قرار داد مکتوب با روس‌ها برای تحويل و بهره‌برداری از نيروگاه بوشهر را مربوط به دی‌ماه ۸۹ خواند و گفت: ايران برای ساخت نيروگاه‌های اتمی جديد، برنامه‌ريزی دارد.


"حسين اميری خامکانی" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت (www.icana.ir) از نهايی شدن بررسی وضعيت نيروگاه اتمی بوشهر از سوی کميته بررسی وضعيت اين نيروگاه خبر داد و گفت: اين کميته با برگزاری چند نشست در تهران و بازديد از نيروگاه اتمی در بوشهر گزارشی را آماده کرد که اين گزارش پس از ارائه به کميسيون انرژی به هيئت رئيسه مجلس ارسال شده است.

نماينده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی، تصريح کرد: کميته بررسی وضعيت نيروگاه اتمی بوشهر در گزارش خود به جمع‌بندی در زمان نهايی راه‌اندازی نيروگاه اتمی بوشهر نرسيد، اما اين کميته معتقد است که وعده داده شده از سوی مسئولان اين نيروگاه مبنی بر راه‌اندازی آن تا پايان مرداد، دور از دسترس است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از پيمان‌شکنی آلمان‌ها تا بدقولی روس‌ها

عضو کميته بررسی وضعيت نيروگاه اتمی بوشهر در تشريح علت‌های تأخير بهره‌برداری از نيروگاه اتمی بوشهر، گفت: اگر از شرايط خاص ايران در زمان جنگ تحميلی بگذريم، بخشی از اين تأخير به طرف‌‌هايی برمی‌گردد که ايران برای ساخت نيروگاه اتمی با آنها قرار داد بسته بود.

وی همچنين افزود: پيمان‌شکنی آلمان‌ها بعد از پيروزی انقلاب اسلامی، انتقال قرارداد از آلمان‌ها به روس‌ها و تغيير تکنولوژی آلمانی به روسی بخشی از علت طولانی شدن فرآيند راه‌اندازی نيروگاه اتمی بوشهر است، اما بايد توجه داشت که اين همه داستان نيست و عوامل ديگری هم در طولانی شدن اين فرآيند مؤثر هستند.


روس‌ها چندين نوبت بدقولی کرده‌اند

رئيس کميته برق کميسيون انرژی مجلس شورای اسلامی با بيان اين که روس‌ها در قرارداد‌های مربوط به نيروگاه اتمی بوشهر چندين نوبت بدقولی کرده‌اند، افزود: اين بدقولی‌ها موجب شده است که تا امروز چند بار مفاد قرارداد ايران و روسيه برای ساخت و راه‌اندازی نيروگاه بوشهر اصلاح شود.

عضو کميسيون انرژی مجلس همچنين افزود: آخرين قرارداد مکتوب ايران و طرف روسی برای تحويل نيروگاه بوشهر مربوط به دی‌ماه سال گذشته است و اين که روس‌ها تا امروز اين نيروگاه را تحويل نداده‌اند، تخلف از قرارداد با ايران به شمار می‌رود.


خروج سوخت و بارگذاری مجدد

اميری‌خامکانی، بروز برخی مشکلات در قلب رآکتور اتمی نيروگاه بوشهر را يکی از علت‌های راه‌اندازی نشدن اين نيروگاه در بهمن ماه سال گذشته خواند و گفت: حادثه‌ای که در دی‌ماه اتفاق افتاد و در آن يکی از پروانه‌های اصلی نيروگاه آسيب ديد موجب شد که کارشناسان ايرانی و روسی بعد از مدت‌ها بحث و بررسی، سرانجام تصميم گرفتند سوخت را از رآکتور نيروگاه خارج کنند که اين موضوع خودبه‌خود موجب تأخير در تحويل نيروگاه بوشهر شد.

وی همچنين افزود: بر اساس مشاهده اعضای کميته بررسی وضعيت نيروگاه بوشهر و گزارشی که مسئولان اين نيروگاه در اختيار ما قرار دادند، برنامه زمان‌بندی نيروگاه برای رسيدن به توليد ۴۰۰ مگاوات برق به خوبی پيش می‌رود و اين بار روس‌ها در انجام وظايف خود بدقولی نکرده‌اند.


ايران باز هم نيروگاه اتمی می‌سازد

عضو کميسيون انرژی مجلس هشتم که سابقه سه دوره نمايندگی مجلس را در کارنامه خود دارد، از اشتياق ايران برای ساخت نيروگاه‌های اتمی جديد خبر داد و گفت: هر چند هزينه راه‌اندازی نيروگاه اتمی در مراحل اوليه بيشتر از نيروگاه‌های فسيلی است؛ اما منافع بلند مدت اين نيروگاه‌ها ساخت آنها را مقرون به‌صرفه می‌کند و ايران نيز بر حسب منافع ملی خود برای ساخت نيروگاه‌های اتمی جديد برنامه‌ريزی کرده است.

خامکانی تأکيد کرد: معيار قرار دادن نيروگاه اتمی بوشهر برای اقتصادی بودن يا اقتصادی نبودن راه‌اندازی نيروگاه اتمی، درست نيست، زيرا اين نيروگاه در شرايطی خاص و پيچيده قرار داشت و همين موضوع موجب شد تا هزينه ساخت آن چندين برابر ساخت يک نيروگاه اتمی معمولی باشد.


معلوم نيست باز هم با روس‌ها برای ساخت نيروگاه همکاری کنيم

رئيس کميته برق نيروگاه اتمی بوشهر با تأکيد بر برنامه‌ريزی ايران برای ساخت نيروگاه‌های اتمی جديد، تصريح کرد: برای ساخت نيروگاه جديد برنامه داريم، اما اين به معنای حضور دوباره روس‌ها در پروژه‌های آينده ايران برای ساخت نيروگاه اتمی نيست.

اميری خامکانی همچنين افزود: آلمان‌ها قرار بود دو واحد يک‌هزار مگاواتی توليد برق اتمی در ايران راه‌اندازی کنند که نيروگاه بوشهر يکی از آنها است؛ البته اين موضع درباره روس‌ها صادق نيست و ما با روس‌ها قراردادی برای ساخت يک نيروگاه اتمی ديگر نداريم.


تاريخ نيروگاه اتمی بوشهر؛ سند دشمنی غرب با ايران

نيروگاه اتمی بوشهر، نخستين نيروگاه هسته‌ای ايران است؛ در سال ۱۳۵۵ و دو سال بعد از تأسيس سازمان انرژی اتمی ايران، اين سازمان با بخش تکنولوژی و تحقيقات سازمان انرژی اتمی آلمان غربی موافقت‌نامه‌ای برای همکاری‌های بلندمدت امضا کرد.

به دنبال آن شرکت کرافت ورک يونيون، يکی از شرکت‌های وابسته به زيمنس آلمان ساخت دو واحد نيروگاه اتمی هر يک به توان اسمی ۱۲۹۳ مگاوات و توان خالص ۱۱۹۶ مگاوات را در بوشهر برعهده گرفت، اما در سال ۱۳۵۷ در شرايطی که حدود ۷۵ درصد از واحد اول و ۶۰ درصد واحد دوم نيروگاه ساخته شده بود با پيروزی انقلاب اسلامی در ايران طرف آلمانی کار بر روی پروژه را متوقف کرد.

ايران از شرکت آلمانی در دادگاه داوری بين‌المللی شکايت کرد و بر اساس رأی ۱۳ مارس سال ۱۹۸۲ دادگاه بين‌المللی، مقرر کرد، همه قطعات و دستگاه‌های ساخته شده در نيروگاه بوشهر تا آن زمان، به اضافه نيمی از سوخت هسته‌ای به مالکيت ايران در آيد و پيمانکار موظف شد که اين قطعات را به‌صورت تحويل در بندر بوشهر، به ايران تحويل دهد.


پايان جنگ تحميلی، آغاز جنگ در جبهه تحريم

در دهه ۶۰ بار ديگر کار در نيروگاه بوشهر از سر گرفته شد، اما هم‌زمان با حضور کارشناسان آلمانی در نيروگاه، حمله موشکی عراق به بخشی از ساختمان نيروگاه بوشهر، آلمان را از ادامه پروژه منصرف کرد.

با پايان جنگ تحميلی و سپری شدن دوران سازندگی، دسترسی به انرژی اتمی بار ديگر در دستور کار مسئولان انقلابی ايران قرار گرفت؛ آنان تصميم داشتند با وجود تمام تهديد‌ها و تحريم‌های غرب عليه ايران به انرژی اتمی دست پيدا کنند.

در اوايل سال ۱۳۶۸ موافقتنامه همکاری هسته‌ای ميان ايرن و روسيه تدوين شد و متعاقب آن در سال ۱۳۷۱ موافقت‌نامه کاملی از همکاری‌های هسته‌ای ايران و روسيه امضا شد.

اين بود که روس‌ها به‌عنوان تکميل کننده کار آلمان‌ها در بوشهر انتخاب شدند. با ورود روس‌ها به پروژه نيروگاه اتمی بوشهر و شدت گرفتن دشمنی غرب عليه ايران، هشت سال رياست‌جمهوری سيد محمد خاتمی به صحنه واقعی تضاد ايران، غرب و روسيه درباره نيروگاه اتمی بوشهر تبديل شد، تا آنجا که بخش چشمگيری از ديپلماسی هشت ساله اصلاح‌طلبان صرف چانه‌زنی‌های موفق و ناموفق درباره نيروگاه اتمی بوشهر شد.

در نوامبر ۱۹۹۴ ميلادی قرارداد تکميل واحد اول نيروگاه بوشهر ايران و روسيه به امضا رسيد. به موجب اين قرارداد مقرر شد ساخت نيروگاه تا پايان سال ۲۰۰۰ ميلادی به پايان برسد؛ اين قرار داد در ژانويه ۱۹۹۶ ميان سازمان انرژی اتمی ايران و شرکت اتم استوری اکسپورت روسيه اعتبار اجرايی پيدا کرد؛ طرف روس متعهد شد تا سال ۲۰۰۰ ساخت نيروگاه را به پايان برساند.

با انتخاب محمود احمدی نژاد به‌عنوان رئيس‌جمهوری ايران، دستيابی به انرژی صلح‌آميز هسته‌ای با قوت و اهتمام بيشتری پيگيری شد و به همين نسبت دشمنی غرب با ايران و سنگ‌اندازی در مسير دستيابی به انرژی اتمی نيز بيشتر شد.


آخرين وعده روس‌ها بر سفره اتمی ايران

آخرين وعده روس‌ها برای راه‌اندازی نيروگاه اتمی بوشهر به بهمن سال ۸۹ باز می‌گرد که اين وعده هم مانند بسياری از وعده‌های آنان محقق نشد و سرانجام پس از گذشت چندين ماه رئيس سازمان انرژی اتمی ايران قول داد که تا پايان ماه رمضان امسال برق توليدی نيروگاه اتمی بوشهر وارد مدار شود، وعده‌ای که تحقق آن هم در هاله‌ای از اما و اگرها پنهان است.


مشخصات فنی نيروگاه بوشهر

ژنراتور نيروگاه اتمی بوشهر از نوع سنکرون سه فازی است؛ سيستم خنک‌کنندگی در استاتور آب و در روتور و هسته استاتور آن نيز هيدروژن است؛ قدرت خروجی آن يک‌هزار مگاوات و دو قطب دارد؛ ولتاژ خروجی استاتور آن نيز ۲۷ کيلو ولت است.

نيروگاه اتمی بوشهر دو پست ۲۳۰ کيلوولت و ۴۰۰ کيلوولت دارد؛ پست ۴۰۰ کيلوولت از طريق دو خط به پست چغادک و شبکه سراسری متصل می‌شود و اتصال پست ۲۳۰ کيلوولت به شبکه سراسری به وسيله دو خط و از طريق پست بوشهر انجام می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016