چهارشنبه 22 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آژانس اتمی پیشنهاد تازه ایران را رد کرد، بی بی سی

در پی دیدار وزیر امور خارجه ایران و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، این سازمان با صدور بیانیه ای اعلام کرده است که دولت ایران همچنان به تعهدات هسته ای بین المللی اش عمل نمی کند.

این در حالیست که علی‌ اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، می گوید کشورش به تعهدات خود در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) و اساسنامه آژانس پایبند است.

آقای صالحی گفتگوی روز سه شنبه خود با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، را "بسیار ثمربخش" و "مثبت" توصیف کرده و در عین حال گفته است که طرفین باید "مکانیزم جدیدی" را برای حل و فصل موضوع های مورد مناقشه تدوین کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما بر اساس بیانیه آژانس اتمی، مدیرکل این نهاد به آقای صالحی گفته است همانطور که در گزارش ماه فوریه خود نیز اعلام کرده بود همچنان بر این باور است که ایران به تعهدات اتمی بین المللی اش عمل نمی کند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین بر در پیش گرفتن یک "روش خلاقانه‌" برای تعامل با آژانس اتمی تاکید کرده و گفته است که این سازمان ابتدا باید اعلام کند ایران به تمام سوال های مربوط به برنامه هسته‌ ای خود پاسخ داده است.

آژانس می گوید آقای صالحی خواهان "تکمیل" اعلام شدن یک "برنامه عملی" شده است که ایران و این سازمان در ماه ژوئن سال ۲۰۰۷ برای دریافت پاسخ از ایران درباره ابهاماتی که درباره برنامه اتمی اش مطرح شده درباره آن توافق کرده بودند.

بر اساس بیانیه آژانس، آقای آمانو به وزیر امور خارجه ایران گفته است سازمان تحت هدایت وی در موقعیتی قرار ندارد که این "برنامه عملی" را تکمیل شده اعلام کند.

با این وجود، طرفین توافق کرده اند که به گفتگوهای خود ادامه دهند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها اعلام کرده است که به علت عدم همکاری کامل ایران در مورد "ابهاماتی" که درباره فعالیت های اتمی ایران وجود دارد نمی تواند غیرنظامی بودن برنامه هسته ای ایران را تایید کند.

مدیرکل آژانس در اوایل ماه ژوئن گفته بود اطلاعات بیشتری به دست آورده است که نشانگر وجود ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران است.

ایران با رد این اتهامات بر صلح آمیز بودن تمام جوانب برنامه اتمی خود تاکید دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016