سه شنبه 18 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گسترش ناآرامی‌ها در بريتانيا، دويچه وله

شامگاه گذشته، آشوب و ناآرامی سرتاسر لندن را در برگرفت و تا نخستين ساعت‌های بامداد امروز ادامه يافت. ناآرامی به شهرهای ديگر بريتانيا نيز سرايت کرده و مسئولان مشغول بررسی راه‌های مهار بحران هستند.

پايتخت بريتانيا سومين شب پرآشوب خود را پشت سرگذاشت. آثار آتش‌سوزی، تخريب و غارت در اغلب محله‌های لندن قابل مشاهده است. شاهدان عينی برخی از خيابان‌ها را به شهرهای جنگ‌زده تشبيه می‌کنند. حرکت‌هايی که از يک تظاهرات مسالمت‌آميز و آرام در اعتراض به کشته شدن يک جوان سياهپوست توسط پليس آغاز شد به شورشی تبديل شده که کنترل آن به سادگی ممکن نيست.

تخريب، آتش‌سوزی، غارت
شامگاه دوشنبه (۱۷ مرداد، ۸ اوت) تقريبا تمام محله‌های اصلی لندن دستخوش التهاب و ناآرامی بود. در حالی که در جنوب شهر ساختمان‌هايی در آتش می‌سوختند در شرق لندن چندين مغازه غارت می‌شد و در مناطق ديگر گروهی از جوانان سطل‌های زباله و خودروهای پليس و اتوبوس‌ها را به آتش می‌کشيدند.

پليس ضد شورش بريتانيا در مراکز حساس و کانون‌های شورش مستقر شده‌اند. بنابر گزارش‌ها در محله‌ی کريدون چند مجموعه‌ی مسکونی به آتش کشيده شده و يک فروشگاه لوازم خانگی غارت شده است. ساکنان اين مجموعه‌ها مجبور به تخليه‌ی خانه‌های خود شده‌اند. روزنامه گاردين از قول يک مامور پليس می‌نويسد، قادر به کنترل اوضاع نيستيم. به گزارش فرستنده تلويزيونی "اسکای" دست‌کم يک نفر در جريان ناآرامی‌ها در اين محله بر اثر شليلک گلوله زخمی شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سرايت ناآرامی به چند شهر ديگر
در سومين روز از درگيری‌های خشونت‌آميز در لندن دامنه‌ی آشوب به شهرهای ديگر از جمله بريستول، بيرمنگام و ليورپول نيز کشيده شده است. شاهدان عينی می‌گويند در ليورپول گروهی از جوانان با بستن يکی از خيابان‌ها خودروها را وادار به توقف می‌کردند و پس از پياده کردن سرنشينان، آنها را به آتش می‌کشيدند.

از بيرمنگام نيز خبر می‌رسد که چند فروشگاه جواهرات و لوازم الکترونيکی تخريب و غارت شده است. در بريستول ميان يک گروه ۱۵۰ نفری از جوانان که قصد آشوب داشته‌اند با پليس درگيری‌های شديدی رخ داده. تيم گودوين، رئيس پليس لندن از شهروندان خواسته است تا حد ممکن از حضور در خيابان‌ها خودداری کنند و در تماس با فرزندانشان آنها را تشويق کنند به خانه بازگردند. منابع خبری بريتانيا گزارش می‌دهد تعداد زيادی نوجوان ۱۰ تا ۱۴ ساله نيز در ميان آشوبگران هستند. تيم گودوين می‌گويد شمار شهروندانی که برای تماشای اين حوادث به خيابان‌های می‌آيند خيلی زياد است.

اينترنت و تلفن همراه در خدمت ناآرامی
پليس لندن می‌گويد جوانان از طريق اينترنت و تلفن همراه گروه‌های "کوچک و پرتحرک"ی سازماندهی کرده‌اند که قادرند با سرعت از نقطه‌ای به نقطه‌ی ديگر بروند. اين مسئله کنترل ناآرامی‌ها را بسيار دشوار کرده است. اسکاتلنديارد کسانی را که از طريق شبکه‌های اجتماعی مجازی جوانان را به اعمال خشونت‌آميز دعوت می‌کنند به مجازات‌های سنگينی تهديد کرده است.

نيروهای انتظامی بريتانيا گرچه ۱۷۰۰ مامور اضافه را به خدمت گرفته، هنوز موفق نشده اوضاع را تحت کنترل خود درآورد. کريستينه جونز، سخنگوی پليس شدت خشونت جوانان را حيرت‌آور توصيف کرده است. پليس لندن از باشگاه‌های ورزشی اين شهر خواسته است با توجه به وضعيت موجود و عدم امکان تامين امنيت، مسابقات فوتبال را به تعويق بيندازند.

نشست اضطراری شورای ملی امنيت بريتانيا
نخست وزير بريتانيا، ديويد کامرون که تعطيلات تابستانی خود را در ايتاليا می‌گذراند به لندن بازگشت تا روز سه شنبه در نشست اضطراری شورای امنيت ملی به بررسی اوضاع بپردازد. معاون نخست وزير، وزير کشور و شهردار لندن نيز سفرهای تابستانی خود را نيمه‌کاره رها کردند و به بريتانيا بازگشتند.

ناآرامی‌های لندن شنبه شب (۱۵ مرداد، ۶ اوت) در محله‌ی توتنهام لندن آغاز شد. دو روز پيش از آن، مارک داگان، يک شهروند ۲۹ ساله که مظنون به همکاری با باندهای خلاف‌کار و قاچاقچيان مواد مخدر است، در درگيری مسلحانه با پليس کشته شده بود.

پليس ادعا می‌کند اين جوان سياهپوست از داخل يک تاکسی به ماموران تيراندازی کرده است. به گزارش رسانه‌های بريتانيايی بررسی‌های بعدی نشان داده، گلوله‌ای که به دستگاه بی‌سيم يکی از پليس‌ها اصابت کرده از اسلحه‌ی يکی از همکارانش شليک شده است. تشکل‌های حامی حقوق اقليت‌ها پليس لندن را به نژادپرستی متهم می‌کنند. در همين حال اعضای خانواده‌ی مارک داگان اعمال خشونت‌آميز جوانان را محکوم کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016