دوشنبه 24 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جوانفکر، سرپرست روزنامه ايران: مدافع حجاب برتر هستم، اميدوارم اغراض سياسی مانع ترويج حجاب و عفاف نشود، ايسنا

سرپرست روزنامه ايران، در واکنش به انتقادات مطرح شده نسبت به محتوای ويژنامه خاتون، گفت: بايد مراقب باشيم اقدامات فرهنگی و تلاش‌های علمی و آزادانديشانه را به خاطر مقاصد سياسی به حاشيه، انزوا و تعطيلی نکشانيم.

علی اکبر جوانفکر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان پاره‌ای توضيحات درباره ويژه نامه خاتون، در تبيين هدف از انتشار اين ويژه‌نامه، گفت: اولاً شايد بتوان گفت خاتون نخستين سند و کار تحقيقی و علمی جامع درباره فلسفه حجاب و تبيين مقوله مهم عفاف در جمهوری اسلامی است، ثانياً در اين ويژه‌نامه بيش از ۳۰ نفر از صاحبنظران حوزه علوم دينی و اسلامی به اظهار‌نظرات کارشناسانه پرداخته‌اند. پس هدف از انتشار اين ويژه‌نامه پرداختن به مقوله حجاب و عفاف به‌طور علمی و دقيق است تا بتوانيم يک فضای آزادانديشی و استدلالی ترويج عفاف و مکتوب در حوزه حجاب ايجاد کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی درباره اين‌که آيا در اين ويژه‌نامه، با پيش‌ذهنيت خاص و تعيين‌شده‌ به سراغ مصاحبه با افراد مختلف رفتيد؟ تصريح کرد: اين‌گونه نبوده است. اولاً اين مجموعه در طول مدت چند ماهه گردآوری و توليد شده است، ثانياً همان‌طور که رهبر انقلاب در جمع انديشمندان فرمودند، مباحث بايد علمی و متقن باشد و رفته رفته چارچوب قوی و جامعی در مقولات مختلف خصوصاً بحث مهم حجاب و عفاف شکل بگيرد.

وی همچنين گفت:البته آنچه برای ما غايت و هدف نهايی است، تبيين فلسفه حجاب برتر يعنی چادر است و همه تلاش‌ها در همين راستاست، اما بايد فضای انتشار و انعکاس نظرات علمی، دقيق و مستند فقهی، اجتماعی و اعتقادی در مورد حجاب و عفاف فراهم شود که در اصل اين رسالت همه مطبوعات در جمهوری اسلامی است و روزنامه ايران نيز همه ظرفيت‌های رسانه‌ای خود را در راستای ترويج اسلام و مبانی فکری انقلاب اسلامی به‌کار می‌گيرد.

سرپرست روزنامه ايران در ارزيابی موافقت‌ها و مخالفت‌ها با ويژه نامه خاتون يادآور شد : به نظر من در مباحث انديشيه‌ای و فکری بايد از کارهای سياسی و هجمه‌های تبليغی بر‌حذر بود تا اصحاب انديشه با فراغ بال و بدون دغدغه به وظايف خويش عمل کنند، اما متأسفانه برخی با مستمسک قرار دادن برخی مطالب تحريف شده که اساساً نه در ويژه‌نامه خاتون و نه در هيچ‌يک از نظرات ما وجود ندارد، به حرکتی سياسی دست زده‌اند، در حالی که بنا بر سفارشات اکيد و مکرر رهبر معظم انقلاب نبايد فضای جامعه را نا‌آرام جلوه داد.

وی ادامه داد:اکثريت مطالب خاتون که بالغ بر يکصد گفت‌و‌گو، مقاله و يادداشت و گزارش دقيق علمی و تحقيقی است، از سوی علمای محترم و انديشمندان حوزوی نگارش يافته و هرگونه موافقت و مخالفت با آن نيز بايد در فضای علمی مطرح شود تا بتوانيم از ماحصل اين تلاش‌های علمی الگوی جامع و کاملی برای حجاب و عفاف تهيه کنيم.

جوانفکر در ادامه به بيان نظر شخصی خود درباره حجاب بانوان پرداخت و گفت: اگر منظور بحث شرعی حجاب است، کاملاً مشخص است که به فرموده مرجع و رهبر ما حضرت آيت‌الله خامنه‌ای حجاب برتر چادر است و ما هم دقيقاً به همين نظر شريف معتقد هستيم و اظهار‌نظر تخصصی بايد از سوی فقها و مجتهدان و انديشمندان صورت گيرد، اما بنده به نوبه خود مدافع حجاب برتر بوده و اصولاً انتشار خاتون در دوره جديد روزنامه و همچنين پرداختن به مقوله حجاب و عفاف در گروه‌های مختلف روزنامه و ديگر نشريات مؤسسه ايران در راستای تبيين اين اصل مهم اسلامی و دفاع عالمانه و دقيق از حدود آن است.

وی افزود:در اين زمينه نبايد به بداخلاقی‌های سياسی برخی جريان‌ها و افراد توجه شود که با بی‌تقوايی نسبت‌های ناروايی را به مخالفان خود می‌دهند. همگان بايد مراقب باشيم اقدامات فرهنگی و تلاش‌های علمی و آزادانديشانه را به خاطر مقاصد سياسی به حاشيه، انزوا و تعطيلی نکشانيم و با سعه صدر و تحمل بالا فضای بحث‌های علمی در همه مقولات فرهنگی را فراهم کنيم.

سرپرست روزنامه ايران، در ارزيابی بازتاب انتشار اين قبيل مباحث و خصوصاً ويژه‌نامه خاتون نيز گفت:

بيش از يک دهه از تلاش‌ها و هدايت‌های رهبر معظم انقلاب برای ايجاد بستر مناسب برای توليد فکر و علم می‌گذرد و خصوصاً پس از روی کار آمدن دولت آقای احمدی‌نژاد اين روند رو به رشد بوده و همه آمارهای داخلی و خارجی نيز به آن اذعان دارند پس در کل بايد ما نيز در همين راستا حرکت کنيم و با مباحث حاشيه‌ای و بداخلاقی‌ها و تنگ‌نظری‌ها مانعی بر سر راه اين آزاد‌انديشی‌های جوانان و فرهيختگان ايجاد نکنيم.

وی تصريح کرد: درباره خاتون نيز اميدوارم شروع مبارکی در مباحث جامع و دقيق علمی پيرامون حجاب و عفاف باشد و با سعه صدر و توجه علمای بزرگوار زمينه پرداختن به مباحث دقيق علمی در اين موضوع فراهم شود.

جوانفکر با اظهاراميدواری نسبت به اين‌که اغراض سياسی برخی افراد و گروه‌ها مانع ترويج و تبيين مقولات مهمی چون حجاب و عفاف نشود، گفت: البته متأسفانه در اين دو روز فضاسازی‌های به دور از تقوا و اخلاق در حال شکل گرفتن بود که جای تأمل دارد. واقعاً وقتی با برخی آقايان که با اظهارنظر تند و عجولانه عليه خاتون اقدام نموده بودند، صحبت کردم همگی گفتند که حتی مطالب ويژه‌نامه را نخوانده‌اند و بدون تفکر و تأمل نظر مخالف داده‌اند.

وی تصريح کرد: با وجود اين‌که اين حجم بالا از مطالب متنوع و علمی و قوی فرصت زيادی برای تحليل می‌طلبد و نمی‌توان در عرض چند ساعت حتی عليه آن اعلام جرم کرد، متأسفانه برخی افراد که به اين ويژه‌نامه علمی و وزين هجمه نموده‌اند از تيترهای تحريف شده و تهمت‌ و آدرس‌دهی غلط سايت‌های زنجيره‌ای استفاده کرده‌اند. ماه مبارک رمضان ماه خودسازی و تقوا پيشگی است خداوند همه ما را در حفظ دين‌مان ياری کند و زشتی‌ها و بداخلاقی‌ها را از دل‌ها بزدايد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016