سه شنبه 25 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت‌الله مکارم شيرازی: عده‌ای منحرف، چادر مشکی را زشت‌ترين حجاب معرفی می‌کنند، مرکز خبر حوزه


مرکز خبر حوزه - آيت‌الله مکارم شيرازی، امروز پس از نماز ظهر و عصر در ادامه بررسی زندگی پيامبران اولوالعزم در قرآن، در شبستان امام خمينی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به برخورد مردم نسبت به دعوت اين پيامبر الهی، اظهار داشت: علاوه بر اين که مردم درمقابل دعوت حضرت نوح(ع) فرار می‌کردند، نسبت به آن حضرت مکر بزرگ داشتند و ايشان را متهم به دورغ‌گفتن کردند، اين پيامبر الهی را گمراه می‌دانستند.

معظم‌له با مطرح اين پرسش که چگونه می‌شود افراد گمراه، نادان، بی خبر، بت‌پرست و ستمگر، يک فرد پاکدامن، عالم و دلسوز را گمراه می‌دانند، گفت:‌ گاهی اوقات با توجه به خوی گرفتن به منکرات، منکر در نظر انسان‌ها معروف و معروف منکر می‌شود که به پيامبر الهی می‌گفتند: «قَالَ الْمَلأ مِنْ قَوْمِهِ إِنَّا لَنَرَاکَ فِی ضَلالٍ مُبِينٍ»(اعراف ۶۰).

آيت‌الله مکارم شيرازی با اشاره به روايتی از پيامبر اسلام(ص) که مردم را از روزی که امر به معروف ونهی از منکر رها می‌شود، رواج امر به منکر و نهی از معروف و اين که معروف در نظر مردم منکر و منکر معروف می‌شود، خبر دادند،‌ خاطرنشان کرد: امروز شاهديم چادر مشکی که بهترين حجاب است،‌ با وقار و سنگين می‌باشد و جلب توجه هم نمی‌کند، در نظر عده‌ای منحرف زشت‌ترين نوع حجاب محسوب می‌شود!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايشان خاطرنشان کرد: دليل چنين مسائلی هوای نفس است که شيطان اعمال زشت را در نظر انسان زيبا جلوه می‌کند و می‌گويد که لباس زن خوب است که در هر گوشه آن نقش و نگاری داشته باشد و همه هم حق دارند آن را ببينند!

اين مرجع تقليد بااشاره به چنين جريان‌هايی در تاريخ اسلام، بيان داشتند: در زمان معاويه به گونه‌ای شده بود که مردم حضرت علی(ع) را لعن می‌کردند و با همين کار به دنبال تقرب جستن به خداوند بودند.

ايشان ادامه داد:‌ برخورد ديگر مردم با حضرت نوح(ع) اين بود که بر او ايراد می‌گرفتند که «فَقَالَ الْمَلأ الَّذِينَ کَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ مَا نَرَاکَ إِلا بَشَرًا مِثْلَنَا...»(هود ۲۷)؛ توبشری مانند ما هستی؛ البته اين بهانه را نسبت به پيامبر اسلام(ص) نيز بيان می‌داشتند و می‌گفتند: «وَقَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ یَأْکُلُ الطَّعَامَ وَیَمْشِی فِی الأسْوَاقِ لَوْلا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مَلَکٌ فَیَکُونَ مَعَهُ نَذِيرًا»(فرقان۷).
حضرت آيت‌الله مکارم شيرازی دليل اين که پيامبران وائمه اطهار(ع) بشری مانند ما هستند را الگو قرار گرفتن آنها دانسته و گفتند:‌مگر می‌شود چيزی الگو و سرمشق باشد، ولی هم نوع نباشد؟ زمانی که پيامبران و ائمه معصوم(ع) می‌خواهند انسان را به شجاعت، زهد و تقوا دعوت کنند،‌ اگر خود بشر باشند، می‌توانند در اين عرصه الگويی در مقابل انسان‌ها قرار دهند.

معظم‌له افزود: اين که حضرت يوسف(ع) که جوانی زيبا و مجرد بود و در مقابل زليخا که زنی زيبا بود، خود را حفظ می‌کند، به جوانان درس عفت در برابر طغيان شهوت می‌دهد؛ در صورتی که اگر فرشته بود، چگونه می‌توانست چنين درسی به انسان بدهد.
حضرت آيت‌الله مکارم شيرازی خاطرنشان کردند: اين که حضرت نوح(ع) اين رفتار‌ها را تحمل می‌کرد، الگويی برای انسان‌ها است.
ايشان با قرائت آيه «فَقَالَ الْمَلأ الَّذِينَ کَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ مَا هَذَا إِلا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُرِيدُ أَنْ یَتَفَضَّلَ عَلَیْکُمْ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لأنْزَلَ مَلائِکَةً مَا سَمِعْنَا بِهَذَا فِی آبَائِنَا الأوَّلِينَ»(مؤمنون۲۴) خاطرنشان کردند: ديگر رفتاری که مردم در برابر دعوت نوح نبی(ع) داشتند، اين بود که می‌گفتند، هوای سلطنت به سرت زده است و پيامبر بودن و رسالت داشتن از سوی خدا مقدمه‌ای برای مسخر کردن مردم و حکومت بر آنها است.

اين مرجع تقليد با بيان اين که مردم جاهل عربستان نيز چنين تهمت‌هايی را به پيامبر اسلام(ص) روا داشتند،‌ خاطرنشان ساخت: ‌جمعيتی از عربستان که اهل دنيا بودند، برای منصرف کردن پيامبر(ص) از دعوت اسلام، به او پيشنهاد مال و ثروت و مقام دادند؛ فکر می‌کردند رسول اکرم(ص) برای اين مردم را به سوی خدا دعوت می‌کند.

آيت‌الله مکارم شيرازی ادامه داد: پيامبران الهی(ع) می‌گفتند؛ اجر و مزدی از شما نمی‌خواهيم، ولی با اين حال مردم بهانه جويی که ناشی از تعصب است و آن نيز ناشی از تقليد کورکورانه است،‌ موجب اين تهمت‌ها و رفتارها می‌شد.

* بر سر مسائل کم ارزش فوری عصبانی نشويد

ايشان در ادامه با گرامی‌داشت سالروز ولايت با سعادت حضرت امام حسن مجتبی(ع)، تمام زندگی اين امام همام را الگو و درسی برای انسان دانسته و گفت: يکی از نشانه‌های مهم عظمت امام حسن(ع) حلم ايشان بود که رفتارهای او با مردم درسی برای مسلمانان و خانواده‌ها می‌باشد که بر سر مسائل کم ارزش فوری عصبانی می‌شوند.

اين مرجع تقليد در پايان خاطرنشان ساخت: خداوند می‌داند که چه کسی به درد امامت می‌خورد و می‌تواند الگو واسوه برای مردم باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016