دوشنبه 24 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيا ايران نفر دوم "پ.ک.ک" ترکيه را دستگير کرده است؟ تابناک

سرويس بين الملل ـ از روز گذشته تاکنون خبر دستگيری «مراد کارا ايلان» نفر دوم حزب کردستان ترکيه يا همان «پ.ک.ک» توسط ايران در مطبوعات ترکيه، بازتاب فراوانی داشته و با تحليل های گوناگونی روبه رو شده است.

به گزارش «تابناک»، اواخر روز شنبه، شبکه تلويزيونی «تی.آر.تی» ترکيه که توسط دولت اين کشور اداره می شود، در خبری اعلام کرد که مقامات امنيتی ايران، همزمان با دستگيری هفت نفر از اعضای پژاک، «مراد کارا ايلان» را که پس از عبدالله اوجالان، شخصيت شماره دوم حزب جدايی طلب «پ.ک.ک» در ترکيه به شمار می رود، نيز دستگير کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر پايه اين گزارش، «مراد کارا ايلان»، غير رسمی رهبری گروه تروريستی «پ.ک.ک» را پس از دستگيری عبدالله اوجالان بر عهده گرفته است، چرا که عبدالله اوجالان در سال ۱۹۹۹ در يک عمليات مشترک بين سازمان «سی.آی.ای.» آمريکا و سازمان اطلاعاتی ترکيه، هنگامی که می خواست سفارت يونان را به قصد کنيا ترک کند، دستگير شد و هم اکنون در زندان است.

اين در حالی است که مقامات دولت ترکيه، گزارش شبکه «تی.آر.تی» را تکذيب و اعلام کردند که مقامات ايرانی، گزارشی را در اين باره به دولت ترکيه نداده اند؛ افزون بر اين، سفير ايران نيز در ترکيه اعلام کرد که گزارشی در اين باره دريافت نکرده است.

اين در حالی است که پيشتر خبرگزاری «فرات» نزديک به حزب کارگران کردستان ترکيه، با انتشار بيانيه ای از سوی «پ.ک.ک.» خبر داده بود که اين گروه، مسئوليت انفجار خط لوله گاز ايران به ترکيه را بر عهده گرفته است.

اکنون در رسانه های ترکيه، تحليل های گوناگونی درباره اين خبر است؛ از يک سو، «روزنامه حريت» اعلام کرده که اگر اين خبر واقعيت داشته باشد، برای دولت ترکيه ـ که در حال گفت وگو با عبدالله اوجالان در زندانی در يکی از جزاير دريای مرمره است ـ خبر خوشايندی نخواهد بود، چرا که در اين صورت، ثابت می شود که ترکيه در عين گفت وگو با اوجالان با همکاری ايران، نفر دوم حزب کردستان ترکيه را دستگير کرده است.

اما در عين حال، برخی ديگر از تحليلگران ترک، به اين اشاره کرده اند که ممکن است در صورت درستی خبر دستگيری «مراد کارا ايلان»، اين خبر پيام روشن تهران به ترکيه باشد تا به دولتمردان ترکيه بفهماند، اين ايران است که دوست حقيقی ترکيه است و نه کشور ديگر، چرا که اگر آمريکاييان، عبدالله اوجالان را دستگير کرده اند، اکنون اين ايران است که جانشين وی را ـ که تهديد امنيتی برای ترکيه هست ـ در بند کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016