چهارشنبه 26 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش رئيس مرکز آمار از تورم ۱۹،۶ درصدی تيرماه، فارس

عضو کميسيون برنامه و بودجه با اشاره به حضور روز گذشته رئيس مرکز آمار ايران در اين کميسيون گفت: در اين جلسه نرخ تورم تيرماه ۱۹،۶ درصد اعلام شد. همچنين نرخ نهايی نشده رشد اقتصادی سال ۸۹ اعلام شد که تفاوت چندانی با نرخ رشد در سال ۸۸ ندارد.

به گزارش فارس، موسی‌الرضا ثروتی با اشاره به ماده ۵۴ برنامه پنجم توسعه، اظهار داشت: طبق اين ماده مسئوليت توليد آمار به عهده مرکز آمار ايران است و بر اين اساس رئيس‌جمهور به بانک مرکزی دستور داد که ديگر آمار منتشر نکند.

وی ادامه داد: مرکز آمار ايران هم برای ارائه آمار محدود شده است و به اين دليل تعدادی از نمايندگان اعتراض کردند و گفتند مرکز آمار ايران موظف به ارائه اطلاعات و آمار است.

اين عضو کميسيون برنامه و بودجه با اشاره به حضور رئيس‌مرکز آمار ايران در جلسه کميسيون برنامه و بودجه، گفت: در اين جلسه آقای عادل آذر بسته آماری سالنامه سال ۸۸ را ارائه داد که در آن رشد اقتصادی، بيکاری و ديگر شاخص‌ها وجود داشت و همچنين اين مرکز سالنامه سال ۸۹ را دردست تدوين و تکميل دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ثروتی تصريح کرد: رئيس مرکز آمار ضمن ارائه گزارشی از مجموعه آمار حساب‌های ملی و اقتصادی به سؤالات نمايندگان پاسخ داد.

وی گفت: آقای توکلی در اين جلسه گفت که مرکز آما موظف به انتشار همه اطلاعات است اما رئيس مرکز آمار ايران تصور می‌کرد که ارائه اطلاعات به نمايندگان و دولت کفايت می‌کند، اما نمايندگان معتقد بودند بايد آمارها منتشر شود و تا همه مردم و محققان از اين اطلاعات استفاده کنند.

اين نماينده مجلس با بيان اينکه در آمارهای مرکز آمار ايران و بانک مرکزی اختلافاتی وجود دارد، افزود: مرکز آمار نرخ بيکاری را حدود ۱۳.۵ درصد و تورم ۱۲ ماهه منتهی به تير ماه را ۱۹.۶ درصد اعلام کرد، اما بانک مرکزی نرخ تورم را ۱۶.۳ درصد محاسبه کرده که به نظر می‌رسد اختلاف در نحوه محاسبه اين شاخص است.

*تاکيد نمايندگان به انتشار آمار ۳ ماهه آمارهای اقتصادی برای عموم

به گفته وی در اين جلسه رئيس مرکز آمار ايران به سؤالات نمايندگان پاسخ داد.

اين عضو کميسيون برنامه و بودجه گفت: در اين جلسه به رئيس مرکز آمار ايران تاکيد شد که مشکل و ابهام قانونی برای مرکز آمار در ارائه و انتشار اطلاعات و آمار وجود ندارد و اين مرکز بايد اين اطلاعات را در اختيار عموم قرار دهد.

وی اظهار داشت: رئيس مرکز آمار گفت که اين مرکز سالنامه ارائه می‌کند، اما نمايندگان گفتند اين کفايت نمی‌کند و مرکز آمار بايد همانند نهادهای آماری و اقتصادی مانند صندوق بين‌المللی پول و بانک جهانی، هر سه ماه يک بار آمار متغيرهای اقتصادی را ارائه کند.

ثروتی در پاسخ به اين سؤال که رشد اقتصادی سال ۸۹ در گزارش مرکز آمار چند درصد بوده است،گفت: رشد اقتصادی اعلام شد اما اين ارقام هنوز نهايی نشده است؛ رشد اقتصادی سال ۸۹ تقريبا نزديک به رشد اقتصادی سال ۸۸ است.

بانک مرکزی خرداد ماه در همايش بانکی و ارزی از رشد اقتصادی ۳،۵ درصدی سال ۸۸ خبر داده بود . همچنين طبق اين گزارش رشد اقتصادی سال ۸۸ بدون احتساب نفت به ۴.۳ درصد رسيد. وزير اقتصاد نيز رشد اقتصادی سال ۸۹ را حدود ۵ درصد اعلام کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016