شنبه 29 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صدور حکم زندان برای هنرمند کرد در سقز، خبرهای حقوق بشری (به‌روز می‌شود)

صدور حکم زندان برای هنرمند کرد در سقز، موکريان

آژانس خبری موکريان - يک هنرمند سقزی به نام جمال امينی توسط دادگاه انقلاب اسلامی اين شهر به حبس محکوم شد.

سيد وفا حسينی وکيل اين شهروند در گفتگو با آژانس خبری موکريان ضمن تأييد اين خبر اظهار داشت : براساس حکم صادره از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سقز، جمال امينی به اتهام فعاليت تبليغی عليه نظام و همکاری با احزاب اپوزيسيون به تحمل ۳ سال حبس محکوم شد که اين حکم در دادگاه تجديد نظر استان کردستان عيناً تاييد گرديد.

گفتنی است امينی که سال گذشته توسط نيروهای امنيتی بازداشت و پس از مدتی با قرار وثيقه آزاد شده بود، هم اکنون در زندان مرکزی سقز دوران محکوميت خود را سپری می نمايد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بازداشت «خاطره دانش توکل» و «ملينا بختيارنژاد» از فعالان دانشجويی در هفته گذشته، کميته گزارشگران حقوق بشر

کميته گزارشگران حقوق بشر - بنا به گزارش منابع خبری، طی هفته ای که گذشت دو تن از دانشجويان دانشگاه تهران و آزاد، توسط ماموران امنيتی بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شده اند.

منابع دانشجويی از تهران گزارش داده اند که «خاطره دانش توکل»، دانشجوی دانشگاه آزاد، روز پنجشنبه بيستم مرداد ماه، در پی احضار به دفتر پيگيری وزارت اطلاعات، بازداشت شده و از همان روز تنها طی تماسی کوتاه با خانواده، از بازداشت موقت خود خبر داده است.

همچنين ماموران امنيتی، روز شنبه بيست و دوم مرداد ماه، با ورود به منزل پدریِ «ملينا بختيار نژاد»، اين فعال دانشجويی دانشگاه تهران را بازداشت و بعد از تفتيش منزل، کيس کامپيوتر و برخی اوراق و کتب و اموال شخصی وی را نيز با وی به محلی نامعلوم منتقل کردند.

اين در حالی است که ماموران امنيتی، دليل بازداشت اين فعال دانشجويی را توزيع و انتشار فيلم ها و جزواتی پيرامون انقلاب های رنگی و نرم و همچنين ارتباط با برخی فعالان خارج از کشور اعلام کرده اند.

***

دستگيری دهها فعال فرهنگی در مشهد و ادامه بازداشت ده تن، جرس

با گذشت سه هفته از بازداشت گسترده فعالين فرهنگی شهر مشهد، همچنان دست کم ده تن از اين فعالان در مکان نامعلومی در شهر مشهد زندانی می‌باشند.

به گزارش خبرنگار جرس از مشهد، پنجشنبه ششم امرداد ماه، در حاليکه فعالين فرهنگی شهر مشهد مقدمات برگزاری جشن امردادگان و جلسه شاهنامه خوانی در باغ شاهنامه مشهد را فراهم می‌کردند، با يورش ماموران امنيتی به صورت گسترده بازداشت شده‌اند.

شايان ذکر است اين مراسم با هماهنگی و اطلاع مقامات فرهنگی شهرداری مشهد، در يک مکان عمومی و با بيليط فروشی در آستانه برگزاری بود که با حمله نيروهای لباس شخصی و امنيتی از برگزاری آن جلوگيری شد.

بنا به اين گزارش ده‌ها تن از برگزار کنندگان و مهمانان برنامه که همگی از فعالين فرهنگی شهر مشهد بوده‌اند، توسط نيروهای امنيتی و لباس شخصی در باغ شاهنامه در شهر توس مشهد بازداشت شدند.

همچنين تعدادی از نوازندگان موسيقی نيز همراه ساز‌هايشان بازداشت شده‌اند. برديا آشوری يکی از اين نوازنگان است که همچنان همراه سازش در بازداشت دستگاه‌های امنيتی مشهد می‌باشد.

نيروهای امنيتی با گرفتن تعهد و اثر انگشت و ضبط موبايل‌های شرکت کنندگان در اين برنامه، اکثر بازداشت شده‌ها را تا کنون آزاد کرده‌اند، اما همچنان و با گذشت سه هفته آقايان برديا آشوبی، ماشاالله جعفرزاده، ناطقی نيا، محسنی راد، فرزين، محمد توانا، عباس رمضانی و ياسر رمضانی در مکان نامعلومی نگهداری می‌شوند.

برخی منابع غير رسمی گفته‌اند که اين فعالان در بازداشتگاه اطلاعات مشهد واقع در انتهای بلوار فرهنگ مشهد زندانی می‌باشند، با اين حال مقامات قضايی و امنيتی تا کنون هيچ پاسخ قانع کننده‌ای در رابطه با علت بازداشت و مکان نگهداری آن‌ها به خانواده بازداشت شدگان نداده‌اند.

همچنين در روز هشتم امرداد، دو روز بعد از بازداشت فله‌ای اين فعالين فرهنگی، ماموران امنيتی با يورش به خانه يک شاعر محلی کرد ساکن مشهد به نام عليرضا سپاهی لايين، وی را بازداشت کرده‌اند. اين شاعر جوان نيز همچنان در مکان نامعلومی نگهداری می‌شود.

گزارش مذکور می‌افزايد ماموران امنيتی که خود را ماموران اداره اطلاعات معرفی کرده‌اند با مراجعه به منزل اين افراد منازل ان‌ها را تفتيش کرده و وسايل شخصی از قبيل کامپيو‌تر، کتاب‌ها و دستنوشته، دفتر شعر، فيلم‌ها و سی دی‌های آن‌ها را با خود برده‌اند.

مقامات دادستانی شهر مشهد تاکنون در رابطه با اتهام اين افراد هيچ اظهار نظری نکرده‌اند و از آزادی آن‌ها ممانعت کرده‌اند.

بر اساس اين گزارش، آشوبی، جعفرزاده، ناطقی نيا، محسنی راد، توانا، فرزين، عباس و ياسر رمضانی (پدر و پسر) و سپاهی لايين، تاکنون از حق برخورداری از وکيل محروم بوده‌اند. ‏

***

سيمين روزگرد، فعال حقوق بشر به دادسرای اوين احضار شد، هرانا

خبرگزاری هرانا - سيمين روزگرد، فعال حقوق بشر، روز چهارشنبه مورخ ۲۶ مردادماه طی احضاريه‌ای به شعبه سوم بازپرسی مستقر در زندان اوين (قدوسی) احضار شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، طبق احضاريهٔ کتبی که ماموران امنيتی به خانواده خانم روزگرد ابلاغ کرده‌اند، وی ملزم شده است که خود را نهايتا ظرف سه روز به دادسرای مستقر در زندان اوين معرفی کند.

بر اساس اين احضاريه که از سوی مجتمع قضايی قدوسی صادر شده است، در صورت عدم حضور اين فعال حقوق بشر به صورت غيابی توسط دادگاه انقلاب محاکمه و حکم وی غيابا صادر خواهد شد‪. ‬

پيش‌تر و پيرو سناريو سازی دستگاه امنيتی بر عليه مسئولان و اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران در اسفند ماه ۸۸، نيروهای سپاه پاسداران برای نخستين بار به منظور بازداشت ايشان به منزل پدری خانم روزگرد مراجعه کرده بودند که به علت عدم حضور وی در منزل موفق به بازداشت نشدند و با اقدام به تفتيش و ضبط وسايل شخصی منزل را ترک کردند.

همچنين لازم به توضيح است اخيرا دانشگاه آزاد اسلامی نيز بدون ارائهٔ هيچ توضيحی اقدام به مسدود کردن فايل اين دانشجو نموده است.

در طی روزهای اخير احضار سيمين روزگرد، دومين مورد از احضار فعالان حقوق بشر تحت تعقيب پرونده موسوم به ۱۱ اسفند از سوی دادسرای مستقر در زندان اوين است. در هفته جاری سياوش بهمن آبادی ديگر فعال حقوق بشر نيز با دريافت احضاريه‌ای مشابه به اين بازپرسی فراخوانده شده بود.

***

چهار تن از فعالين سياسی اصلاح طلب به مرخصی آمدند، هرانا

بهزاد نبوی، فيض الله عرب سرخی، محسن ميردامادی و عبدالله رمضان زاده، چهار زندانی سياسی اصلاح طلب، به مرخصی آمدند.

به گزارش کلمه، بهزاد نبوی، فيض الله عرب سرخی، محسن ميردامادی و عبدالله رمضان زاده شب گذشته و در آستانه ی شب زنده داری های شيعيان(احيا) در ماه رمضان برای چند روز به مرخصی آمدند.

اين چهار فعال سياسی در جريان حوادث پس از انتخابات توسط سپاه بازداشت شدند.

در ماه های اخير سپاه و بند دوالف با شرايط نسبتا بهتری زندانيان خود را به مرخصی فرستاده و مجوز ملاقات حضوری را صادر کرده اما اعطای مرخصی به ساير زندانيان سياسی بند ۳۵۰ اوين برخلاف مقررات زندانها زير نظر دادستانی قرار گرفته و دادستانی نيز بسيار سختگيرانه و برخلاف قانون در مورد اعطای مرخصی ها عمل می کند و از اين حق زندانيان را امتيازی برای اعمال فشار بر آنها قرار داده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016