دوشنبه 31 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری: انتقال زندانی سياسی کرد به مکانی نامعلوم، بی‌خبری از احمدرضا احمدپور عضو مشارکت (به‌روز می‌شود)

انتقال زندانی سياسی کرد به مکانی نامعلوم، موکريان

آژانس خبری موکريان - سرويس حقوق بشر - يک زندانی محبوس در زندان مرکزی سقز توسط مأموران زندان احضار و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش آژانس خبری موکريان، صبح امروز يک شنبه مورخه ۳۰ مرداد، بهروز طهماسبی زندانی سنندجی توسط مأموران زندان سقز فراخوانده و به مکان نامعلومی منتقل گرديد.

به گفته هم بندی های اين زندانی احتمالاً او را به بازداشتگاه يکی از نهادهای امنيتی انتقال داده اند.

يادآور می گردد بهروز طهماسبی که حدود يک سال است در زندان به سر می برد به اتهام همکاری با يکی از احزاب مخالف در دادگاه انقلاب اسلامی سقز به تحمل ۴ سال حبس محکوم شده است.

***

قتل يک شهروند کرد بر اثر تيراندازی مأمور نيروی انتظامی، موکريان

آژانس خبری موکريان - يک شهروند اهل پيرانشهر در آذربايجان غربی بر اثر تيراندازی يکی از مأمورين نيروی انتظامی کشته شد.

به گزارش آژانس خبری موکريان، يک شهروند اهل روستای کونه خانه از توابع پيرانشهر به نام محمد مصطفی نژاد شنبه شب بيست و نهم مرداد، به ظنّ حمل کالای قاچاق در نزديکی روستای آو خوارده از مناطق مرزی پيرانشهر هدف تيراندازی قرار گرفت و در دم جان سپرد.

گفتنی است که طی ماههای اخير تعداد زيادی از شهروندان مناطق مرزی به ظنّ داشتن کالای قاچاق مورد تيراندازی مأمورين قرار گرفته اند که در بيشتر موارد منجر به مرگ اين شهروندان شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نويد کامران؛ سی و سه ماه حبس نتيجه ی دادگاه دو دقيقه ای، بدون وکيل، کلمه

نويد کامران که در جريان حوادث عاشورا بازداشت شده بود، بعد از چند ماه با قيد وثيقه ای سنگين موقتا و تا صدور حکم دادگاه آزاد شد. اما بعد از تشکيل دادگاه دو دقيقه ای و بدون حضور وکيل حکم ۳۳ ماه حبس تعزيری و ۷۵ ضربه شلاق از سوی شعبه ٣۶ دادگاه تجديدنظر استان تهران به وی ابلاغ شد و اين جوان سبز خود را به زندان اوين معرفی کرد و از سال گذشته تا کنون بدون مرخصی در زندان به سر می برد.

يکی از نزديکان نويد کامرانی با بيان اينکه طبق قوانين کشورمرخصی “حق” قانونی يک زندانی اعم از سياسی و غير سياسی است به جرس می گويد: “نويد از نظر روحی همانند ديگر زندانيان سياسی محکم و مقاوم است اما وضعيت دندان هايش نياز به رسيدگی دارد. الان نويد سيزده ماه است که “بدون” مرخصی در زندان بسر می برد. خانواده نويد خيلی برای گرفتن مرخصی دوندگی می کنند و هفته ای دو روز به دادستانی مراجعه می کنند واما در جواب می گويند استعلام کرديم منتظر جواب هستيم. حالا ما هم منتظر هستيم تا انشالله عيد فطر آزادش کنند. نويد تنها پسر مادرش است به همين خاطر مادرش “خيلی” ناراحت است و نه تنها آرزوی آزادی فرزند خودش بلکه آزادی تمام جوانان و زندانيان در بند را از خدا می خواهد.”

چندی پيش دادستان تهران در توجيه ممانعت دستگاه قضايی از مرخصی زندانيان سياسی، گفته بود: “تنها آن دسته از زندانيان سياسی می‌توانند از مرخصی بهره‌مند شوند که در مسير اصلاح گام‌ برداشته باشند.”

در تداوم اين فشارها و محدوديت های “غيرقانونی” بر زندانيان سياسی اسماعيلی، رييس سازمان زندان‌ها نيز در گفت‌وگويی تاکيد کرده است بنای نظام بر عدم اعطای مرخصی به زندانيان سياسی است. وی مدعی شده است که مرخصی را حق يک زندانی نمی‌داند، بلکه امتيازی قلمداد می‌کند که زندانی بر اساس برخی ضوابط از آن برخوردار می‌شود. همچنين در دستورالعملی هماهنگ از “بالا” نيز رئيس قوه قضاييه از لزوم اعطای مرخصی پانزده روزه به همه زندانيان “غير” از زندانيان سياسی و برخی مجرمان خطرناک سخن به ميان آورد.

اين در حالی است که در برابر قانون زندانيان سياسی و غير سياسی در برخورداری از حقوق اوليه يک زندانی برابر هستند و حقوقدانان معتقدند طبق “قانون” هر زندانی می‌تواند بر اساس مقررات و ضوابط تعيين شده از مرخصی برخوردار شود. فصل سوم از بخش سوم آيين‌نامه اجرايی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامينی و تربيتی کشور مصوب ۲۰ آذر ۸۴ به موضوع مرخصی زندانيان و نحوه و شرايط اعطای آن می‌پردازد. ماده ۲۱۶ به صراحت شرايط بهره‌مندی از مرخصی را اينگونه تشريح می‌کند: “در مواردی که محکوم پس از تحمل حداقل يک ماه از محکوميت حبس با توجه به نوع جرم ارتکابی و ميزان محکوميت از شخصيت، اخلاق و رفتار مناسبی برخوردار باشد شورای طبقه‌بندی می‌تواند پس از اخذ تامين مناسب حداکثر پنج روز در هر ماه به‌طور پيوسته به وی مرخصی اعطا کند.”

اين منبع نزديک به خانواده نويد در رابطه با حکمی که بر اساس اتهامات واهی و دروغين برای نويد صادر کردند توضيح می دهد: “بعد از حوادث روز عاشورا او را دستگير کردند و اتهاماتش هم شرکت در تظاهرات و اغتشاشات و اقدام عليه امنيت ملی ذکر کرده اند اين در حالی است که نويد اصلا شانزده آذر با خانواده اش در شمال بوده است و در تظاهرات سيزده آبان و آذر ماه شرکت نداشته است. در يک دادگاه دو دقيقه ای و بدون وکيل برايش حکم ۳۳ ماه زندان و ۷۵ ضربه شلاق صادر کردند که اين حکم در دادگاه تجديد نظر تاييد شد.”

وی در پايان با ابراز ناراحتی و نگرانی از اقدامات جديد در سالن زندان ها می افزايد: “جلوی شيشه ها در ملاقات کابينی ميله های قطوری نصب کرده اند و کلی با بلند گو بر سر خانواده ها داد می زدند که از هفته آينده کيف نياوريد. آخر فکر نمی کنند که خانواده ها وسايل شخصی مثل کليد و کيف پول و مدارک را بايد کجا بگذارند؟ فقط فشار می آورند و می خواهند اذيت کنند. ملاقات ها را هم برای کسانيکه روزهای چهارشنبه ملاقات داشتند دو هفته يکبار کرده اند بصورت شيفت مرد و زن که با قطع تلفن با خبر شدن از سلامتی زندانيان دربندمان که اکثر از شرايط نامناسب جسمانی رنج می برند نگرانی ها را افزايش می دهد. عزيزانمان که در حبس هستند ديگر واقعا نمی دانيم علت اين همه “اذيت” و “فشار” چيست؟”

***

بی خبری از احمدرضا احمدپور از اعضای جبهه مشارکت، جرس

احمدرضا احمد پور از اعضای سابق جبهه مشارکت شاخه قم بيش از يکماه است که توسط وزارت اطلاعات دستگير شده و در وضعيت بلا تکليف به سر می برد.

به گزارش جرس، اين فعال اصلاح طلب و جانباز جنگ، از روز ٢٧ تيرماه امسال، که مجددا توسط ماموران لباس شخصی بازداشت شده، کماکان در بازداشتگاه و وضعيت نامعلوم به سر می برد.

وی از مجروحان شيميايی جنگ و همچنين مبتلا به ديسک کمر است که بنا به گفته پزشک معالج وی او بايد تحت نظر دائم پزشک باشد .

سيد احمد رضا احمد پور سال ٨٨ نيز توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بود که بعد از اتمام بازجويی، توسط دادگاه ويژه روحانيت به اتهام “اقدام عليه امنيت ملی”، “تبليغ عليه نظام” و “هتک حيثيت روحانيت”، به يکسال حبس محکوم شده بود که دوره محکوميت وی سال گذشته به اتمام رسيد.

احمد رضا احمد پور در طی بازداشت قبلی خود توسط اطلاعات و همچنين در طول مدت حبس، بارها به دليل نقض حقوق شهروندی خود دست به اعتصاب غذا زده بود.

اين گزارش می افزايد که پيگيری خانواده برای گرفتن خبر از وی بی نتيجه مانده است و حتی علت بازداشت نيز مشخص نيست.

***

بازداشت يک شهروند مسيحی در رشت، هرانا

خبرگزاری هرانا - عبدالرضا علی حق‌نژاد، نوکيش مسيحی از سوی نيروهای امنيتی در رشت بازداشت شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، عبدالرضا علی حق‌نژاد معروف به متياس، نوکيش مسيحی چهارشنبه ۲۷ مرداد در رشت بازداشت گرديد.

اين نوکيش ۳۹ ساله برای اولين بار در سال ۸۵ به مدت دوازده روز درشهر رشت و بار ديگر در سال ۸۹ به مدت يکماه درشهر شيراز در بازداشت نيروهای امنيتی بود که پرونده‌اش برای رسيدگی به دادگاه بندر انزلی محل تولد وی ارجاع داده شده بود.

علت دستگيری اخير وی فعاليتهای بشارتی وی در کليسا عنوان شده است.


***

تحمل بيش از پنج هزار روز حبس بدون مرخصی يک زندانی سياسی، هرانا

خبرگزاری هرانا – والی درودی از زندانيان سياسی کرد محبوس در زندان مرکزی يزد با تحمل نيمی از حبس خود همچنان محروم از مرخصی است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، والی درودی زندانی سياسی کُرد اهل روستای «چرسانه» از توابع کامياران در تاريخ ۱۲ خردادماه سال ۷۵ توسط نيروهای سپاه پاسداران در حالی که زخمی بود؛ بازداشت شد. نامبرده علی الرغم تحمل بيش از پنج هزار روز حبس همچنان در زندان يزد بسر می‌برد.

اين زندانی سياسی پس از بازداشت با اصرار اداره اطلاعات کامياران به زندان «ديزل آباد» کرمانشاه منتقل می‌شود و برای چندين سال در اين زندان بسر می‌برد و در تاريخ ۶ آذرماه‌‌ همان سال در دادگاه انقلاب کرمانشاه به اتهام «عضويت در يکی از احزاب کُردی» محاکمه می‌شود و در تاريخ ۹ دی ماه حکم حبس ابد به وی در زندان ابلاغ می‌گردد.

نامبرده بعد از طی چندين سال تحمل حبس در زندان «ديزل آباد» کرمانشاه از اين زندان به زندان يزد تبعيد می‌شود که به دليل دوری مسافت زندان يزد با شهر کامياران خانواده وی امکان ملاقات مداوم را با وی در طول اين سال‌ها از دست می‌دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016