دوشنبه 31 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قذافی رفت؛ "روز حسرت" نزديک است! بابک داد

بابک داد
به‌زودی روزهايی فرامی‌رسند که تبه‌کاران و ديکتاتورهای خون‌ريز حسرت خواهند خورد که چرا زودتر از خواب مستانه غرور و نخوت و غفلت بيدار نشدند و جلوی اين سيلاب ويران‌گر را نگرفتند و تسليم رأی مردم خويش نشدند. آن روز مانند اتفاقی که ساعاتی قبل در کاخ محمد قذافی رخ داد، برای هر پشيمانی و ندامتی دير خواهد بود و ناگهان آوار نفرت مردم، صدای فرزند ديکتاتور را به لرزش و وحشت در می‌آورد و تمام!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين روزها بازار آهنگرها در کشورهای عربی سکه است. آنها بعد از ساختن قفس نود متری برای دادگاه حسنی مبارک و اعضای دولتش، اکنون بايد برای يک فهرست طولانی از ديکتاتورهای منطقه قفس آهنی بسازند. امروز «معمرالقذافی» هم به اين فهرست افزوده شد و حکومت چهل و يکساله او به دست مردم ليبی سرنگون گرديد!

ساعاتی قبل محمد القذافی پسر او و رئيس کميته المپيک ليبی در حال مصاحبه تلفنی با الجزيره، خبر داد که مخالفان وارد خانه اش شده اند. لحظاتی بعد او به اسارت مردم درآمد و خبرش را هم به همان شبکه الجزيره گفت. با اينکه لحن و سخنان محمد قذافی در اين آخرين مکالمه، حتی کمی بوی ندامت و پشيمانی می داد؛ اما ديگر خيلی دير شده بود و مردم از زير آوار بمب افکنهای قذافی پيشروی کرده و به خانه فرزند او رسيده بودند. نه بمب افکن ها و نه سلاحهای مرگبار سرهنگ قذافی هم مانع از سونامی خشم ملت ليبی نشد. و قذافی با همه ديوانگی اش سقوط کرد. از ساعتی قبل همچنين تصاوير تأييد نشده ای از جسد قذافی در اينترنت منتشر شده است که اگر صحت داشته باشند، در آخرين نگاهش هم گيجی و نادانی و نوعی نفرت از آدمها ديده می شود.

نمی دانم پارسال در همين روزها، واقعا" چه کسی گمان می کرد که اين چهار تن که در اين تصوير شادمانه و پرغرور در کنار يکديگر ايستاده اند، در عرض چند ماه، يکی بعد از ديگری از پای در آيند و حکومت طولانی خود را با طوفان اراده مردم از دست بدهند؟ در اين تصوير معمر قذافی از همه شادمان تر و متکبرتر ايستاده و علی عبدالله صالح رهبر يمن، عبدالله بن علی رهبر تونس و حسنی مبارک رهبر مصر به اندازه او تبختر و غرور دارند و همگی از وقوع سونامی سقوط خود بی خبرند. چهار انقلاب بزرگ در کمتر از يک سال! ما در حساسترين نقطه تاريخ ايستاده ايم و شاهد اتفاقات بزرگی هستيم که با اين تعدد کمتر رخ داده است.

سونامی ادامه دارد و زودتر از آنچه تصورش را بکنيم خبرهای خوش از سوريه هم به گوش خواهد رسيد. «بشار اسد» ديکتاتور کودن سوريه که راه قذافی را در کشتن بی رحمانه ملت خود در پيش گرفته، هرگز به اندازه معمرقذافی حتی جسارت و پايداری ندارد و با تمامی کمکهايی که از سوی حکومت ايران دريافت می کند، نخواهد توانست در مقابل اراده مردم سوريه ايستادگی کند. هرچند ماندن او در قدرت، برای حکومت اسلامی ايران آنقدر حياتی هست که ايران، در اقدامی بی سابقه، کمکهای مالی خود را به گروه فلسطينی «حماس» قطع کرده و حماس را به دليل عدم حمايت از بشار اسد گوشمالی داده است. اما اينها هم مانع از سقوط بشار اسد نخواهند شد.

ناگفته پيداست که حلقه پايانی اين زنجيره، حکومت اسلامی ايران است. حکومتی که سالهاست به دليل کمک مالی به گروه حماس، در فهرست تحريمهای جهانی قرار دارد و سالهاست ملت ايران را در معرض انواع تحريمها قرار داده اما آن کمکها و حمايتها را از حماس قطع نکرده بود. با اين حال به محض سرپيچی گروه حماس از پشتيبانی از بشار اسد، اين گروه هم مورد غضب حکومت ايران قرار گرفت تا معلوم شود «ناراستی» و فريبکاری در تمامی زمينه ها (حتی در زمينه حمايت از ملت فلسطين!) در عملکرد حکومت ايران وجود داشته و وجود دارد.

قذافی رفت! به همين سادگی. و روزهای بزرگ عبرت در راهند. روزهايی که خداوند در تمامی اديان وعده اش را داده است. اينکه وقتی ملتها برای تغيير وضعيت خويش برخيزند، خدا هم آنها را ياری خواهد کرد و به فتح و ظفر نهايی خواهد رساند. و به زودی روزهايی فرا می رسند که تبهکاران و ديکتاتورهای خونريز حسرت خواهند خورد که چرا زودتر از خواب مستانه غرور و نخوت و غفلت بيدار نشدند و جلوی اين سيلاب ويرانگر را نگرفتند و تسليم رأی مردم خويش نشدند. آن روز مانند اتفاقی که ساعاتی قبل در کاخ «محمد قذافی» رخ داد، برای هر پشيمانی و ندامتی دير خواهد بود و ناگهان آوار نفرت مردم، صدای فرزند ديکتاتور را به لرزش و وحشت در می آورد و تمام!

فرصت نوشتن / روزنوشته های بابک داد
www.babakdad.blogspot.com
فيس بوک همگانی بابک داد
http://www.facebook.com/pages/babak-dad-%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D9%83-%D8%AF%D8%A7%D8%AF/135566226459293


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016