شنبه 19 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حوق بشری روز شنبه: درگیری نیروهای انتظامی در شهرهای آذربایجان با مردم

خبرهای این صفحه مرتبا به روز می شوند

درگیری نیروهای انتظامی در شهرهای آذربایجان با مردم، هرانا

عصر روز گذشته پس از اتمام یک بازی فوتبال بین دو تیم باشگاهی تهران و تبریز نیروهای انتظامی شهرهای مختلف آذربایجان که به حالت آماده باش در آمده بودند با حضور در خیابان‌ها اقدام به ضرب و شتم مردم این شهر‌ها پرداختند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در جریان این درگیری‌ها در شهرهای مختلف از جمله تهران، خوی، تبریز، ارومیه شمار زیادی از طرفداران تیم تراکتور سازی تبریز بازداشت و یا مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

آغاز درگیری‌ها در تهران

بدنبال ممنوعیت ورود تماشاگران فوتبال تراکتورسازی به ورزشگاه آزادی هزاران تن از هواداران این باشگاه در پشت درب‌های بسته ورزشگاه مورد ضرب و شتم شدید نیروهای ضد شورش قرار گرفته و عده زیادی نیز بازداشت شدند.

این درگیری‌ها که به داخل ورزشگاه نیز کشیده شده بود موجب بازداشت عده‌ای از طرفداران دو تیم شده و تا پایان بازی نیز علی رغم حضور پر تعداد نیروهای انتظامی و ضد شورش در اطراف تماشاگران فوتبال تراکتور سازی در چند نوبت موجب بازداشت افراد حاضر در ورزشگاه شد.

پس از پایان بازی فوتبال و خوشحالی تماشاگران تیم تراکتور سازی و خروج ایشان از ورزشگاه نیز مجددا درگیری‌های بین تماشاگران و نیروهای ضد شورش بوجود آمد.

صدای تیر اندازی در خوی و سلماس

پس از پایان مسابقه، مردم شهرهای مختلف از جمله شهرستان خوی و سلماس نیز به خیابان‌ها سرازیر شده و اقدام به پایکوبی و خوشحالی نمودند که با دخالت نیروهای انتظامی و پرتاب گاز اشک آور این تجمعات به خشونت کشید شد.

بر اساس گزارشات محلی، این پایکوبی‌ها در ادامه تبدیل به تجمعات اعتراضی نیز شده و تجمع کنندگان شعارهای در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه نیز سر دادند.
براساس گزارشات رسیده در ساعت ۱۱ شب گزارشات متعددی از صدای تیراندازی در برخی از نکات شهرهای خوی و سلماس مخابره شد که از تلفات احتمالی تا کنون اطلاعی در دست نیست.

در شهر سلماس نیز نیروهای پلیس دست به خشونت زده و اقدام به ضرب و شتم و بازداشت شهروندان کردند.

درگیری‌ها در تبریز و ارومیه

شهرهای تبریز و ارومیه که در طی هفته‌های اخیر کانون اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه بوده است نیز پس از پایان این مسابقه فوتبال به صحنه اعتراض مجدد مردم به این امر بدل شد که در پی این تجمعات بسیاری از شهروندان در تاریکی شب توسط نیروهای انتظامی بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

در خیابان‌های مختلف تبریز و ارومیه نیروهای انتظامی با باتوم و گاز اشک آور به استقبال شهروندان رفتند و این تجمعات در اکثر محله‌ها و خیابان‌های تبریز به خشونت کشیده شد.


محکومیت دو فعال کودک و شهروند بهایی به حبس، هرانا

دو شهروند بهایی و فعال حقوق کودک از سوی دادگاه انقلاب هر یک به یکسال حبس تعزیری محکوم شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دو فعال حقوق کودک و شهروند بهایی ساکن مشهد به نام‌های «ضیائیه اسحاقی» و «فرهاد امری» به اتهام احداث مهد کودک غیر قانونی به یک سال حبس تعزیری در طی ۵ سال محکوم شدند.

یاداوری می‌شود دو شهروند فوق الذکر در ۱۲ بهمن ماه سال ۸۹ بازداشت و پس از ۶۵ روز به قید وثیقه آزاد شدند دلیل دستگیری این دو شهروند بهایی کمک به تحصیل کودکان روستای حاجی آباد (از توابع مشهد) بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بازداشت یک جوان کرد به اتهام امنیتی، موکریان

طی روزهای اخیر یک جوان اهل منطقه سردشت از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و روانه زندان شد.

بر اساس اخبار رسیده به آژانس خبری موکریان، در چند روز گذشته یک جوان اهل روستای دول گندم از توابع شهر سردشت به نام ابراهیم قازانی توسط نیروهای حکومتی دستگیر و به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

به گفته شاهدان این جوان زخمی بوده و اتهام وی که هم اکنون در بند جوانان زندان ارومیه به سر می برد امنیتی اعلام شده است.

تمدید قرار بازداشت فرهود اشتیاق برای دو ماه دیگر، خانه حقوق بشر ایران


مدت زمان بازداشت موقت فرهود اشتیاق شهروند بهایی که در بازداشتگاه شهر مشهد به سر می‌برد برا دو ما دیگر تمدید شد.

فرهود اشتیاق در تاریخ شش تیر ۱۳۹۰ برای پاسخگویی به چند سوال که به گفته مامورین بیش از دو ساعت طول نخواهد کشید و بدون داشتن حکم یا برگه احضاریّه به بازداشتگاه اطّلاعات اصفهان رفته و در آن‌جا بازداشت و به بازداشتگاه مشهد منتقل شده بود.

یک منبع مطلع به «خانه حقوق بشر ایران» گفت: «اشتیاق در مدت بازداشت در مشهد دچار ناراحتی قلبی شده و پزشکِ زندان برای ایشان دارو تجویز کرده است، اما ایشان هنوز هم در شرایط خوبی به سر نمی برد.»

وی گفت: «فرهود اشتیاق نزدیک به یک ماه در سلول‌‌های انفرادی نگهداری شده است. این در حالی است که مدارک پزشکی ایشان که مربوط به یک بیماری فلج اندام ها ر( گیلنباره) بوده به مسئولین در شهر مشهد تحویل داده شوده بود.»

وی خبر داد که «مدت زمان بازداشت موقت این شهروند بهایی در ابتدا دو ماه اعلام شده بود که در تاریخ ۱۰ شهریور پایان می‌یافت ولی مجدّداً این زمان بازداشت به مدت دو ماه دیگر تمدید شده است.»

فرهود اشتیاق پیشتر نیز در تاریخ ۹ اسفندماه سال ۱۳۸۹ بازداشت و در روز ۵ اردیبهشت ماه سال جاری با تودیع وثیقه ۵۰ میلیونی آزاد شده بودند.

اعدام سه شهروند در زندان ارومیه، موکریان

روز پنجشنبه هفدهم شهریور ماه، در زندان مرکزی ارومیه سه زندانی به نام های محی الدین، خورشید و یونس قاسم زاده به دار آویخته شدند.

محی الدین و خورشید قاسم زاده فرزند سعد الله “برادر” و یونس قاسم زاده فرزند صادق پسر عموی آنها، اهل روستای “هه له قوشک” واقع در منطقه ی “سوما” از توابع شهر ارومیه می باشندکه سپیده دمان پنجشنبه در زندان مرکزی ارومیه به دار آویخته شدند.

تارنمای خبری آژانس موکریان با اعلام این خبر گزارش داده است که اتهام این سه شهروند در رابطه با مواد مخدر بوده است.

این خبر از سوی رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی و قوه قضاییه اعلام نشده است.

دستگیری یکی دیگر از دراویش گنابادی توسط نیروهای امنیتی، مجدوبان نور

یکی دیگر از دراویش گنابادی به نام صالح مرادی سروستانی توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت شد.

در تاریخ ۱۶ شهریور ماه نیروهای امنیتی و لباس شخصی با مراجعه به منزل شخصی آقای صالح مرادی سروستانی در شیراز، ایشان را بدون ارائه حکم قضایی و قانونی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل نموده اند.

تارنمای مجدوبان نور گزارش داده است که صالح مرادی سروستانی برادر آقای حمید مرادی سروستانی است که توسط نیروهای امنیتی در تاریخ ۱۳ شهریور ماه بازداشت شده بود.

از جمعه هفته گذشته و پس از درگیری‌های خونین در شهر کوار شیراز که منجر به کشته شدن یک تن به نام وحید بنایی و زخمی و مجروح شدن تعداد زیادی از دروایش انجامید، بسیاری از دروایش گنابادی نیز بازداشت و به زندان منتقل شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016