سه شنبه 15 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری روز سه شنبه: بازگشت مصطفی تاج‌زاده به بند متادون زندان اوین

خبرهای این صفحه مرتبا به روز می شوند


بازگشت مصطفی تاج‌زاده به بند متادون زندان اوین، تحول سبز

مصطفی تاج زاده که اواخر هفته گذشته و به مناسبت عید فطر به مرخصی آمده بود، بعد از ظهر امروز به زندان اوین بازگشته است.

به گزارش تحول سبز این عضو ارشد جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در حالی به زندان باز می گردد که برخلاف قانون باید دوران محکومیت شش ساله خود را در بند متادون زندان اوین و به صورت انفرادی بگذراند. تاج زاده در تمام ده ماه گذشته دست به روزه سیاسی زده است تا اعتراضش را به نحوه نگهداری غیرقانونی خود اعلام نماید.

معاون سیاسی دولت اصلاحات امروز و پیش از بازگشت به زندان نیز بار دیگر تاکید کرد تا زمانی که برخوردهای نا متعارف صورت گرفته پایان نپذیرد و وی از حقوق اولیه یک زندانی سیاسی برخودار نگردد روزه های اعتراضی خود را ادامه خواهد داد.

پلمپ محل کسب یک شهروند بهائی در سمنان، خانه حقوق بشر ایران

در ادامه آزار و اذیت شهروندان بهائی در ایران، مغازه عینک فروشی زایس متعلق به سیامک ایقانی، توسط مامورین اماکن، پلمپ شد.

به گزارش سامانه «خانه حقوق بشر ایران»، مامورین اماکن به بهانه واهی عدم رعایت کامل حجاب اسلامی، این محل را پلمپ کرده اند و تا کنون نیز فک پلمپ صورت نگرفته است. در ضمن سیامک ایقانی یکی از بهائیان سمنان است که به علت اعتقاد به آیین بهائی در حال گذران ۳ سال حبس در این شهر می باشد.

لازم به ذکر است که در یک اقدام گسترده، مامورین اداره اماکن به بازرسی تمام فروشگاه های متعلق به بهائیان سمنان پرداخته اند. به گفته یکی از این مامورین، این بازرسی های گسترده به دستور اداره اطلاعات بوده تا بهانه ای هر چند کوچک در جهت پلمپ فروشگاه ها پیدا کنند.

یشتر نیز فروشگاه لوازم تحریر یکی دیگر از کسبه بهائی این شهر به علت داشتن عروسک قرمز رنگ بسته شده است.

انتقال یک متهم امنیتی به قرنطینه زندان ارومیه، موکریان

یک زندانی کرد به نام علی افشاری به قرنطینه زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

بنا به اخبار رسیده به آژانس خبری موکریان و به نقل از هم بندیهای این زندانی، روز گذشته علی افشاری زندانی بوکانی پس از ملاقات با خانواده، به دلیل جر و بحث با یک زندانی دیگر و دخالت یکی از مأمورین، به قرنطینه زندان منتقل شده است.

گفته می شود پرونده ای جدید در این مورد توسط مقامات زندان برای افشاری تشکیل شده است.

این زندانی پیشتر در تماس با خبرنگار آژانس خبری موکریان، اعلام نموده بود که در تاریخ یازدهم خردادماه در دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه و عضویت در یکی از احزاب مخالف محاکمه شده ولی تاکنون هیچ حکمی از طرف دادگاه برای وی صادر نشده است.

یادآور می‎گردد این شهروند آذرماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به علت زخمی بودن در هنگام بازداشت مدتی را در بیمارستان بستری شده بود.

بازرسی از محل زندگی و کسب یکی از فعالین مدنی مهاباد، هرانا

ماموران امنیتی روز گذشته با ورود به منزل و مغازهٔ سامان اقبال زاده، از فعالین مدنی مهاباد، اقدام به تفتیش کامل این دو محل و پلمپ مغازه کردند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران امنیتی در حالی منزل و مغازهٔ سامان اقبال‌زاده را مورد تفتیش قرار دادند که از روز سه شنبه ۲ شهریور ماه تا به حال که احتمالا بازداشت شده، هیچ گونه اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست.

هم چنین نیروهای امنیتی پس از بازرسی از مغازه اقدام به پلمپ این محل نمودند.

شایان ذکر است که خانوادهٔ سازمان اقبال‌زاده که سابقهٔ قهرمانی در کنگفو را نیز دارد، به شدت نگران سلامتی عزیزشان هستند.

تداوم نگهداری فعالین سیاسی، مدنی کُرد در سلولهای انفرادی، هرانا

با وجود گذشت ماه‌ها از بازداشت تعدادی از فعالین سیاسی، مدنی کُرد در شهرهای مختلف، این افراد به صورت بلاتکلیف در سلولهای انفرادی بازداشتگاههای امنیتی بسر می‌برند.

بنابه اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سجاد جهانفرد نویسنده و محقق، فرهاد وکیلی نیا عزد الدین حیدری و مازیار محمدی فعالین ادبی ساکن شهر گیلانغرب که مورخه ۱۴ مردادماه توسط نیروهای امنیتی در شهرهای گیلانغرب و کرمانشاه بازداشت شده‌اند، همچنان در سلولهای انفرادی بازداشت اداره اطلاعات کرمانشاه مشهور به «می‌دان نفت» نگهداری می‌شوند.

گفته می‌شود این فعالین جهت اعتراف به ارتباط با احزاب کُردی تحت فشار قرار دارند. پیش‌تر نیز چهار فعال ادبی و فرهنگی این شهر به نامهای مریم امینی، نعیم نجفی، جمال خانی و سینا بیژن‌پور که همزمان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند هر یک با قرار وثیقهٔ ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده‌اند.

همچنین فرزاد حق‌شناس فعال کُرد مریوانی که روز ۲۸ اردیبهشت ماه در مقابل مغازهٔ خویش در مریوان بازداشت شده بود نیز همچنان در سلولهای انفرادی اداره اطلاعات این شهر بسر می‌برد. با وجود گذشت بیش از سه ماه از بازداشت این فعال کرد ولی از اتهام وی اطلاعی بدست نیامده است. وی در این مدت تنها برای مدت چندین دقیقه توانسته مادر و برادر خویش را در اداره اطلاعات ملاقات کند. شریف باجور از اعضای مدیریت انجمن سبز چیا نیز که اوایل مردادماه در پی احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات مریوان بازداشت شده بود، همچنان در بازداشتگاه این اداره بسر می‌برد.

هفته پیش دو عضو دیگر این انجمن زیست محیطی به نامهای» ایرج قادری و بهروز داروند «از بازداشتگاه اداره اطلاعات مریوان به زندان مریوان انتقال داده شده‌اند.

فرشته شیرازی، فعال حقوق زنان بازداشت شد، هرانا

بدنبال بازداشت الهام محسنی در روز جمعه به دلیل شرکت در یک گردهمایی برای "آب بازی" صبح روز یکشنبه مادر وی که پیش‌تر از سوی اطلاعات احضار شده بود بازداشت شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرشته شیرازی صبح روز یکشنبه در پی بازداشت دخترش الهام محسنی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.


به همراه الهام محسنی که هم اکنون در زندان آمل به سر می‌برد، شش تن دیگر بازداشت شده‌اند که از اسامی ایشان اطلاعی در دست نیست.

شایان ذکر است فرشته شیرازی از فعالین کمپین یک میلیون امضا در شهرستان آمل است که پیش‌تر نیز در سال ۸۸ از سوی اطلاعات احضار شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اعدام یک زندانی در قزوین، هرانا

شنبه، دوازدهم شهریور ماه سال جاری یک زندانی در محوطه زندان قزوین اعدام شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احسان شعبانی فرزند کامل اهل روستای اصلانیک از توابع شهرستان سلماس در زندان قزوین اعدام شد.

لازم به ذکر است که یک شنبه سیزدهم شهریور ماه جسد نامبرده را تحویل خانواده‌اش دادند، اتهام نامبرده از طرف مقامات قضایی ایران جرایم مربوط به مواد مخدر ذکر شده است.

وضعیت نامناسب جسمی آرش هنرور شجاعی وبلاگ‌نویس و روحانی در بند ۳۵۰ اوین، خانه حقوق بشر ایران

آرش هنرور شجاعی در تاریخ ششم آبان ماه سال گذشته در محل کارش در حوزه‌ی علمیه قم دستگیر شد و از آن تاریخ تاکنون در «بازداشت موقت» در زندان اوین به سر می‌برد.

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» هنرور شجاعی به بیماری صرع مبتلا است و همچنین از بیماری قلبی رنج می‌برد. وی چندین بار در طول ماه‌های گذشته به خاطر بیماری صرع در زندان تشنج پیدا کرده و یا با وضعیت جسمی بسیار وخیم مواجه شده که با کمک همبندیان خود به بهداری زندان منتقل شده است.

وی با اتهامات سنگینی همچون تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب و اقدام علیه امنیت ملی از طریق وبلاگ‌نویسی روبروه است. وی اکنون ماه‌ها است که بدون برگزاری هیچ دادگاهی در بند ۳۵۰ زندان اوین به صورت بلاتکلیف نگهداری می‌شود و به وضعیت وی رسیدگی نشده است.

آرش هنرور شجاعی ۳۰ ساله وبلاگ‌نویس و روحانی است. وی در رشته تحصیلی اجتهاد و در حوزه علمیه قم تحصیل کرده است. او همچنین تحصیلات خود را در مقطع فوق لیسانس حقوق و فلسفه در دانشگاه آزاد ادامه داده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016