سه شنبه 22 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: در نامه جليلی به اشتون، تغييری در نظرات ايران ايجاد نشده است، در مورد حادثه يازده سپتامبر ابهاماتی وجود دارد، ايسنا

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به اظهارات يوکيو آمانو در نشست شورای حکام تاکيد کرد: فعاليت هسته‌يی ايران کاملا صلح‌آميز است و اين موضوع در گزارش‌های متعدد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی هم مورد تاييد قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رامين مهمان‌پرست ـ سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان ـ که صبح سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در مورد ارزيابی‌اش از اظهارات آمانو در نشست شورای حکام گفت: در گزارش جديد آمانو مجددا به انحراف نداشتن فعاليت هسته‌يی کشورمان و روند صلح‌آميز فعاليت‌های ايران اشاره شده است و نکته جديدی که در گزارش او مشاهده می‌شود همکاری‌های گسترده آژانس با ايران نسبت به گذشته است.

او افزود: ما همه فعاليت‌های‌مان را با همکاری آژانس و زير نظر بازرسان آژانس انجام می‌دهيم و معتقديم در سايه اين همکاری‌ها بايد از حقوق کامل خود هم بهره‌مند شويم.


برای تامين سوخت بايد غنی‌سازی انجام شود

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش ديگر ايسنا در مورد اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا مبنی بر اين که ايران پس از راه‌اندازی نيروگاه بوشهر ديگر نبايد در خاک خود غنی‌سازی انجام دهد گفت:‌ اگر نظر سخنگوی وزارت خارجه آمريکا اين است که با داشتن نيروگاه اتمی بوشهر و فعاليت آن نيازی به غنی سازی نيست بايد گفت وی به مسائل مربوط به فعاليت هسته‌يی به خوبی اشراف ندارد؛ وقتی تاسيسات هسته‌يی در يک کشور فعاليت می‌کند به معنای اين است که برای تداوم اين کار و گسترش بهره‌مندی از دانش هسته‌يی در زمينه صلح‌آميز نياز به تامين سوخت آن وجود دارد و برای تامين سوخت آن بايد غنی‌سازی انجام شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


درنامه جليلی به اشتون تغييری در نظرات ايران ايجاد نشده است

دستيار ويژه وزير خارجه کشورمان هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگری در مورد اين که آيا جليلی نامه‌ای به خانم اشتون نوشته است و اين نامه چه زمانی ارسال شده است؟ اظهار کرد: اشتون به جليلی نامه نوشته بود و پاسخ آن هم طبيعی است. ما قبلا هم اعلام کرده‌ايم آمادگی گفت‌وگو برای همکاری حول نقاط مشترک را داريم و هيچ تغييری در نقطه‌نظرات کشور ما ايجاد نشده است؛ معتقديم در فضای مثبت و سازنده با رويکرد تعاملی می‌شود سوءتفاهمی که برای آژانس ايجاد شده است را برطرف کرد. ما فعاليت‌های هسته‌يی خود را در قالب صلح‌آميز انجام می‌دهيم و اين گفت‌وگوها را هم برای همکاری‌های موثر و سازنده مفيد می‌دانيم و آمادگی‌مان را نيز اعلام کرده‌ايم.

وی در پاسخ به پرسش ديگری در مورد سفر نخست‌وزير پاکستان به ايران به اهميت روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: در سفر نخست‌وزير پاکستان و هيات همراه با توجه به اهميت روابط دو کشور، مباحث مختلفی مطرح شد و ملاقات‌هايی ميان مقامات کشورمان صورت گرفت. تفاهم‌نامه‌هايی در اين سفر به امضا رسيد و امروز بيانيه‌ای مشترکی از سوی دو کشور منتشر خواهد شد.

مهمان‌پرست ادامه داد: معتقديم همکاری‌های سياسی، امنيتی، اقتصادی، بازرگانی، فرهنگی و ... اجازه ارتقای همکاری‌ها را به دو کشور خواهد داد و منافع آن برای هر دو کشور منطقه خواهد بود. مباحث مهمی در مورد مبارزه با تروريسم و موادمخدر مورد توجه هر دو کشور است. برای اين مبارزه راهکارهايی طراحی شده است و موضوع همکاری‌های سه‌جانبه ايران، پاکستان و افغانستان مورد توجه ماست و معتقديم راهکار منطقه‌يی برای حل بحران‌های موجود موثر است و دنبال می‌شود.

او تاکيد کرد: ظرفيت‌های بسيار زيادی با توجه به مشترکات فراوان ملت‌های ايران و پاکستان وجود دارد و پاکستان می‌تواند جايگاه ويژه‌ای را در اين روابط داشته باشد که اين موضوع می‌تواند در همکاری‌های مربوط به حمل و نقل، انرژی و خطوط لوله نفت و گاز دنبال شود.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: توافق شده است که برای ارتقای سطح همکاری‌ها، گروه‌های کاری به رياست وزيران خارجه دو کشور و کميته امنيتی به رياست وزيران کشور ايران و پاکستان تشکيل شود و فعاليت خود را دنبال کنند.

دستيار ويژه وزير امور خارجه در پاسخ به پرسش ديگری در مورد اين که با توجه به انتشار اظهاراتی بر ضد ايران از سوی رييس سازمان سيا، وزير دفاع آمريکا و تونی بلر، آيا ايران مانند موضوع سارکوزی پيگيری حقوقی در اين رابطه خواهد داشت؟ گفت: توصيه می‌کنيم اين افراد با نگاهی به عملکرد دوران تصدی‌شان متوجه تخلفات خود و مواردی که منجر به زير پا گذاشتن حقوق مردم منطقه شده است، باشند.

وی ادامه داد: آن‌ها کارنامه‌های درخشانی ندارند و در بين ملت‌های منطقه هم جايگاهی برای آن‌ها نيست و در موقعيتی نيستند که بخواهند عليه کشور ما اظهارنظر کنند. به ويژه بلر با توجه به پرونده بسيار مساله‌دارش در دوران مسووليتش در منطقه ما به هيچ وجه مطالبی که اظهار می‌کند جايگاهی در بين افکار عمومی ندارد. بهتر است راجع به موضوعات ديگری و در رابطه با مسائل داخلی خود صحبت کند.

خبرنگار ديگری پرسيد اخباری در مورد ارائه بسته‌ی پيشنهادی ايران به سوريه منتشر شده است و اردوغان نيز اعلام کرده است صبر آنکارا از خشونت‌ها در سوريه به سر آمده است که مهمان‌پرست پاسخ داد: مواضع کشور ما در مورد تحولات منطقه با صراحت و شفافيت در مقاطع مختلف تاکنون اعلام شده است. اين که بايد به مطالبات مردم در کشورهای مختلف توجه شود به عنوان اصلی برای جمهوری اسلامی ايران مطرح است و اين مطالبات بايد به صورت مسالمت‌آميز مطرح شود و اگر به صورت مسالمت‌آميز بيان شد نبايد با خشونت و سرکوب با آن برخورد کرد. ما همواره بر اين اصل تاکيد کرده‌ايم که کشورهای خارجی و بيگانه نبايد در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت کنند.

وی ادامه داد: حفظ ثبات امنيت در منطقه با همکاری کشورهای منطقه برای ما اولويت است. معتقديم اقتدار کشورها با بهره‌مندی از حمايت اکثريت مردم تامين خواهد شد، نه وابستگی به قدرت‌های مختلف به ويژه قدرت‌های غربی. مسائلی که در منطقه رخ می‌دهد را بايد با ديد جامع نگاه کرد. برخوردهای گزينشی و اعمال رفتارهای دوگانه قابل قبول نيست.

مهمان‌پرست ضمن بيان انتقاد از عملکرد کشورهای غربی در مورد برخورد با تحولات اخير در يمن، بحرين و ليبی و کشتار مردم بيگناه در اين کشورها با اقدامات نظامی غرب، گفت: برخوردهای دوگانه به هيچ وجه قابل قبول نيست.


دخالت غرب در سوريه به منظور ايجاد راه فرار برای رژيم صهيونيستی است

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان ادامه داد: بخشی از مردم سوريه ممکن است مطالباتی داشته باشند که اگر به صورت مسالمت‌آميز بيان شود، دولت سوريه آمادگی تحقق بخشی از اين خواسته‌ها را در چارچوب منافع ملی و حاکميت ملی اين کشور دارد و اصلاحاتی را در همين رابطه شروع کرده است. آن چه که باعث بی‌ثباتی و ناامنی در سوريه می‌شود و توسط جريان آمريکايی و صهيونيستی به آن دامن زده می‌شود. دخالت ساير کشورها در مسائل داخلی سوريه و بی‌ثبات کردن اين کشور به منظور ايجاد راه فرار برای رژيم صهيونيستی است. توصيه ما به همه‌ی کشورهای منطقه اين است که با هوشياری مراقب فتنه‌های آمريکايی صهيونيستی در منطقه باشند و اجازه ندهند با بی‌ثبات شدن کشورهايی که در خط مقدم مقابله با رژيم صهيونيستی قرار دارند، منافع آمريکا و اسراييل تامين شود.

خبرنگار ديگری در مورد ارزيابی ايران نسبت به حضور در اجلاس "بن ۲" در آلمان که به منظور بررسی تحولات افغانستان برگزار می‌شود، پرسيد که مهمان‌پرست گفت: موضوع افغانستان و پيگيری طرح‌هايی برای رفع بحران‌های موجود با دقت و حساسيت مورد توجه کشور ما قرار دارد. هر تلاشی که بتواند کمک کند تا صلح و ثبات در افغانستان برقرار شود و ريشه ناامنی، تروريسم و موادمخدر در اين کشور برطرف شود و زيرساخت‌های اقتصادی آن آماده شود را با دقت بررسی می‌کنيم. اگر احساس کنيم شرکت در هر اجلاسی و پيگيری هر طرحی می‌تواند به موضوعات مورد توجه در افغانستان کمک کند، نقطه نظرات‌مان را اعلام می‌کنيم.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان در ادامه به ضرورت در نظر گرفتن راه‌حل‌های منطقه‌يی برای حل موضوعات منطقه تاکيد کرد.

او هم‌چنين در مورد حضور رييس‌جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نيز گفت: دفتر رياست جمهوری حضور وی را در اين نشست اعلام کرده است. به محض اين که برنامه‌های اين سفر قطعی شد توسط دفتر رياست جمهوری اعلام خواهد شد.


روابط ايران و افغانستان بسيار نزديک، برادرانه و استراتژيک است

خبرنگار ديگری در مورد اظهارات يکی از اتباع افغان در برنامه زنده شبکه خبر پرسيد که مهمان‌پرست گفت: روابط ايران و افغانستان بسيار نزديک، برادرانه و استراتژيک است و تامين منافع ملی دو کشور در گرو همکاری‌های گسترده در همه زمينه‌هاست که در بالاترين سطوح خود دنبال می‌شود.


شورای انتقالی ليبی خواسته است سفارت ايران فعاليتش را در بالاترين سطح ادامه دهد

خبرنگار ديگری به موضوع دعوت صالحی از رييس شورای انتقالی ليبی برای سفر به ايران اشاره کرد و پرسيد آيا اين موضوع در وزارت خارجه در دست پيگيری است؟ که مهمان‌پرست اظهار کرد: ما با مردم ليبی و حرکتی که عليه ظلم‌ها به مردم در اين کشور انجام می‌شود همراهی داشتيم و کمک‌های انسانی خود را در طول اين تحولات برای مردم ليبی ارسال کرديم و با مسوولان شورای انتقالی ليبی در تماس بوديم. دعوت‌های متقابلی از سوی مقامات دو کشور انجام شده است و شورای انتقالی ليبی خواسته است سفارت ما در ليبی فعاليت خود را مجددا در بالاترين سطح با توجه به پيروزی مردم ادامه دهد. مقدمات اين موارد فراهم شده و معتقديم ظرفيت‌های موجود بين دو کشور بايد در خدمت توسعه روابط و بازسازی ليبی قرار گيرد.


سفير ايران به سرعت در ليبی مستقر خواهد شد

مهمان‌پرست ادامه داد: سفير ما در ليبی در سريع‌ترين زمان ممکن در سفارت مستقر خواهد شد.

او گفت: ايران جزء چند کشور نادری بود که در تمام دوران بحران ليبی به فعاليت خود ادامه داد و سفارت ما هيچ‌گاه تعطيل نشد. فقط به نشانه اعتراض به سرکوب مردم توسط دولت سطح سفارت به پايين‌ترين حد کاهش پيدا کرده بود؛ اما با همه خطراتی که برای ديپلمات‌های ما وجود داشت سفارت ما کار خود را ادامه داد.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان تاکيد کرد: ما در کنار مردم ليبی هستيم و معتقديم هر چه سريع‌تر استقرار يک دولت مردمی از راهکارهای قانونی و با مشارکت همه‌ی گروه‌های مختلف می‌تواند زمينه را برای تسريع در توسعه روابط فراهم کند.


حضور کشورهای غربی به نفع مردم ليبی نخواهد بود

وی تاکيد کرد: حضور کشورهای غربی در ليبی را باعث ناامنی و بی‌ثباتی می‌دانيم و اين حضور حتما به نفع مردم ليبی نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به بيانيه وزيران خارجه شورای همکاری خليج‌فارس در مورد اين که ايران اظهاراتی خلاف منافع ملی اين کشورها دارد، گفت: ايران معتقد به همکاری بين کشورهای منطقه است تا ثبات و امنيت فراهم شود. مسائلی که مطرح می‌شود تا فضايی را عليه کشور ما در منطقه ايجاد کنند ناشی از موج ايران‌هراسی برای ايجاد اختلاف بين کشورهای منطقه است. اين‌گونه حرکات خواست مخالفان جهان اسلام و کشورهای منطقه را تامين می‌کند. کشورهای منطقه بايد مسير هم‌گرايی و همکاری را دنبال کنند.


نشست کارشناسان درباره طرح گام به‌ گام روسيه در حال برگزاری است

مهمان‌پرست هم‌چنين در پاسخ به پرسش ديگری درباره آخرين اقدامات ايران نسبت به طرح گام به گام روسيه گفت:‌ نشست ميان کارشناسان در جريان است. اين طرح در حال بررسی است که پس از نهايی شدن آن را اعلام می‌کنيم.


طرح روسيه را با ديد مثبت بررسی می‌کنيم

وی ادامه داد: ما از هر طرح و ابتکاری که بتواند کمک کند سوء‌تفاهمی که در ذهن برخی کشورها و يا مسوولان آژانس اگر وجود داشته باشد برطرف شود، استقبال می‌کنيم. ما اين طرح‌ها که بر اساس حسن نيت ارائه می‌شود را با ديد مثبت می‌نگريم و معتقديم روحيه تعامل و همکاری بايد در دستور کار باشد. ما همواره آمادگی‌مان را برای گفت‌وگو و همکاری اعلام کرده‌ايم و معتقديم همه کشورهايی که عضو آژانس هستند و معاهده ان‌.‌پی‌.تی را امضا کرده‌اند و منحرف نشدن‌شان از فعاليت‌های هسته‌يی صلح‌آميز مشخص است بايد از حقوق خود در بهره‌مندی از اين دانش برخوردار باشند. ما طرح روسيه را با ديد مثبت و به خاطر احساسی که از حسن نيت آن‌ها داشتيم بررسی خواهيم کرد.


آذربايجان از مسائل تاريخی در جهت خواست دشمنان استفاده نکند

خبرنگار ديگری در مورد برخی اقدامات انجام شده و اخبار منتشر شده در رسانه‌های جمهوری آذربايجان و در مورد ساخت مجسمه بابک خرم‌دين در باکو و هم‌چنين تلاش برای تحريف تاريخ ايران در اين کشور پرسيد که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به ويژگی‌های مشترک تاريخی، فرهنگی و مذهبی دو کشور اشاره کرد و گفت: بايد بر اساس اين ويژگی‌ها، روابط به سمتی پيش رود که فرصت‌های بهره‌مندی مردم از اين روابط در حداکثر خود ايجاد شود. مسائل تاريخی و مشترکات فرهنگی بايد زمينه وحدت و هم‌گرايی دو کشور را فراهم کند. نبايد در مسيری حرکت کرد که خواست دشمنان دو کشور را در بر داشته باشيم.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان در مورد انتشار گزارشی از سوی شبکه الجزيره که در آن ايران را متهم حوادث يازده سپتامبر معرفی می‌کرد و هم‌چنين اظهارات متناقض مقامات آمريکايی در مورد حادثه يازده سپتامبر گفت: ما با هر اقدام تروريستی مخالفيم و آن را محکوم می‌کنيم و معتقديم تروريسم به هر شکل آن و در هر جای دنيا که صورت گيرد پديده‌ای شوم است. برخورد با پديده تروريسم و تقسيم آن به تروريسم خوب و بد که متاسفانه از سوی کشورهای غربی صورت می‌گيرد را نامناسب می‌دانيم. از اين که در آمريکا حادثه‌ای رخ داده و تعداد زيادی از مردم کشور در اين حادثه از بين رفته‌اند تاثر و تاسف خود را اعلام کرده‌ايم و اين اقدام را محکوم کرده‌ايم. مردم ما نيز بزرگ‌ترين قربانی تروريسم بوده‌اند و از آن تنفر دارند.


آمريکايی‌ها با متهم کردن ديگران در حادثه ۱۱ سپتامبر فرار رو به جلو می‌کنند

او ادامه داد: اما در مورد حادثه يازده سپتامبر ابهاماتی وجود دارد و متاسفانه مقامات آمريکايی به جای اين که به افکار عمومی مردم خود و دنيا پاسخگو باشند و به اين ابهامات پاسخ دهند تا ترديدهايی که در مورد اين حادثه وجود دارد را روشن کنند، با متهم کردن ديگران، فرار رو به جلو دارند.

مهمان‌پرست تاکيد کرد: کاملا روشن است که مقامات آمريکايی و برخی کشورهای غربی متحد آن‌ها، پيشينه طولانی در حمايت از تروريسم دارند و افکار عمومی مردم دنيا نسبت به اقدامات آن‌ها با ترديد مواجه شده‌اند.


مقامات آمريکايی متهم اصلی برخورد دوگانه با تروريسم هستند

وی با بيان اين که گروه‌های تروريستی مانند عبدالمالک ريگی مورد حمايت اين کشورها قرار می‌گيرند و فعاليت‌ آزادانه در آمريکا و اروپا دارند، گفت: آمريکايی‌ها در افغانستان پايگاه‌های نظامی را برای تقويت گروه‌های تروريستی مانند گروه ريگی قرار داده بودند و به فعاليت‌های تروريستی در منطقه ما دامن می‌زنند و ارتباطات با ساير گروه‌های تروريستی برای همه روشن است. مقامات آمريکايی متهم اصلی هستند که نسبت به تروريسم برخورد دوگانه دارند و حتما در درجه اول بايد پاسخ دهند. ابهاماتی که در رابطه با مساله يازده سپتامبر در آمريکا ايجاد شده بايد برای مردم روشن کنند، با اتهام زدن به ايران و کشورهای ديگر مساله‌ای را که متوجه رفتار خود و ابهامات در سياست‌های آن‌ها است برطرف نخواهد شد.


يکی از اولويت‌های وزارت خارجه امام موسی صدر است

خبرنگار ديگری پرسيد آيا دغدغه‌ای به نام امام موسی صدر در ايران وجود دارد که مهمان‌پرست تاکيد کرد: يکی از اولويت‌های اصلی وزارت خارجه موضوع امام موسی صدر است و برای ما اين موضوع اهميت بسيار زيادی دارد و تمام تلاش خود را در اين جهت انجام داديم.


اظهارات مقامات نظامی آمريکا پايه و اساسی ندارد

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان در پايان در پاسخ به اظهارات وزير دفاع آمريکا در مورد اين که وقوع انقلاب ديگری در ايران حتمی است، گفت: اظهارات وزير دفاع آمريکا برای ما اهميتی ندارد. مقامات آمريکايی به دليل مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستند گاهی اظهاراتی را مطرح می‌کنند که به هيچ وجه قابليت پيگيری ندارد به‌خصوص مقامات نظامی آن‌ها اظهاراتی را مطرح می‌کنند که پايه و اساسی ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016