چهارشنبه 23 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمريکا: ايران فشار بر اقليت های دينی و مذهبی را تشديد کرده است، راديو فردا

وزارت امور خارجه آمريکا تازه ترين گزارش وضعيت آزادی اديان در تمامی کشورهای جهان از جمله ايران را منتشر کرد و بر اساس اين گزارش، در يک سال گذشته دولت جمهوری اسلامی فشار بر اقليت های دينی و مذهبی را افزايش داده است.

به گزارش بخش حقوق بشر و آزادی های مدنی وزارت خارجه آمريکا، جدای از فشارهای فزاينده بر اقليت بهايی در ايران که ابتدای تشکيل نظام جمهوری اسلامی در ايران اجار شده است، در سال گذشته اقليت مسيحی، دراويش و اقليت مسلمان سنی مذهب هم شاهد فشارهای فزاينده بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در قانون اساسی جمهوری اسلامی، «شيعه اثنی عشر» يا شيعه دوازده امامی به عنوان دين و مذهب رسمی کشور انتخاب شده ولی ديگر اقليت ها از جمله زرتشتيان، مسيحيان و يهوديان و مسلمانان سنی مذهب هم به رسميت شناخته شده اند. ولی با اين حال قانون اساسی تمامی اين اديان را تحت قوانين شرعی اسلام شيعی قرار داده است.

بر اساس اين گزارش، جدای از دستگيری رهبران و شماری از اقليت بهايی در ايران در سال گذشته، شماری از آن ها از دانشگاه ها اخراج شده و اموال و دارايی های آن ها به اتهام بهايی بودن، توقيف شده است.

اين گزارش همچنين گفته هرچند شماری از اقليت های دينی در ايران «مجاز» شمرده می شوند، ولی با اين حال همين گروه های به اصطلاح مجاز هم مورد انواع مختلف تبعيض های اجتماعی و مدنی قرار می گيرند.

در اين گزارش همچنين بر «آزاد نبودن افراد در ايران برای تغيير دين يا مذهب» خود اشاره کرده و می گويد شماری از مردم در خفا دين خود را تغيير داده و مراسم مذهبی دين جديد خود را اجرا می کنند.

چندی پيش و در پی پايان ماه رمضان، اهل تسنن با محدوديت در برگزاری نماز عيد فطر روبرو شدند که يکی از روحانيون اهل تسنن در ايران در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی مراتب اعتراض خود را اعلام کرد.

مولوی عبدالحميد هفتم شهريور، از اين که «اقليت اهل سنت در بعضی از شهرهای بزرگ ايران برای اقامه نماز عيدين و جمعه با مشکلات روبرو هستند» ابراز تاسف کرده است.

طبق اين گزارش وی افزوده است:« شنيده می شود که در تهران، پليس امنيت از ائمه نمازخانه های اهل سنت تعهد می گيرد که نماز عيد سعيد فطر را برگزار نکنند. اين در حالی است که نص صريح قرآن از وظايف حکومت اسلامی را اقامه نماز قرار داده است.»

مولوی عبدالحميد درادامه گفته است:« جلوگيری اقليت اهل سنت از اقامه نماز عيدين و جمعه در شهرهای بزرگ مايه یأس و نا اميدی است.»

مولوی عبدالحميد همچنين گفته است که در خواست برای برگزاری آزادانه نماز عيد توسط اهل سنت خواسته ای مبتنی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی است. مولوی عبدالحميد پيشتر از اين که رهبر جمهوری اسلامی «به نامه ها، شکايت ها و فريادهای تظلم خواهی» اهل تسنن در ايران پاسخ نمی دهد، انتقاد کرده بود.

گزارش وضعيت آزادی اديان وزارت خارجه آمريکا همچنين به آزار نوکيشان مسيحی در ايران اشاره کرده و وضعيت آن ها را خطرناک خوانده است.

اقليت های دينی در ايران، به غير از اهل تسنن، نمی تواند در قوه قضاييه ، نيروهای امنيتی و يا حتی به عنوان مدير مدارس دولتی مشغول به کار شوند.

اين گزارش می افزايد هرچند قانون اساسی ايران دين يهود را به رسميت می شناسد، اما جمهوری اسلامی به کرات درباره پيروان اين دين تبعيض قايل شده و افزايش سياست های ضد اسرائيلی دولت باعث افزايش فشار بر يهوديان در ايران شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016