سه شنبه 29 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دانشجويان، قربانی مضحکه "عدالت" در ايران، بيانيه مشترک فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران

بيانيه مشترک عمومی

فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH)
جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (LDDHI)
۲۸ شهريور ۱۳۹۰

دانشجويان، قربانی مضحکه "عدالت" در ايران

http://www.fidh.org/Students-victims-of-travesty-of?var_mode=calcul
عبدالکريم لاهيجی، نايب رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و رييس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران امروز گفت: «قوه قضاييه با نمايش ديگری از مضحکه ‘عدالت’ نشان داده که در نفی حقوق زندانيان مرزی نمی شناسد. دانشجويان، همچون ديگر زندانيان عقيدتی، برای اعترافات دروغ مورد شکنجه جسمانی و روانی قرار می گيرند و موازين قضايی در مورد آنها زير پا گذاشته می شود. کميته حقوق بشر سازمان ملل که بر اجرای ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی نظارت دارد پرونده جمهوری اسلامی ايران را در ماه آينده ـ اکتبر ـ مورد بررسی قرار خواهد داد و دولتمردان ايران بايد پاسخگوی استفاده گسترده از شکنجه و ديگر موارد فاحش نقش حقوق بشر باشند.»

بنا به گزارش های منتشره در تاريخ ۲۶ شهريور ۱۳۹۰، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی آقای علی اکبر محمدزاده فعال دانشجويی ۲۲ ساله را به اتهام تبليغ عليه نظام، تجمع و تبانی عليه امنيت کشور و اخلال در نظم عمومی به ۶ سال زندان محکوم کرده است. مادر آقای محمدزاده در روز ۲۶ شهريور به بخش فارسی بی بی سی گفت که فرزندش، که «يکی از دانشجويان نخبه» است، طی بازداشت پيش از محاکمه شکنجه شده و خاطرنشان کرد که قاضی پرونده به مورد مشخصی که مصداق ارتکاب جرم باشد اشاره نکرده است. آقای محمدزاده، دانشجوی مهندسی مکانيک و دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی شريف، در تاريخ ۲۶ بهمن ۱۳۸۹، يک روز پس از تظاهرات گسترده خيابانی، دستگير شد. او ۵۴ روز در سلول انفرادی به سر برد و فشار شديدی را برای اعتراف اجباری و اتهام زنی به خود متحمل شد، در حالی که وکيل اصلی او از امکان دفاع از او در دادگاه محروم ماند. با وجود صدور حکم دادگاه بدوی و اعتراض آقای محمدزاده به اين حکم، او هنوز در زندان اوين در بازداشت به سر می برد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای اميد کوکبی، ۲۹ساله، دانشجوی ديگری که دارای دستاوردهای ممتاز علمی است، در تاريخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ در راه بازگشت به امريکا در فرودگاه تهران بازداشت شد و هنوز پس از ۸ ماه هنوز بدون محاکمه در زندان اوين در بازداشت به سر می برد. آقای کوکبی که دانشجوی دوره فوق دکترای فيزيک هسته ای در دانشگاه تگزاس امريکا است، درجه کارشناسی خود را ازدانشگاه صنعتی شريف در ايران و دکترايش را از اسپانيا دريافت کرده است. او تاکنون ۷ مقاله در نشريه های علمی منتشر و آنها را در ۱۶ کنفرانس ارائه کرده است. بنا به گزارش ها، او در هيچ فعاليت سياسی شرکت نداشته، اما به اقدام عليه امنيت ملی از طريق ارتباط با «کشور متخاصم» و کسب درآمد نامشروع از طريق دريافت بورس در امريکا متهم شده است. آقای کوکبی که ۳۶ روز در سلول انفرادی زندانی بود در نامه ای به رييس قوه قضاييه در تير ۱۳۹۰ نوشت که از ترس و زير فشار اتهام ها را با اعتراف دروغ پذيرفته است. وی از اقليت ترکمن و اقليت مذهبی سنی مذهب است.

زندگی ده ها دانشجو در حال حاضر در زندان های سراسر کشور رو به تباهی است. گستردگی مخالفت جنبش دانشجويی با رژيم و سرکوب شديد اين جنبش به دست رژيم ثبت تمام جزييات را مشکل کرده است. با توجه به اين مساله، نام های زير تنها معدودی از صدها دانشجويی را در بر می گيرد که يا در بازداشت به سر می برند يا به زندان های طولانی مدت محکوم شده اند.

بهاره هدايت، دانشجو و فعال حقوق زنان، از ۱۰ دی ۱۳۸۸ به اتهام توهين به رهبری و رييس جمهور، تبليغ عليه نظام و اقدام عليه امنيت ملی حکم ۵/۹ سال زندان خود را می گذراند.
مجيد توکلی، فعال دانشجويی، که در سال های گذشته چندين بار بازداشت شد، از ۱۶ آذر ۱۳۸۸ به اتهام مشارکت در تجمعات غيرقانونی، تبليغ برضد نظام، توهين به «رهبر انقلاب و رييس جمهور» حکم زندان ۵/۸ سال را می گذراند.
فرزاد مددزاده و شبنم مددزاده (خواهر او) ماه ها پيش از انتخابات رياست جمهوری در ۲ اسفند ۱۳۸۷ بازداشت و به اتهام محاربه به ۵ سال زندان در تبعيد محکوم شدند. فرزاد مددزاده در زندان دورافتاده رجايی شهر است، اما شبنم مددزاده در حال حاضر در زندان اوين به سر می برد.
ضيا نبوی، عضو شورای دفاع از حق تحصيل، در ۲۴ خرداد ۱۳۸۸ دستگير و پس از بازداشت طولانی و شکنجه به اتهام محاربه به ۱۰ سال زندان در تبعيد محکوم شد. او که دوره کارشناسی مهندسی شيمی را به پايان رسانيده، در سال ۱۳۸۷ از تحصيل در دوره کارشناسی ارشد جامعه شناسی محروم شد. آقای نبوی حکم زندان خود را در استان خوزستان در جنوب می گذراند.
عاطفه نبوی (دختر عموی ضيا نبوی)، کارشناس مهندسی متالورژی که از ادامه تحصيل در دوره کارشناسی ارشد محروم شد، در ۲۴ خرداد ۱۳۸۸ دستگير و به اتهام محاربه به ۴ سال زندان محکوم شد. وی در حال حاضر در زندان اوين حکم خود را می گذراند.
• دانشجويان ديگری که حکم های طولانی زندانی را می گذرانند از اين جمله هستند: ياسر گلی (دانشجوی کُرد، ۱۵ سال)؛ حامد روحی نژاد (۱۱ سال)؛ ميلاد اسدی (۷ سال)؛ مجيد دری (۶ سال در زندانی دورافتاده در خوزستان)؛ حسن اسدی زيدآبادی (۵ سال)؛ عليرضا عاشوری (۵ سال)؛ پويا قربانی (۶ سال)؛ مهدی خدائی (۴ سال)؛ علی عجمی (۴ سال؛ در زندان دورافتاده رجايی شهر)؛ مهديه گلرو (۳ سال و ۴ ماه).

اطلاعات پيشينه ای

دانشجويان ايرانی و سازمان های دانشجويی همواره، چه در زمان رژيم پيشين شاه و چه طی بيش از سه دهه پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷، در صف اول مبارزه عليه ديکتاتوری و استبداد قرار داشته اند. به همين دليل نيز، بيشترين قربانيان چه در تعداد تلفات و چه تعداد زندانيان عقيدتی از ميان دانشجويان بوده اند.

نيروهای لباس شخصی، گارد ويژه نيروی انتظامی به همراه يگان ويژه سپاه پاسداران پس از انتخابات رياست جمهوری ۱۳۸۸ با خشونت تمام به خوابگاه های دانشجويی در تهران، اصفهان و شيراز حمله و آنها را تخريب کردند. در نتيجه، ۵ دانشجو درتهران، دو دانشجو در اصفهان و دو دانشجو نيز در شيراز کشته شدند. در خوابگاه دانشگاه تهران در حمله روز ۲۴ خرداد ۱۳۸۸، ۱۰۰ نفر از دانشجويان دستگير شدند. اما به جای رسيدگی به حمله و کشتار، دادگاه های نظامی در حدود ۴۰ نفر از دانشجويان را که به قوه قضاييه شکايت کرده بودند محاکمه و در ارديبهشت ۱۳۹۰ به حکم هايی از جمله جريمه نقدی، شلاق و حکم های زندان از ۳ تا ۱۰ ماه محکوم کردند. از آن پس نيز، چندين دانشجو جان خود را در تظاهرات اعتراضی يا در زندان ها از دست داده اند. صدها دانشجو در سراسر کشور از دانشگاه ها اخراج و از ادامه تحصيل محروم شده اند.

سازمان های مستقل دانشجويی و فعالان دانشجويی به ويژه پس از انتخابات رياست جمهوری ۱۳۸۸ با آزار و اذيت و سرکوب شديد روبرو بوده اند. دفتر تحکيم وحدت، اتحاديه انجمن های اسلامی دانشجويان دانشگاه ها، يکی از قربانيان اصلی اين سرکوب بوده است.


صفحه ايران در وبگاه فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر (به فارسی و انگليسی):
http://www.fidh.org/-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D9%89-
http://www.fidh.org/-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-

جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران: lddhi(at)fidh.net يا lddhiu.fidh(a)gmail.com
----------------------------------------------
تماس مطبوعاتی:
فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر:
Arthur Manet: +۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۹۰ ۱۹ / +۳۳ ۶ ۷۲ ۲۸ ۴۲ ۹۴
Karine Appy: +۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۱۴ ۱۲ / +۳۳ ۶ ۴۸ ۰۵ ۹۱ ۵۷


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016