شنبه 1 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازداشت يکی از دانشجويان دانشگاه فردوسی مشهد، مجموعه خبرهای حقوق بشری (به‌روز می‌شود)

ورود به منزل و بازداشت يکی از دانشجويان دانشگاه فردوسی مشهد

بنا به خبر دريافتی، ماموران امنيتی مشهد با حکم جلب اقدام به ورود به منزل يکی از فعالين سابق دانشگاه فردوسی کرده، اما موفق به بازداشت وی نشدند. اين ماموران پس از ورود به منزل، اقدام به ضبط لوازم شخصی و بازداشت يکی از دوستان وی کردند.

اين ماموران که حکم بازداشت امين رياحی، از فعالين سابق دانشگاه فردوسی را همراه داشتند پس از ورود و جست و جو در منزل وی در مشهد، برای ساعاتی يکی از هم خانه ای های وی را بازداشت نموده و پس از پرسيدن سوالاتی پيرامون فعاليت های اعضای اين خانه او را آزاد کردند.

گفتنی است اين دانشجوی بازداشتی پيش از اين نيز به وسيله ماموران اطلاعات مشهد به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و تبليغ عليه نظام بازداشت شده و يک ماه در بازداشتگاه اطلاعات مشهد زندانی بود. وی در چند ماه گذشته يک بار به اتهام شرکت در تجمع غيرقانونی به کميته انضابطی دانشگاه و دو بار برای بازجويی به وزارت اطلاعات احضار شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


يک سال به مدت حبس محمد داوری، روزنامه نگار زندانی افزوده شد، کلمه

مسوولان زندان اوين با ابلاغ حکم تازه ای به محمد داوری، روزنامه نگار و زندانی سياسی خبر دادند که به محکوميت پنج ساله وی، يکسال افزوده شده و به اين ترتيب مدت محکوميت وی از پنج سال به شش سال افزايش يافته است

براساس خبرهای رسيده به کلمه، در حالی که محمد داوری در حال گذراندن دوران پنج سال محکوميت خود در بند ۳۵۰ اوين است،در آخرين اعلام وضعيت، يکسال به حبس او افزوده شده است.

اين يکسال به دليل شرکت محمد داوری در تجمع های اعتراضی معلمان در بهمن و اسفند سال ۱۳۸۵به دوران محکوميت وی افزوده شده است.داوری که از فعالان صنفی و عضو شورای مرکزی سازمان معلمان بوده، به دليل حضور در تجمع معلمان در سال ۸۵ بازداشت و در دادگاهی در سال ۸۶ به پنج ميليون تومان جريمه نقدی بدل از حبس محکوم شده بود. هم اکنون به دليل عدم پرداخت اين جريمه، يکسال به حبس وی فزوده شده است.

محمد داوری روزنامه نگار و سردبير سايت سحام نيوز است. وی پس از نامه ای توسط مهدی کروبی به رئيس مجلس خبرگان پيرامون آزار زندانيان سياسی در شکنجه گاه کهريزک دستگير و تحت فشار و شکنجه قرار گرفت تا عليه مهدی کروبی در تلويزيون جمهوری اسلامی ايران، اقرار کند.

***

استفاده از جرثقيل برای جمع آوری آنتن ماهواره در کامياران، هرانا

خبرگزاری هرانا - در تداوم موج جديد جمع آوری گيرنده‌های ماهواره در مناطق مختلف کشور که در طول هفته‌های گذشته، با ارسال پارازيت در برخی مناطق نيز همراه بوده است، نيروهای انظامی از جرثقيل برای ورود به منزل شهروندان استفاده کردند.

بنابه اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، نيروهای انتظامی در شهر کامياران و روستاهای اطراف اقدام به جمع آوری گيرنده‌های ماهواره بر روی پشت بام‌ها را کرده‌اند.

اين نيرو‌ها در صورت عدم حضور صاحبخانه به وسيله جرثقيل يه پشت بام خانه شهروندان وارد شده و اقدام به جمع آوری آنتن‌های ماهواره کرده‌اند.

جمع آوری آنتن‌های ماهواره که در راستای جلوگيری از گردش آزاد اطلاعات توسط اين ارگان انتظامی و امنيتی در شهرهای مختلف دنبال می‌شود پيش‌تر در شهر گرگان به دليل مشاجره يک شهروند با ماموران موجب مرگ وی در پی سقوط از پشت بام شده بود.


***

ادامه فشار بر بهاييان؛ دو شهروند بهايی در اصفهان بازداشت شدند، کميته گزارشگران حقوق بشر

کميته گزارشگران حقوق بشر- در ادامه هجوم نيروهای امنيتی به مرتبطين دانشگاه آنلاين بهائيان، نيروهای امنيتی در دو روز گذشته به منزل ۳ نفر از شهروندان بهايی مرتبط با اين دانشگاه به نامهای فلورا مسعود، فاران حسامی و سامان مباشر هجوم برده و اقدام به تفتيش و ضبط بعضی از وسايل آن‌ها نمودند.

گزارش‌های رسيده حاکی از آن است که ماموران امنيتی حداقل حکم بازداشت يکی از اين سه نفر را داشته‌اند که بنا به دلايلی از بازداشت اين فرد خوداری کردند.

همچنين در شهر اصفهان نيز، ساعت ۳ بعد از ظهر روز جمعه ماموران امنيتی با هجوم به منزل وحيد ميثاقيان و همسرش شهناز طالعی، اين دو شهروند بهايی را بازداشت کردند. بنا بر اطلاعات دريافتی اين دو شهروند بهايی به کلانتری منطقهٔ «خانه اصفهان» منتقل شده‌اند.

اين هجوم نيروهای امنيتی در حالی است که در ۱ خردادماه امسال و در حملات هماهنگی نيروهای امنيتی به مرتبطين با دانشگاه آنلاين بهائيان بيش از ۱۵ نفر دستگير و بيش از ۲۰ نفر به وزرات اطلاعات احضار شدند.

هارپاگ (رامين) زيبايی، کامران مرتضايی، نوشين خادم، محمود بادوام، وحيد محمودی و فرهاد صدقی، تعدادی از اين بازداشت شدگان هستند که هنوز در زندان به سر می‌برند.

گفتنی است، با وجود پايان قرار بازداشت ۲ ماهه اين افراد هنوز اين افراد در زندان اوين نگهداری می‌شوند. اين در حالی است که از بين اين افراد برای آقايان بادوام و صدقی قرار وثيقه صادر شده است و با وجود توديع وثيقه اين افراد همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

همچنين آقای رياض سبحانی که روز ۲۴ خردادماه گذشته در تهران دستگير و به زندان اوين منتقل شده بود، همچنان در بازداشت به سر می‌برد. رياض سبحانی پدر ژينوس سبحانی، منشی پيشين دفتر کانون مدافعان حقوق بشر است که دو بار در طی سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ بازداشت شده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016