دوشنبه 18 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اجرای ۱۳۵ حکم اعدام از ابتدای سال ۱۳۹۰ تاکنون، خانه حقوق بشر ايران

بر اساس آمار ثبت شده در تارنمای «کميته ضد اعدام و مجازات مرگ» در خانه حقوق بشر ايران از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۳۵ مورد اعدام در ايران صورت گرفته است.

«منابع» رسمی جمهوری اسلامی ايران اعم از روابط عمومی دادگستری و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های دولتی در ايران از ابتدای سال ۱۳۹۰ تا کنون که شش ماه و نيم از سال می‌گذرد از اجرای ۱۳۵ مورد حکم اعدام در ايران گزارش داده‌اند که تمامی اين موارد در تارنمای «کميته ضد اعدام و مجازات مرگ» در خانه حقوق بشر ايران ثبت شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خانه حقوق بشر ايران از ۱۳۵ اعدام صورت گرفته از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۵ مورد آن در ملاء عام و انظار عمومی و در مقابل چشمان مردم اجرا شده است. همچنين دو تن از اين اعدام شدگان تبعه خارجی و اهل کشور افغانستان بوده‌اند و سه تن از اين افراد نيز در هنگام ارتکاب جرم زير ۱۸ سال سن داشته‌اند.

از دلائل جرمی و اتهامی ۱۳۵ اعدام صورت گرفته از ابتدای سال ۷۲ مورد آن به «جرائم مربوط به مواد مخدر» است که همچون سال‌های گذشته بيش‌ترين دليل اجرای احکام اعدام در ايران است. ۳۳ نفر نيز به جرم «تجاوز به عنف» اعدام شده‌اند. ۱۶ تن به اتهام «محاربه» و ۱۱ نفر نيز به دليل قتل احکام اعدام‌شان صادر شده است. همچنين سه نفر از دگرباشان جنسی نيز در سال جاری اعدام شده‌اند.

استان کرمان با اجرای دست کم ۲۰ مورد اعدام که از ابتدای سال جاری تا کنون از منابع رسمی جمهوری اسلامی اعلام شده است، شهر اول اعدام در ايران است. فارس ۱۷ مورد، خوزستان با ۱۴ مورد، اصفهان با ۱۱ مورد در رتبه‌های دوم و سوم و چهار شهر اعدام در ايران قرار دارند. استان قم با ۹ مورد، هرمزگان با هشت مورد، مازندران، سمنان و خراسان رضوی هر کدام با هفت مورد، کرماتشاه با ۶ مورد، سيستان و بلوچستان با پنج مورد، کهکيلويه و بويراحمد، يزد، قزوين و تهران هر کدام با ۴ مورد، استان مرکزی با ۳ مورد، اردبيل با دو مورد، البرز و بوشهر و چهار محال بختياری هر کدام با يک مورد اجرای حکم اعدام در رتبه‌های بعدی اين ليست قرار می‌گيرند.

بر اساس‌ آمارهای ثبت شده در کميته ضد اعدام و مجازات مرگ در فروردين ماه سال جاری ۱۱ مورد، ارديبهشت ماه ۲۶ مورد، خرداد ماه ۳۳ مورد، تير ماه ۱۶ مورد، مرداد ماه ۳ مورد، شهريور ماه ۲۹ مورد و تا نيمه مهر ماه ۱۷ مورد اعدام اجرا شده است. بر اين اساس ماه خرداد تاکنون بيش‌ترين آمار اعدام در ميان ماه‌های ديگر داشته است.

همچنين يک تن از اين ۱۳۵ نفر اعدام شده در سال جاری زن بوده است.

لازم به يادآوری است که در تارنمای کميته ضد اعدام و مجازات مرگ در خانه حقوق بشر ايران تاکنون ۳۸ مورد اجرای حکم اعدام از منابع غير رسمی و گروه‌های مدافع حقوق بشر ثبت شده است که هيچ‌کدام از آن‌ها از منابع رسمی اعلام نشده است، با احتساب اين آمار رقم اجرای حکم اعدام از ابتدای سال جاری تاکنون به ۱۷۳ مورد می‌رسد.

اين توضيح ضروری است که هنوز تمامی موارد اجرای حکم اعدام از منابع غيررسمی در تارنمای کميته ضد اعدام و مجاازت مرگ درج نشده است و طی روزهای آينده اين امر صورت خواهد پذيرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016