سه شنبه 19 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تاکيد مجدد آيت‌الله صافی بر اجرای طرح تفکيک جنسيتی در دانشگاه‌ها: اگر خوابگاه نداريد، چرا دانشجو پذيرش می‌کنيد، ايسنا


آيت‌الله العظمی صافی گلپايگانی در حضور رييس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و رؤسای دانشکده‌های اين دانشگاه، بارديگر بر اجرای طرح تفکيک جنسيتی در دانشگاه‌ها تاکيد کرد.


به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، اين مرجع تقليد در اين ديدار با توجه به اهميت علم و معرفت از ديدگاه اسلام اظهار کرد: علم و معرفت در اسلام در درجه اول قرار دارند و از جايگاه والايی برخوردارند و در بسياری از آيات و روايات بر آن تاکيد فراوان شده است.

وی پيشرفت و ارتقای سطح علمی جامعه را در سايه پيشرفت‌های معرفتی و معنوی مردم دانست و تصريح کرد: همه بايد برای ارتقای سطح فرهنگ و معرفت جامعه تلاش کنيم، تا کشور ما در سطح بين‌المللی به خوبی بدرخشد و جايگاه واقعی خود را بيابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مرجع تقليد شيعيان تاکيد کرد: علم و معرفت در اسلام حرف اول را می‌زند، حضرت رسول اکرم و اميرالمومنين (ع) در اين خصوص تاکيدات فراوانی داشته‌اند؛ بنابراين ما بايد برای خودکفايی علمی تمام توان خود را به کار ببنديم و در اين خصوص از هيچ کوششی دريغ نورزيم.

وی افزود: در اسلام علم با ارزش و علماء جايگاه ويژه‌ای دارند، از اين رو بايد برای افزايش معرفت جامعه تلاش کنيم تا همه مردم در اين خصوص غنی باشند.


آيت الله صافی با اشاره به اهداف و فلسفه تاسيس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد از همان ابتدا با هدف توسعه و گسترش فرهنگ اسلامی تأسيس شد و کسانی همچون حضرت امام خمينی(ره) بر رعايت فرهنگ اسلامی تاکيد داشتند که اين دانشگاه بايد در بردارنده همه محاسن و به دور از معايب ساير دانشگاه‌ها باشد.

وی با تاکيد بر مباحث اخلاقی، رسيدن به قله‌های معنوی و انسانی در کنار پيشرفت‌های علمی را از ديگر اهداف تأسيس دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و افزود: کسانی که در دانشگاه درس می‌خوانند پس از اتمام دوران تحصيلاتی خود، بايد افراد کاملی شده باشند و در حقيقت دانشگاه بايد به دنبال انسان‌سازی باشد؛ يعنی کسانی که درپی کسب علم هستند، بايد اخلاق و معنويت را نيز مدنظر قرار دهند و آنانی که علم‌شان زياد می‌شود متناسب با همان، اخلاق و تواضعشان نيز افزايش يابد.

وی تصريح کرد: کسانی که به دنبال علم‌آموزی هستند و دانشگاه می‌روند بايد ارتباطشان با خدا بيشتر شود، نه اين که از خدا دور شوند؛ زيرا دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد بگويد که می‌توان هم علوم متعارف را فراگرفت و هم اخلاق و معنويت داشت و جمع بين اين دو ممکن و حتی ضروری است. اگر علم و اخلاق توام نباشند، علم‌آموزی هيچ مفهومی ندارد.

اين مرجع تقليد با بيان اينکه دانشگاه‌های ما هنوز به هدف اصلی اسلامی شدن نرسيده‌اند، ادامه داد: اگر به همه برنامه‌ها و اهدافی که مؤسسان دانشگاه آزاد برای آن تعيين کرده بودند عمل می‌شد، امروز نه تنها هيچ نقصی وجود نداشت بلکه اين دانشگاه خود الگويی برای ديگر دانشگاه‌ها می‌شد.

وی در ادامه تأکيد کرد: دانشگاه هنوز نتوانسته است انتظارات جامعه‌ی اسلامی را به طور کامل تأمين کند و گلايه‌هايی هم در اين خصوص وجود دارد؛ ولی نمی‌گوييم در اين‌باره کوتاهی شده است؛ زيرا که استادان مبرّز و پاکی در اين دانشگاه وجود دارند که به دنبال خدمت هستند و می‌خواهند دانشجويان را تربيت کنند.

اين مرجع تقليد با تأکيد بر نيازسنجی در جامعه و افزايش پذيرش با توجه به نياز جامعه، بيکاری فارغ التحصيلان دانشگاهی را باعث سرخوردگی و یأس آنان و خانواده‌هايشان دانست و يادآور شد: بايد فارغ التحصيلان دانشگاه متناسب با نيازهای روز جامعه پذيرش و تربيت شوند، نه اين که هر از گاهی يک دانشکده ايجاد شود، اما متناسب با نياز مردم و جامعه نباشد.

آيت الله العظمی صافی با اشاره به طرح تفکيک جنسيتی در دانشگاه‌ها اين طرح را بسيار مهم برشمرد و گفت: اين مسأله بسيار مهم است و بايد اين طرح در دانشگاه‌ها دنبال شود. خوشبختانه وزير علوم به دنبال اجرايی کردن طرح تفکيک جنسيتی است، اما برخی مانع آن می‌شوند.

وی با توجه به جايگاه شهر مقدس قم و وجود حوزه علميه در اين شهر، اظهارکرد: دانشگاه آزاد اسلامی قم بايد در خصوص اجرايی شدن طرح تفکيک جنسيتی به صورت کامل، پيشگام و به عنوان يک دانشگاه نمونه در کشور مطرح شود.

اين مرجع تقليد با اشاره به گستردگی دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی شهرها و استان‌های کشور بر بومی‌گزينی دانشجويان تأکيد کرد و افزود: امروز بسياری از دانشجويان دختر برای تحصيل به شهرهای مختلفی می‌روند و اين کار سبب نگرانی خانواده‌ها و بروز برخی مشکلات ديگر شده است. مسوولان بايد کاری کنند که اين نواقص برطرف شود.

وی با انتقاد از پذيرش دانشجويان بدون تأمين خوابگاه برای آنان گفت: شنيده‌ام برخی دانشجويان در شهرهای گوناگون خوابگاه ندارند، اگر دانشگاه نمی‌تواند امکانات فراهم کند پس چرا دانشجو پذيرش می‌کند؟ دانشجويان امانت‌های الهی هستند و نمی‌توانيد احساس مسووليت نکنيد و بگوييد که به ما ارتباطی ندارد. شما مسووليد و بايد پاسخگو باشيد.

آيت‌الله العظمی صافی با بررسی سير پيشرفت وگسترش دانشگاه آزاد اسلامی از بدو تأسيس تا به حال افزود: نبايد به گونه‌ای برنامه‌ريزی شود که کشور ما از جهتی پيشرفت کند، ولی از جهات ديگر عقب بماند؛ امکاناتی که در دانشگاه آزاد وجود دارد نسبت به اوايل انقلاب بسيار قابل توجه است و مسوولان اين دانشگاه می‌توانند برای پيشبرد کشور و جامعه گام‌های اساسی را بردارند.

وی ادامه داد: کسانی که مديريت دانشگاه آزاد را به عهده دارند بدانند که مديريت اين دانشگاه که تاکنون سه ميليون فارغ التحصيل داشته، کار بسيار سنگينی است. اگر بتوانيد در مسير صحيح دانشجويان را تربيت کنيد، خدمت بزرگی به جامعه و کشور اسلامی کرده‌ايد که در پيشگاه الهی اجر بزرگی خواهيد داشت.

مرجع تقليد شيعيان با تاکيد فراوان بر رعايت نکات اخلاقی در دانشگاه‌ها، نقش تربيتی اساتيد بر دانشجويان را حائز اهميت دانست و اظهارکرد: اخلاق و منش اساتيد تأثير مستقيمی بر اخلاق و تربيت دانشجويان دارد و گاهاً‌ مشاهده شده است که دانشجويان از لحاظ علمی در سطح يکسانی هستند؛ ولی از نظر اخلاقی و تربيتی، تأثيرات اساتيد بر روی آنها مشخص است و دانشجويان استاد متعهد، شاخص هستند.

وی ادامه داد: امروز خوشبختانه موفقيت‌های علمی بسيار خوبی داشته‌ايم که حاصل تلاش جوانان‌مان در عرصه‌های علمی و دانشگاهی است؛ ولی متأسفانه در برخی مسائل همچون اخلاقی کوتاهی داشته‌ايم که بايد با همتی‌ همگانی بتوانيم از همه جهات پيشرفت داشته باشيم.

وی با اشاره به پسوند اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بايد وجهه‌ی اسلامی بودن خود را حفظ کند و بداند که نام دانشگاه با پسوند اسلامی گره خورده است.

اين مرجع تقليد در پايان از مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی قم تقدير و تشکر و برای موفقيت آنان دعا کرد.

در ابتدای اين ديدار حجت الاسلام ايراندوست رييس دانشگاه آزاد اسلامی قم گزارشی از برنامه‌ها و فعاليت‌های اين واحد دانشگاهی ارائه کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016