چهارشنبه 20 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سردار جعفری: سپاه در حوزه‌های دانش و تجربی در علوم انسانی اقدامات موثری را آغاز کرده است، ايسنا

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: بايد از تجربيات گذشته برای آينده سپاه استفاده شود تا اين نهاد مقدس و تجربيات گران‌بهای آن، درست به نسل آينده سپرده شود.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار سرلشکر پاسدار محمد علی جعفری، در همايش سراسری دانش و پژوهش سپاه که با حضور جمعی از فرماندهان و صاحب نظران حوزه پژوهش برگزار شد، به تاکيد مقام معظم رهبری بر موضوع دانش و پژوهش اشاره کرد و گفت: پيشرفت کشور بدون حرکت در مسير دانش و پژوهش و دسترسی به قله‌های پيشرفت امکان ندارد و اين تدبير مبنای حرکت سپاه و اهميت به موضوع دانش و پژوهش است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: عده‌ای با اين فرض که انقلاب تنها حرکتی فيزيکی عليه رژيمی طاغوتی با هدف سرنگونی آن رژيم و استقرار دولتمردان مسلمان در کشور اسلامی ايران بود به دنبال متوقف کردن و به انحراف کشيدن آن هستند، اما از سوی ديگر عده‌ای نيز اهداف اصلی انقلاب را درک کرده و با تمام تلاش و توان به دنبال محقق کردن آن هستند.

جعفری خاطر نشان کرد: موضوع دانش و پژوهش در علوم انسانی موضوع فراموش شده‌ای در انقلاب است که برخی به صورت سهوی و يا از روی عمد آن را کنار گذاشته‌اند که اين موجب بروز عقب ماندگی‌هايی نيز شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به تاکيدات مقام معظم رهبری در مباحث علوم انسانی، حرکتی جديد و نهضتی علمی در کشور آغاز شده و سپاه نيز در اين حوزه و حوزه‌های دانش و تجربی در علوم انسانی اقدامات موثری را آغاز کرده است.

فرمانده کل سپاه با بيان اين‌که سـپـاه در عرصه‌های مختلف از جمله مسـائل دفاعی –‌امنيتی، همچنين مسائل مديريتی و کليه علوم در حيطه علوم انسانی به نوعی صاحب نظر است و هرچند نتوانسته اين موارد را به صورت مجموعه‌ای از علوم دانش و قابل انتقال به ديگران تبديل کند اما در عمل به آن موفق عمل کرده، گفت: به همين منظور امروز موضوع تجربه نگاری و دانش و پژوهش در سپاه از اهميت خاصی برخوردار بوده و ظرفيت‌های لازم برای پرداختن به آن فراهم شده است.

وی به کسب تجربيات طلايی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: در اين دوران سپاه با تکيه بر ايمان، اعتقادات و آموزه های دينی اقدامات موثری را متفاوت از دانش نظامی موجود آن روز کشور انجام داد،اين اقدامات نه تنها در موارد عملياتی، بلکه در تمامی صحنه‌ها که مربوط به مسائل علوم انسانی می شده عمل شد و تجربيات خوبی در اين زمينه وجود دارد.

جعفری با اشاره به غفلت‌هايی که در استفاده مطلوب از اين موارد صورت گرفته، ياد آور شد: بعد از جنگ به جای استفاده صحيح از اين تجربيات به منظور بهره مندی نسل‌های آينده به سراغ علوم موجود رفتيم که در صحنه‌های مختلف دفاع‌مقدس عدم کارايی آن به اثبات رسيد و اين غفلتی بزرگ بود که جبران آن سال‌ها طول کشيد.

وی با بيان اين‌که آنچه بعد از جنگ مورد توجه قرار گرفت امکانات مادی ،سلاح های مختلف و آموزش‌های نظامی با الگوهای موجود بود گفت: هرچند اين مسائل مورد اهميت بود، اما نبايد به عنوان محور کار قرار می گرفت و توجه به ابعاد غير مادی نکته‌ای بود که تا حدودی مورد غفلت قرار گرفت.

فرمانده کل سپاه مشکلات امروز را برخورد علوم غربی با آموزه‌های دينی در اداره امور مختلف دانست و خاطر نشان کرد: اين معظلی است که از آغاز شکل گيری انقلاب اسلامی تا کنون با آن مواجه و درگير بوده‌ايم.

وی افزود: در مقاطعی از زمان با برتری علوم غربی در آموزه‌های دينی ما، انقلاب اسلامی در مسير انحراف و آسيب قرار گرفت اما با عنايت پروردگار و مراقبت‌های ولی فقيه و مقابله ايشان با نفوذ علوم غربی در عرصه های مختلف به مسير اصلی بازگشت.

جعفری با تاکيد بر اين‌که مقابله فکری با علوم غربی نيازمند مجاهدتی بزرگ است گفت:همانطور که ورود سپاه به عرصه های نظامی و دفاعی برای کشور تاثيرگذار و نجات بخش بوده است، درعرصه مباحث علوم انسانی نيز سپاه بايد پيشگام باشد و از تجربيات و دانش گرانبهای خود استفاده کند.

وی با بيان اين‌که نظام مقدس جمهوری اسلامی نظامی الگوساز است تصريح کرد: با توسعه مطلوبی که انقلاب اسلامی در جهان پيدا کرده اکنون نيازمند ارائه فراگير علوم انسانی و اسلامی هستيم تا موجب پيشرفت خود و الگوگيری سايرين نيز باشيم.

فرمانده کل سپاه در پايان اظهار اميدواری کرد: رسالت سنگين و وظيفه خطير انتقال تجربيات نسل اول سپاه به درستی انجام پذيرد و اين تجربيات گران‌بها درست به نسل آينده سپرده شود.

گفتنی است در اين همايش سامانه اطلاع رسانی دانش و پژوهش سپاه نيز توسط سردار سرلشکر جعفری افتتاح شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016