پنجشنبه 21 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس قوه قضائيه: قضات از مجازات های جايگزين زندان استفاده کنند، مهر

رئيس قوه قضائيه با اعلام اينکه بزودی شورای عالی نظارت در قوه قضائيه بصورت جدی و فعال وارد عرصه می شود گفت: مديران قضايی بايد آماده پذيرش گروههای بازرسی اين شورا در زمينه بررسی و نظارت بر روند مقابله با متجاوزين به اراضی ملی، جنگلها و ساير منابع طبيعی باشند و گزارشهای موردی خود را به اين شورا اعلام کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آيت الله صادق آملی لاريجانی در گردهمايی روسای کل دادگستريها و دادستانهای مراکز استانها به تشريح برخی اقدامات و برنامه‌های دستگاه قضايی پرداخت و نقطه نظرات خود را با هدف بهبود و افزايش کارايی دادگستری استان‌ها بيان کرد.

رئيس قوه قضائيه پيش از ورود به مباحث کاری مربوط به دستگاه قضايی، به اوضاع و احوال منطقه‌ای و جهانی و خيزشهای اخير کشورهای اسلامی و اعتراضهای مردمی در آمريکا و اروپا اشاره کرد و گفت: در شرايط حساس کنونی، خيزشهای مردمی و اعتراضهای عظيمی در کشورهای اسلامی و مغرب‌زمين در حال رخ دادن است که شايد به ذهن بسياری از تحليل‌گران سياسی دنيا نيز نمی‌رسيد و اين خيزشها از يک سو در کشورهای اسلامی و از سوی ديگر در کشورهايی که خود را قدرت برتر جهان می‌دانستند وضعيت خاصی را ايجاد کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسياری کشورها و ملتهای جهان تشنه حرف نو هستند

آيت الله آملی لاريجانی با اشاره به اينکه «بسياری کشورها و ملتهای جهان تشنه حرف نو» هستند گفت: جمهوری اسلامی ايران بعد از مسير پر پيچ و خم خود و گذر از سالهای متلاطم انقلاب به استحکام و ثبات سياسی و به مدارج بالای علمی و فناوری رسيده است و در مقابل، کشورهايی که بيشترين فشارها را بر کشور ما وارد کرده‌اند و خود را قدرت برتر جهان می‌پنداشتند، دچار سخت‌ترين مشکلات شده‌اند و جنبشهای اعتراضی مردم آنها و طرح شعارهايی مانند يک درصد در مقابل ۹۹ درصد نشان از عمق مشکلات و فاصله طبقاتی و تعارض درونی در اين کشورها است و بررسی اعتراضهای مردم و خواسته‌ها و شعارهای آنان، پرده از واقعيتی به نام عدالت بر می‌دارد که در مغرب زمين عليرغم تمام ادعاهايش در خصوص حقوق بشر و توجه به مردم، حلقه گمشده اين نظام‌ها است.

رئيس قوه قضائيه افزود: نظام اسلامی ايران در حال حاضر اهميت و جايگاه خاصی در جهان يافته است و تمام مسئولان نظام بايد به تقويت ارکان نظام به عنوان يک وظيفه قانونی و شرعی نگاه کنند.

آملی لاريجانی دستگاه قضايی را يکی از ارکان مهم نظام برشمرد و گفت: دستگاه قضايی در اجرايی شدن منويات نظام اسلامی نقش مستقيم و برجسته‌ای دارد و بايد از تمام ظرفيتها، توانمندی‌ها و فرصت‌هايی که در قانون اساسی هم پيش‌بينی شده، اما متأسفانه به دليل کمبود امکانات تاکنون شايد از آن غفلت شده، برای افزايش اقتدار نظام اسلامی استفاده کرد.

مردم از نظام ليبرال دمکراسی سرخورده شده‌اند

رئيس دستگاه قضا تاکيد کرد: مردم از نظام ليبرال دمکراسی سرخورده شده‌اند، همانطور که سالها پيش از مارکسيسم که مخالف فطرت انسانی بود سرخورده شدند و اکنون تشنه حرف نو هستند و به دنبال شرايط و نظامی می‌گردند که در مقام عمل بتواند منويات آنان را محقق سازد.

آملی لاريجانی افزود: مردم جوامع غربی به دنبال گفتمان عدالت به عنوان گفتمان غالب در روابط انسانی و ساختار زندگی خود هستند.

وی به آيه ۲۵ سوره مبارکه حديد اشاره کرد و گفت: در اين آيه آمده است که «لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الکتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط» مطابق اين آيه شريفه تحقق عدالت غايت تمام مکاتب الهی و رسالت تمام انبياء است و حاکمان و مديران کشور اسلامی بايد نه تنها در شعار که در عمل، عدالت را سرلوحه تمام کارهای خود قرار دهند.

رئيس دستگاه قضايی کشور مبارزه با مفاسد را يکی از بارزترين علايم گرايش به اجرای عدالت از سوی قوه قضائيه اعلام کرد و گفت: مبارزه با مفاسد شامل تمام مفسده‌هايی است که مخل نظم و آسايش و ثبات جامعه می‌شود و منحصر به مبارزه با مفاسد اقتصادی نيست.

آيت الله لاريجانی با اشاره به تشديد برخورد دستگاه قضايی با مفاسد اجتماعی در دو سال اخير گفت: عزم دستگاه قضايی مقابله با انواع مفاسد است و مردم مشاهده کردند که در برخی جرايم که وجدان عمومی جامعه را جريحه‌دار کرد؛ قوه قضائيه با سرعت و البته دقت به آن رسيدگی و احکام صادره اجرا شد.

رئيس قوه قضائيه همچنين مقابله با مفاسد اقتصادی را يادآور شد و افزود: جدای از مقابله و برخورد جدی با عوامل فساد اقتصادی، مسئولان قوای سه گانه بايد به طريق مقتضی نسبت به ريشه‌يابی و علل بروز مفاسد اقتصادی تلاش کنند.

عزم دستگاه قضا برای مبارزه با زمين خواری

وی در ادامه از تلاش و عزم قوه قضائيه در برخورد با متجاوزان و متعرضان به منابع طبيعی، اراضی ملی و جنگلها خبر داد و خطاب به رؤسای کل دادگستريهای سراسر کشور گفت: بزودی شورای عالی نظارت در قوه قضائيه بصورت جدی و فعال وارد عرصه می شود و مديران قضايی در سراسر کشور بايد آماده پذيرش گروههای بازرسی اين شورا در زمينه بررسی و نظارت بر روند مقابله با متجاوزين به اراضی ملی، جنگلها و ساير منابع طبيعی باشند و گزارشهای موردی خود را نيز به اين شورا جهت رسيدگی اعلام دارند.

درخواست رئيس دستگاه قضا برای جايگزينی مجازاتها به جای زندان

رئيس قوه قضائيه همچنين از رؤسای کل دادگستريها خواست نسبت به کاهش استفاده از مجازات زندان تدابير و برنامه‌های عملی خود را اتخاذ و قضات را نسبت به استفاده بيش از حد از مجازات زندان و آسيبهای وارده از اين طريق حساس کنند و حتی المقدور در تعيين مجازاتها از جايگزينهای قانونی استفاده نمايند.

آيت الله لاريجانی به قانون محکوميتهای مالی نيز اشاره کرد و در زمينه احراز اعسار محکومان مالی بويژه محکومان مهريه گفت: اميدوارم اين روند که افراد زندانی می‌شوند و بعد مسئله اعسار آنان رسيدگی می‌شود مورد تجديدنظر قرار گيرد و بحث عسر همزمان با بحث اجرای محکوميتهای مالی مورد رسيدگی قرار گيرد.

تذکر آملی لاريجانی به دادگستريها / در قضاوت دقت کنيد کار به تجديد نظر نرسد

رئيس قوه قضائيه در ادامه تلاش برای کاهش پرونده‌های قضايی بويژه در شعب تجديدنظر، تعيين تکليف پرونده‌های موجود در بخش اجرای احکام، رسيدگی دقيق به پرونده‌های اعمال ماده ۱۸ از سوی رؤسای کل دادگستری و نيز هماهنگی در اطلاع‌رسانی بويژه در پرونده‌های حساس را متذکر شده و بر تلاش همه جانبه تمام مسئولان، قضات و کارکنان دستگاه قضايی برای کاهش مشکلات و افزايش خدمت رسانی به مردم تأکيد کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016